Tjenare, har en polare som jag knt sen hgstadiet/gymnasiet, som verkar ha tappat det helt. Under strre tiden jag knt honom har han varit vldigt tillbakadragen med personer som han inte knner. Men detta har ndrat sig bde positivt men ocks negativt under det senaste ret. Det positiva r att han r mer ppen och social med mnniskor, kan mer eller mindre g och prata med vem som helst. Det negativa r att han r extremt ltt retlig, hyperaktiv ibland, han har testat p cannabis och tramadol s vitt jag vet det r inget han gr lngre enligt honom. Han hnger ibland med fel personer och drar sig till helt fel typ utav brudar (trust issues, daddy issues, rakt igenom psykopater) och blir nerkrad direkt, sen nr det inte gr bra ventilerar han s extremt mycket och om man ifrgastter ngot s tror han hela tiden att man klandrar ner p honom. Han har gjort mycket den senast tiden, ny arbetsplats, flyttat hemifrn osv. Men vad fan r det som hnt med honom? r det ngon som varit med om ngot liknande eller vet vad det skulle kunna vara? Tacksam fr svar!
Tjenare, har en polare som jag knt sen hgstadiet/gymnasiet, som verkar ha tappat det helt. Under strre tiden jag knt honom har han varit vldigt tillbakadragen med personer som han inte knner. Men detta har ndrat sig bde positivt men ocks negativt under det senaste ret. Det positiva r att han r mer ppen och social med mnniskor, kan mer eller mindre g och prata med vem som helst. Det negativa r att han r extremt ltt retlig, hyperaktiv ibland, han har testat p cannabis och tramadol s vitt jag vet det r inget han gr lngre enligt honom. Han hnger ibland med fel personer och drar sig till helt fel typ utav brudar (trust issues, daddy issues, rakt igenom psykopater) och blir nerkrad direkt, sen nr det inte gr bra ventilerar han s extremt mycket och om man ifrgastter ngot s tror han hela tiden att man klandrar ner p honom. Han har gjort mycket den senast tiden, ny arbetsplats, flyttat hemifrn osv. Men vad fan r det som hnt med honom? r det ngon som varit med om ngot liknande eller vet vad det skulle kunna vara? Tacksam fr svar!
Ett citat, som eventuellt kan tillskrivas Bob Marley, r "When you smoke the herb it reveals you to yourself.". Om han brjat rka p senare tid s kan det fr vissa bidra till en strre sjlvkritik, genom sjlvknnedom, n tidigare. Det kan frstrka bde det vi kallar negativt samt positivt hos en person. Han har, om man frstr det rtt, gjort stora framsteg inom mnga omrden, men det i sig kar ocks pressen p honom att upprtthlla framstegen, s att det inte blir tv steg framt ett steg bak.
Det du kan gra r att pvisa det positiva, allts vnd hans negativitet till ngot positivt, eller pvisa det positiva med ngot ven om det fr honom d kan verka negativt. Blir han srad av kvinnor, visa honom att det r tur att han lr sig nu s att han kan f med sig ngot bra ur det hela. ven om du inte r kapabel att gra detta, s kommer cannabis bland annat att kunna hjlpa honom med detta i sig, om han r ngorlunda mottaglig fr det.
Var en god vn, r nog det bsta rdet du kan f. Var en sdan vn som du sjlv nskat ha dig, vare sig det gller en med eller motgng i ditt liv. Kan han ventilera med dig s r det bra det ocks, tycker du det blir fr mycket s bertta fr honom att du inte orkar, men inte fr att frdma, utan fr att du helt enkelt inte kan ta emot mer just d.
Det lter jttemrkligt att det skulle vara ADHD, den hr beteende frndringen har pgtt det senast halvret - ret.
Inte ndvndigtvis. En dotter till en av mina bekanta var rtt introvert som barn men fick i tjugorsldern stora problem med impulskontroller och med knslolivet. Efter en neuropsykiatrisk utredning s visade det sig att hon har just ADHD. Efter rtt medicinering s blev hon mycket lugnare och mr betydligt bttre.
Senast redigerad av Andersdamaan 2018-02-28 kl. 13:24.
Den enda kopplingen jag kan relatera till hr r att nr han ventilerar till dig talar han egentligen ppet till sig sjlv fr att hra hur det lter.
Sdana, jag, personer brukar ha god sjlvinsikt till den grad att man stter sig i situationer som pressar en vidare fr att utvecklas, ibland ocks tv steg bakt fr att kunna hoppa tv mil framt.
Allt du kan gra r att lyssna oxh lra av personens misstag men samtidigt ta del
av framgngen, dwt brukar oftast bli solskenshistorier ifrn maskrosbarn.
Lter som att han inte mr s bra, har tappat balansen i livet. Allt det du beskriver pverkar samtidigt och leder sen vidare till nsta sak.
Kanske var han introvert som yngre. Knde att han inte fick uppleva ngot som introvert. Har brjat ta fr sig. Det gr till verdrift. Psyko-tjejer och andra kickar duggar ttt samtidigt som han inte mr bra egentligen av det.
Lter som att det hela r en fas. Ntt han behver gra fr att hitta sig sjlv. Du kan ta ett snack med honom om att du r orolig ver honom, men det rcker s. Han mste g sin egen vg men hjlp han om han hamnar i diket.
Kan det vara att han tar ngot fr att bli mer social men som har vissa side effects. Vet inte mycket om droger men att t ex anabola m m kan ge humrdvngningar har man ju hrt.
Antagligen r det bara en fas p 2-3 r ungefr som han mste g igenom fr att hitta sig sjlv.
Jag var sjlv vldigt introvert i hgstadiet och gymnasiet. Efter gymnasiet hamnade jag i ett nytt umgnge och brjade bli mycket mer social n vad jag var innan, vilket var hrligt men det gick inte alltid s bra. Jag hade helt enkelt inte utvecklat min sociala frmga till fullo kan man sga s jag kunde va rtt osmidig ibland ord och knslomssigt och jag hamnade ocks i ngra destruktiva frhllanden och hade en del vnner som inte var s bra.
Antar som sagt att det kommer ta ett tag men sen kommer han lugna ner sig i takt med att hans sjlvfrtroende vxer och nr han hittat sig sjlv.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!