Citat:
Ursprungligen postat av
PeterNoster
Jag har en extrem på 17 generationer född 1325 men många runt 10 - 12.
Den extrema är fortfarande lite osäker men åldern beror på att jag eventuellt kan ha hamnat i en adelssläkt. Adel, präster, smeder och skogsfinnar är väl dokumenterade.
Största problemet är att andra fuskar genom att bara kopiera andra och felen kopierar sig.
Upptäckte en gren av släkten där anfadern var död som barn. Det döda barnet hade senare fått en bror som döpts till samma namn.
Ja, det där med priset är lite främmande för en svensk. Det går att pruta.
Jag laddade nyligen ned mitt släktträd från MH i en GEDCOM-fil till deras program Family Tree Builder för att skapa ett nytt träd med bara direkt anhöriga. Det blev bara 250 personer och det kan man ha gratis på MH.
Ett alternativ är Geni som ju ägs av MH. Där finns ett gratisalternativ.
Notera:
Nyhet från FTDNA att om du laddar upp din fil till dem så får du din Y-DNA haplogrupp på köpet. om du är man förstås. För kvinnor kommer motsvarande mtDNA nästa år.
Dessutom får du matchningar med dem som testat sig där eller laddat upp sin kod dit från andra test-siter.
FTDNA gjorde testen åt My Heritage så du behöver bara ange kitnummer. Det är helt gratis.
(FB) Stora tråden om haplogrupper
Ah okej häftigt!
Jo jag lyckades nu till slut få meddelande av MyHeritages automatiska kontroll som påvisade vissa fel i de anslutningar jag lagt till, bl.a en som påstod levt i över 150 år och annat.
Hur som helst hade jag förväntat mig få svar möjligtvis nästa vecka som tidigast enligt som stod på MyHeritage, men blev förvånad att jag fick svaren redan idag.
Ja ännu mer förvånad blev jag av resultatet
Från att min tanke var ~85% skandinav/svensk och 15% finsk så blev det snarare:
84.1% Finsk
8.7% Irländare, skotte och walesare
4.5% Centralasiat
1.8% Skandinav
0.9% Kines och vietnames
Men den träffar ganska så rätt på kartan där det är hög pålitlighet, som är då stort sett område runt haparanda som mittpunkt om man tänker sig och sedan sprids det runt i nästan en cirkel på både svenska och finska sidan och relativt norrut. Men snarare förvånad att det ansågs vara såpass hög % finsk och såpass liten skandinav.
Oavsett helt nöjd, hellre finsk än svensk enligt mig då.
Övriga % är helt galet däremot men intressant ändå. Något undrar jag ju hur pass pålitligt det är överhuvudtaget.
Har kikat runt lite mer på sidan och prövat lite allt möjligt.
Närmaste gemensam DNA med annan person jag har är 11.7% (832.7 cM) med 33 segment varav största segment 85.7 cM
Detta har jag inte läst vad det ens betyder men ska kika runt lite på det.
Har nyss tagit och anslutit kitet till den där familyTree DNA sidan, skulle tydligen ta några dagar stod det innan man får ut något där, så det blir nog intressant också