• 3
  • 4
2024-09-01, 23:43
Avstängd
Mohaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Inget av de två språken är speciellt svåra att lära sig. Grunderna lär du dig på ett par dagar och kan betrakta dig som erfaren efter någon månad.
Men poänglöst. Cobol tillhör inte framtiden.
Citera
2024-09-02, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaReri182
Inget av de två språken är speciellt svåra att lära sig. Grunderna lär du dig på ett par dagar och kan betrakta dig som erfaren efter någon månad.

Erfaren på en månad!? Jag håller med dig om att syntaxen är enkel, men jag håller inte med om att all problemlösning är enkel bara för koden är skriven i Cobol. Man kan skriva riktigt dålig kod även i Cobol! Min erfarenhet från 80-90-talet var att de som kunnat Cobol i ca en månad sällan hade erfarenheten att skriva bra kod, även om de själva trodde det. Systemens komplexitet gör också att man inte blir erfaren på så kort tid.
Citera
2024-09-02, 07:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Writerday
Det är ju stor brist på Cobol-utvecklare, precis som alla andra utvecklare. Jag fick frågan från en rekryterare om jag var sugen på Cobol

Citat:
Ursprungligen postat av pfyfen
Erfaren på en månad!? Jag håller med dig om att syntaxen är enkel, men jag håller inte med om att all problemlösning är enkel bara för koden är skriven i Cobol. Man kan skriva riktigt dålig kod även i Cobol! Min erfarenhet från 80-90-talet var att de som kunnat Cobol i ca en månad sällan hade erfarenheten att skriva bra kod, även om de själva trodde det. Systemens komplexitet gör också att man inte blir erfaren på så kort tid.

Att skriva "bra kod" har inte så mycket med tiden som programmerare att göra. Vissa klarar aldrig att lösa problemen på ett bra sätt för att sedan förvandla det till effektiv kod. Tro mig. Jag har under mina 40 år i branschen sett skräckexempel på kodning av personer som jobbat i många år. Har också sett exempel på sådana som blivit bra programmerare efter bara någon månad. Gäller fö inte bara COBOL utan i princip all systemutveckling.
Citera
2024-09-03, 11:16
Medlem
Pecka-s avatar
Vilken är den bästa utvecklingsmiljön alternativt det bästa operativsystemet för att programmera i Cobol? Verkar ju inte krylla av kompilatorer direkt.
Citera
2024-09-03, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Vilken är den bästa utvecklingsmiljön alternativt det bästa operativsystemet för att programmera i Cobol? Verkar ju inte krylla av kompilatorer direkt.
Det vanligaste os:et torde vara z/OS.
Citera
2024-09-15, 14:23
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-

Ibm har ett program som heter Zexplore för studenter och folk som vill byta karriär.
Där kan man få tillgång till en miljö på ibm cloud.
https://mainframenation.com/mainfram...nframe-access/
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in