Citat:
Ursprungligen postat av
tryggtochbra
Det är dock inget brott att vara lätt utvecklingsstörd eller extremt oslug och det är knappast självklart att det ska vara straffbart att uttrycka sig som om man så vore eller att HMF ska väga tyngre än yttrandefriheten när det inte handlar om en uppenbar agitator med avsikt att starta eller elda på en konflikt. Det är att urvattna lagen. Ungefär som när man kallat allt för nazism och rasism och nu står utan ord att beskriva skillnaden mellan socialdemokratisk politik post 2015 från nazism och rasism. Eller när man urvattnat både asylrätten och barnkonventionen genom att ta emot vuxna män från andra sidan världen och kalla dem barn som antingen kommer dö en säker död eller få PUT i Sverige.
Som jag skrev, så är det inte speciellt svårt att undvika att lagföras för HMF och ändå kritisera och att man möjligen snarare behöver hjälp i vissa fall.
Övrigt får stå för dig. Jag brukar för egen del gärna undvika att kalla "allt" för nazism och rasism, även om det självklart finns tillfällen då även det är en relevant benämning.
Citat:
Lagen om HMF missbrukas av politiska aktivister för att jaga meningsmotståndare och det gör det inte bara till en dålig lag, som den är i sin egen rätt, utan direkt farlig.
Jag är osäker på exakt vilken partitisympatier dessa aktivister skulle ha, förmodligen varierat eller?
Det är mycket möjligt att detta ses som ett verktyg för vissa i något sorts spel, även om jag inte är lika tvärsäker som dig när det gäller den saken.
Dock så dömer ju inte dessa personer ut några straff och vad jag förstår så är det bara en bråkdel av anmälningarna som leder till åtal ens. Det är väl så det ska fungera och tar kanske bort en aningen av den upplevda farligheten.
Det finns, som med så mycket annat, två sidor av detta.
Det går självklart att försöka missbruka HMF genom att anmäla rena åsikter.
Det finnas inget positivt med det.
Samtidigt känns det som en del har lite för lätt att tro att man ska kunna vräka ur sig precis vad som helst, hota, förtala och hetsa obehindrat bara för att man sitter bakom en skärm i sin upplevda anonymitet.
En både feg, mindre intelligent och aningen patetisk företeelse.