• 1
  • 2
2022-11-12, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandguld
Vilken av dem - de var ju två?

GM och hans fru hade bara ett gemensamt barn. Jag tror att du tänker på de flickor som blev föräldralösa, döttrarna till det par som GM:s fru var inneboende hos.
Citera
2022-11-12, 23:27
Medlem
Skaraborg2s avatar
Flickan är numera långt över 90 år.

Citat:
Ursprungligen postat av zamarcand
Jag ställer mig frågande till några saker som rapporterades i fallet.

GM och hans tilltänkta BO var fortfarande gifta, alltså var hon inte hans exfru.

Har inte hittat några belägg för att deras gemensamma barn skulle vara bortadopterad. Däremot blev flickan adopterad av den man mamman gifte om sig med.

Kuriosa. Flickan är fortfarande i livet.

Kanske var dottern bortadopterad när sprängningen skedde och när modern gifte om sig adopterade hennes nye make dottern.

Verkligen inte dåligt. Det är över 90 år sedan detta vidriga inträffade. Hon är ju nu långt över 90 år gammal.
Citera
2022-11-13, 21:08
Medlem
Citat:
GM och hans fru hade bara ett gemensamt barn. Jag tror att du tänker på de flickor som blev föräldralösa, döttrarna till det par som GM:s fru var inneboende hos.

Du har, naturligtvis, helt rätt. Jag läste lite för snabbt.
Citera
2022-11-14, 20:36
Medlem
Skaraborg2s avatar
Var befanns sig det omkomna parets båda döttrar?

Citat:

Jag hoppas verkligen att släktingar kom att ta hand om dem och inte det samhället/staten som fanns 1932.

Nu var i o f s den äldsta dottern 17 år. Den yngre dottern var 12 år. Hoppas också att det kom att gå bra för dem senare livet även fastän de hade förlorat sina båda föräldrar på detta hemska sätt. Tur att parets döttrar inte befinna sig hemma i lägenheten den natten då Bernhard hade tänkt sig att spränga ihjäl sin hustru.
Citera
2022-11-16, 05:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag hoppas verkligen att släktingar kom att ta hand om dem och inte det samhället/staten som fanns 1932.

Nu var i o f s den äldsta dottern 17 år. Den yngre dottern var 12 år. Hoppas också att det kom att gå bra för dem senare livet även fastän de hade förlorat sina båda föräldrar på detta hemska sätt. Tur att parets döttrar inte befinna sig hemma i lägenheten den natten då Bernhard hade tänkt sig att spränga ihjäl sin hustru.

Aivi, den äldre flickan, gifte sig 4 år senare, 1936. En dotter, 1939, är fortfarande i livet. Aivi avled 1988.

Margareta, den yngre flickan, är svårare att få grepp om. 1940 bodde hon som fosterbarn hos en familj i Göteborg. Har dock inte hittat några släktkopplingar mellan denna familj och henne.

Gifte sig 1946, fick två barn, båda fortfarande i livet, gick bort 1993. Hon ligger begravd med sin man, sina föräldrar och sin mormor.
Citera
2022-11-16, 19:10
Medlem
Skaraborg2s avatar
Det verkar ha gått bra för båda flickorna.

Citat:
Aivi, den äldre flickan, gifte sig 4 år senare, 1936. En dotter, 1939, är fortfarande i livet. Aivi avled 1988.

Margareta, den yngre flickan, är svårare att få grepp om. 1940 bodde hon som fosterbarn hos en familj i Göteborg. Har dock inte hittat några släktkopplingar mellan denna familj och henne.

Gifte sig 1946, fick två barn, båda fortfarande i livet, gick bort 1993. Hon ligger begravd med sin man, sina föräldrar och sin mormor.

Stort tack för dessa uppgifter.

Du levererar alltid. Det verkar ha gått bra för båda döttrarna som miste sina båda föräldrar på det hemska sättet att bli sprängda till döds. De båda döttrarna kom dock för alltid att bära med sig detta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in