2023-07-21, 17:16
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adobe
Nu ska mitt dna test tydligen ha ankommit, inte hunnit hämta men läste på MyHeritage sidan att man tydligen själv står för porto, jag antog det ingick men tydligen inte.

Vad rekommenderas då? Bör man skicka spårat ens, och genom annat än Postnord eller hur skickade ni det?

Du menar antagligen att testutrustningen har kommit.

Jag blev riktigt arg när jag fick betala tull för detta. Postnord ville ha betalt för att de tullar varorna.
Det innehåller lite dokumentation och två plastbehållare och bomullspinnar och det är ju inte jag som ska ha dem utan de ska ju skickas tillbaks med mitt hudskrap.

Jag skrev till tullverket och klagade. Det hjälpte inte.

För att posta det lämnade jag in det på posten och där blev det problem igen för de ville ha värdet på försändelsen. Antagligen har Postnord någon försäkring. Hur ska man ange ett värde på något som innehåller mitt hudskrap?

Kanske skulle köpt frimärken istället och lagt på lådan direkt.
Citera
2023-07-25, 17:54
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Du menar antagligen att testutrustningen har kommit.

Jag blev riktigt arg när jag fick betala tull för detta. Postnord ville ha betalt för att de tullar varorna.
Det innehåller lite dokumentation och två plastbehållare och bomullspinnar och det är ju inte jag som ska ha dem utan de ska ju skickas tillbaks med mitt hudskrap.

Jag skrev till tullverket och klagade. Det hjälpte inte.

För att posta det lämnade jag in det på posten och där blev det problem igen för de ville ha värdet på försändelsen. Antagligen har Postnord någon försäkring. Hur ska man ange ett värde på något som innehåller mitt hudskrap?

Kanske skulle köpt frimärken istället och lagt på lådan direkt.

Ja exakt.
Jag måste ha missat informationen om tulldeklaration - något som jag först nu läser på MyHeritage sidan. Jag frågade nämnligen på postombudet som visade mig en läsplatta/dator, där det skulle kosta 120+ kr för värde under 2000 kr, men när jag skrev in adressen som det stod på paketet så rymdes inte allt, samt tänkte jag ingen skillnad blir om den tappas bort angående om man får nytt kit eller ej bara för man har det spårat (som kan vara vilken vara som helst, inget bevis där direkt vad man skickat).
Så jag skickade helt enkelt vanligt för 30 kr, var ingen fråga om tulldeklaration eller liknande utan de skulle fixa att skicka det åt mig.

Nu har det enbart tagit 5-6 arbetsdagar sedan jag skickade det och den har än inte kommit till labbet enligt sidan, men skulle gissa om den kommer fram så bör det väl vara inom kommande arbetsdagar. Annars antar jag det var helt bortkastade pengar om de ej skickar ny.
Citera
2023-07-27, 11:35
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja exakt.
Jag måste ha missat informationen om tulldeklaration - något som jag först nu läser på MyHeritage sidan. Jag frågade nämnligen på postombudet som visade mig en läsplatta/dator, där det skulle kosta 120+ kr för värde under 2000 kr, men när jag skrev in adressen som det stod på paketet så rymdes inte allt, samt tänkte jag ingen skillnad blir om den tappas bort angående om man får nytt kit eller ej bara för man har det spårat (som kan vara vilken vara som helst, inget bevis där direkt vad man skickat).
Så jag skickade helt enkelt vanligt för 30 kr, var ingen fråga om tulldeklaration eller liknande utan de skulle fixa att skicka det åt mig.

Nu har det enbart tagit 5-6 arbetsdagar sedan jag skickade det och den har än inte kommit till labbet enligt sidan, men skulle gissa om den kommer fram så bör det väl vara inom kommande arbetsdagar. Annars antar jag det var helt bortkastade pengar om de ej skickar ny.

Att de tagit emot försändelsen tog ett bra tag.

Det kan ta flera veckor att få resultatet också. Kommer inte ihåg hur länge men tillräckligt för att jag skulle bli orolig.
Citera
2023-07-27, 12:26
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Att de tagit emot försändelsen tog ett bra tag.

Det kan ta flera veckor att få resultatet också. Kommer inte ihåg hur länge men tillräckligt för att jag skulle bli orolig.
Ah okej Nå det står idag det är mottaget, så kvällen 17 juli lämnade in, nu 27 juli är det synligt (~8 arbetsdagar) (däremot står det ett labb i USA? var ju till Tyskland man skickade, skickar de vidare till USA därefter? eller möjligtvis något de kanske inte ändrat, så jag funnit deras FAQ på sidan med ej fungerande länkar).

Resultatet står förväntas 3-4 veckor efter mottagandet.
Jag kikade lite YouTube videos från svenskar med deras resultat, verkar tagit dem ~5 veckor då möjligtvis total tid från de skickar så.

Något jag missade var rabattkod för gratis frakt, DNA20 var den jag hittade efteråt som kollega använde sig utav.

Nu har jag inget mer att komma med, min gissning är jag blir 85% skandinav/svensk och 15% finländare ungefär så får jag se senare hur pass det stämmer.
Citera
2023-07-28, 07:27
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ah okej Nå det står idag det är mottaget, så kvällen 17 juli lämnade in, nu 27 juli är det synligt (~8 arbetsdagar) (däremot står det ett labb i USA? var ju till Tyskland man skickade, skickar de vidare till USA därefter? eller möjligtvis något de kanske inte ändrat, så jag funnit deras FAQ på sidan med ej fungerande länkar).

Resultatet står förväntas 3-4 veckor efter mottagandet.
Jag kikade lite YouTube videos från svenskar med deras resultat, verkar tagit dem ~5 veckor då möjligtvis total tid från de skickar så.

Något jag missade var rabattkod för gratis frakt, DNA20 var den jag hittade efteråt som kollega använde sig utav.

Nu har jag inget mer att komma med, min gissning är jag blir 85% skandinav/svensk och 15% finländare ungefär så får jag se senare hur pass det stämmer.

Så du gör testet bara för etnicitetsuppskattningen?
Citera
2023-07-28, 07:32
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Favoritgame
Känner folk som DNA testat sig med 23andme och egentligen skulle det vara intressant att veta om DNAtesterna kommer fram till olika resultat.
Det skulle inte förvåna om de kommer med olika resultat.
Citera
2023-07-29, 21:58
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HORSVERIGE
Det skulle inte förvåna om de kommer med olika resultat.
Företagen använder sig av olika referensgrupper så etniciteten kan visa lite olika, men detta är bara kuriosa och inte så mycket att bry sig om. Det är matchlistan som är det intressanta och den är korrekt.
Citera
2023-07-29, 22:07
Medlem
Vitsippan_79s avatar
Citat:
Ja exakt.

Själva provtagningsmaterialet har inget direkt värde så de skickar ut nytt (och spärrar det som kommit bort) om det kommer bort med posten.

MyHeritage tester skickas numera till en distributionscentral i Tyskland där det sedan skickas vidare till USA. Det behövs ingen tulldeklartion om det skickas till en tysk adress, bara om man skickar direkt till USA.
Citera
2023-07-30, 18:19
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitsippan_79
Företagen använder sig av olika referensgrupper så etniciteten kan visa lite olika, men detta är bara kuriosa och inte så mycket att bry sig om. Det är matchlistan som är det intressanta och den är korrekt.

My Heritage har en referens de kallar Founder.
Man lät testa 5000 frivilliga personer från olika befolkningsområden.

Citat:
Modellerna kommer från en sammanställning av källor inklusive MyHeritages grundbefolkningsprojekt, ett av de största i sitt slag som någonsin genomförts. Grundpopulationer är grupper av människor som har bott på samma plats i många generationer. Vi skickade DNA-kit till personer utvalda på grund av deras bakgrund som genetiskt representativa för sina geografiska regioner.

https://blog.myheritage.se/dna/intro...icitetsanalys/

Grundbefolkningsprojektet

Citat:
Vi är förtjusta över att kunna offentliggöra lanseringen av vår nya och förbättrade DNA-etnicitetsuppskattning. MyHeritage DNA förser nu användare med procentbaserad uppskattning av deras etnicitetsursprung som täcker 42 etniska regioner, fler än något annat större DNA-företag och där många av dem bara finns tillgängliga hos MyHeritage. Etnicitetsuppskattningen presenteras i ett originellt och fängslande format som inte bara gör det intressant utan även roligt att se och del.
https://blog.myheritage.se/dna/intro...icitetsanalys/

De snackar om 42 etniska regioner. Men så är dessa uppdelade i 2000 grupper

Video i ämnet:
https://education.myheritage.se/howt...enetic-groups/
Senast redigerad av PeterNoster 2023-07-30 kl. 18:26.
Citera
2023-07-31, 15:27
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Så du gör testet bara för etnicitetsuppskattningen?
Ja, men det är ju ett plus tycker jag med släktträdet. Men någon gång fastnar man väl och kommer ej vidare. Har just över 400 personer hittat till släktträdet, äldsta född precis början på 1700-talet.

Fixade en till månad gratis på MyHeritage då jag tänkte avbryta idag så valde jag anledning det är för dyrt så fick jag istället en till månad som blir bra om nu via DNA testet skulle hitta fler.

Men utöver det tycker jag ej mer värt.

Fick något erbjudande för 650 kr för få nå info om hälsan m.m via detta test jag skickat in, men även den summan tycker jag är mer än värt veta vad de har att säga om det. Har för mig det stod bl.a diabetes osv som enligt mig inte helt är genetiskt åtminstone diabetes 2, det får man väl av att vara fet. Och som dokumenterats kan bli av med av långa perioder fasta.
Likväl tror jag med andra saker också så, att betala nästan en dags lön efter skatt för mig känns knappast värt.

Hur långt upp kommer ni själv i släktforskningen? Tänker man behöver väl manuellt söka i fysiska böcker och dylikt om man alls ens chans hitta generationer längre än vad man redan hittat?
Citera
2023-08-02, 06:33
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ja, men det är ju ett plus tycker jag med släktträdet. Men någon gång fastnar man väl och kommer ej vidare. Har just över 400 personer hittat till släktträdet, äldsta född precis början på 1700-talet.

Fixade en till månad gratis på MyHeritage då jag tänkte avbryta idag så valde jag anledning det är för dyrt så fick jag istället en till månad som blir bra om nu via DNA testet skulle hitta fler.

Men utöver det tycker jag ej mer värt.

Fick något erbjudande för 650 kr för få nå info om hälsan m.m via detta test jag skickat in, men även den summan tycker jag är mer än värt veta vad de har att säga om det. Har för mig det stod bl.a diabetes osv som enligt mig inte helt är genetiskt åtminstone diabetes 2, det får man väl av att vara fet. Och som dokumenterats kan bli av med av långa perioder fasta.
Likväl tror jag med andra saker också så, att betala nästan en dags lön efter skatt för mig känns knappast värt.

Hur långt upp kommer ni själv i släktforskningen? Tänker man behöver väl manuellt söka i fysiska böcker och dylikt om man alls ens chans hitta generationer längre än vad man redan hittat?

Jag har en extrem på 17 generationer född 1325 men många runt 10 - 12.
Den extrema är fortfarande lite osäker men åldern beror på att jag eventuellt kan ha hamnat i en adelssläkt. Adel, präster, smeder och skogsfinnar är väl dokumenterade.

Största problemet är att andra fuskar genom att bara kopiera andra och felen kopierar sig.
Upptäckte en gren av släkten där anfadern var död som barn. Det döda barnet hade senare fått en bror som döpts till samma namn.

Ja, det där med priset är lite främmande för en svensk. Det går att pruta.

Jag laddade nyligen ned mitt släktträd från MH i en GEDCOM-fil till deras program Family Tree Builder för att skapa ett nytt träd med bara direkt anhöriga. Det blev bara 250 personer och det kan man ha gratis på MH.

Ett alternativ är Geni som ju ägs av MH. Där finns ett gratisalternativ.

Notera:
Nyhet från FTDNA att om du laddar upp din fil till dem så får du din Y-DNA haplogrupp på köpet. om du är man förstås. För kvinnor kommer motsvarande mtDNA nästa år.
Dessutom får du matchningar med dem som testat sig där eller laddat upp sin kod dit från andra test-siter.

FTDNA gjorde testen åt My Heritage så du behöver bara ange kitnummer. Det är helt gratis.
(FB) Stora tråden om haplogrupper
Senast redigerad av PeterNoster 2023-08-02 kl. 06:43.
Citera
2023-08-09, 20:08
Medlem
Adobes avatar
Citat:
Jag har en extrem på 17 generationer född 1325 men många runt 10 - 12.
Den extrema är fortfarande lite osäker men åldern beror på att jag eventuellt kan ha hamnat i en adelssläkt. Adel, präster, smeder och skogsfinnar är väl dokumenterade.

Största problemet är att andra fuskar genom att bara kopiera andra och felen kopierar sig.
Upptäckte en gren av släkten där anfadern var död som barn. Det döda barnet hade senare fått en bror som döpts till samma namn.

Ja, det där med priset är lite främmande för en svensk. Det går att pruta.

Jag laddade nyligen ned mitt släktträd från MH i en GEDCOM-fil till deras program Family Tree Builder för att skapa ett nytt träd med bara direkt anhöriga. Det blev bara 250 personer och det kan man ha gratis på MH.

Ett alternativ är Geni som ju ägs av MH. Där finns ett gratisalternativ.

Notera:
Nyhet från FTDNA att om du laddar upp din fil till dem så får du din Y-DNA haplogrupp på köpet. om du är man förstås. För kvinnor kommer motsvarande mtDNA nästa år.
Dessutom får du matchningar med dem som testat sig där eller laddat upp sin kod dit från andra test-siter.

FTDNA gjorde testen åt My Heritage så du behöver bara ange kitnummer. Det är helt gratis.
(FB) Stora tråden om haplogrupper

Ah okej häftigt!
Jo jag lyckades nu till slut få meddelande av MyHeritages automatiska kontroll som påvisade vissa fel i de anslutningar jag lagt till, bl.a en som påstod levt i över 150 år och annat.

Hur som helst hade jag förväntat mig få svar möjligtvis nästa vecka som tidigast enligt som stod på MyHeritage, men blev förvånad att jag fick svaren redan idag.
Ja ännu mer förvånad blev jag av resultatet
Från att min tanke var ~85% skandinav/svensk och 15% finsk så blev det snarare:
84.1% Finsk
8.7% Irländare, skotte och walesare
4.5% Centralasiat
1.8% Skandinav
0.9% Kines och vietnames

Men den träffar ganska så rätt på kartan där det är hög pålitlighet, som är då stort sett område runt haparanda som mittpunkt om man tänker sig och sedan sprids det runt i nästan en cirkel på både svenska och finska sidan och relativt norrut. Men snarare förvånad att det ansågs vara såpass hög % finsk och såpass liten skandinav.
Oavsett helt nöjd, hellre finsk än svensk enligt mig då.
Övriga % är helt galet däremot men intressant ändå. Något undrar jag ju hur pass pålitligt det är överhuvudtaget.

Har kikat runt lite mer på sidan och prövat lite allt möjligt.
Närmaste gemensam DNA med annan person jag har är 11.7% (832.7 cM) med 33 segment varav största segment 85.7 cM
Detta har jag inte läst vad det ens betyder men ska kika runt lite på det.

Har nyss tagit och anslutit kitet till den där familyTree DNA sidan, skulle tydligen ta några dagar stod det innan man får ut något där, så det blir nog intressant också
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in