försöker skapa ett HiLo program här och skiten verkar inte fungera. Har stopp i huvudet atm med så det blir inte bättre. Här är koden:
startar programmet, väljer 1, Gissar jag på t. ex 5 står det ibland för högt värde, gissa på allt ända ner till 0, när jag kommer till 0 står det "för lågt" och så testar ja typ 9 så är det rätt. Men Reten av koderna körs inte? ...
HTML-kod:
import java.util.Scanner; public class HiLo { public static int maxNumber; public static int counter; // public static int playGame(int maxNumber); public static void main(String [] args) { Scanner s = new Scanner(System.in); int choice[] = {10, 100, 1000}; counter=1; System.out.println("Välkommen till HiLo!"); System.out.println("Välj din svårighetsgrad!"); System.out.println("1. Lätt (1-10)"); System.out.println("2. Mellan (1-100)"); System.out.println("3. Svårt (1-1000)"); int player = s.nextInt(); if(player == 1) { playGame(choice[0]); } else if(player == 2) { playGame(choice[1]); } else if(player == 3) { playGame(choice[2]); } else { System.out.println("Välj ett tal mellan 1 och 3 nästa gång"); } s.close(); } static int playGame(int maxNumber) { Scanner s = new Scanner(System.in); int answer = (int)(Math.random() * maxNumber) +1; { System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 och "+maxNumber); int guess; do { guess = s.nextInt(); giveResponse(guess, answer); counter ++; } while(guess != answer); return guess; } } static void giveResponse(int guess, int answer){ if (guess < 1) { System.out.println("För lågt värde"); } else if (guess > maxNumber){ System.out.println("För högt värde"); } else if (guess < answer) { System.out.println("Gissningen var för låg!"); System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 och "+maxNumber); } else if (guess > answer) { System.out.println("Gissningen var för hög!"); System.out.println("Gissa på ett tal mellan 1 och "+maxNumber); } else if (guess == answer) { System.out.println("Helt rätt!"); System.out.println("Du lyckades på "+counter+" försök"); } } }
startar programmet, väljer 1, Gissar jag på t. ex 5 står det ibland för högt värde, gissa på allt ända ner till 0, när jag kommer till 0 står det "för lågt" och så testar ja typ 9 så är det rätt. Men Reten av koderna körs inte? ...