Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-22, 14:55
Medlem
Jag fick herpes i underlivet för första gången för ca 10 år sen. Jag var typ 16 år. Mitt liv var över - det är väl så alla känner när de får reda på att de har herpes och är tonåring. Jag ville dö eller bli nunna för trodde inte att jag skulle ha nåt liv mer. Dock var det mitt enda skov i underlivet. Jag har bara haft munsår nån gång ibland efteråt.

Eftersom det gått typ 10 år och jag aldrig märkt av nåt så har jag flera gånger glömt bort det. Så när man pratat med en sköterska som sett det i datorn har jag blivit förvånad för jag verkligen glömt bort det.

Nu har jag sambo . När vi blev tillsammans för 2 år sen testa han sig o han hade ingenting så jag har inte smittat han. Problemet är att jag aldrig berättat. Och nu har der gått så lång tid så jag vet inte hur jag ska berätta? Vi har pratat om barn och är rädd för att sköterskan ska nämna det när hon kollar i datorn på nåt samtal och han får reda på de på de viset.... men hur berättar jag?? Kan man säga att.man glömt bort de ..? För de har jag svårt att tro att han skulle köpa.

Kan säga att jag testat mig och att jag har de men en Sköterska kan ju fortfarande nämna att första skovet var för 10 år sen.

Jag vet att jag bara borde vara ärlig men är skit rädd så önskar gärna hitta en liten vit lögn eller fin förklaring som kan rädda mig lite...
Citera
2018-03-22, 15:00
Medlem
AX64s avatar
Om jag inte missminner mig så är det en annan rutin vid förlossningen om modern har genital herpes, för att säkerställa att inte ungen får det också. Så senast då lär din snubbe (om han är lite uppmärksam) ana oråd. Du ska nog ta och berätta så snart du kan. Herpes är inte hela världen direkt och du kan ju säga att du märkte att din herpes var vilande/inaktiv väldigt länge och därmed inte utgjorde någon risk för honom.
Citera
2018-03-22, 16:06
Moderator
tobess avatar
Du borde ju givetvis har berättat om det direkt. Nu är det inte omfattat av smittskyddslagen så juridiskt har du ju inte gjort något fel, men rent moraliskt är det tvivelaktigt agerat.

Med det sagt, så är herpes faktiskt rätt vanligt. Många har det utan att ens vara medvetna om det då man också kan bära på smittan utan att för den delen ha några problem.

Problemet som jag ser det är att du inte berättade från första början. Att du har ljugit för honom i flera år är nog långt värre än det att du har herpes. Berätta hur det ligger till, och se till att han testar sig igen för säkerhets skull. Förhoppningsvis har han inte dragit på sig någonting.
Citera
2018-03-22, 16:14
Medlem
AX64s avatar
Kan tillägga att 30% av alla vuxna bär på könsherpes-viruset. De flesta vet inte om det och uppvisar ej heller några symptom på det. Inte mycket att hänga upp sig på alltså, men förstås bra att nämna då du ju med säkerhet vet att du bär på viruset och han inte.
Citera
2018-03-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AX64
Kan tillägga att 30% av alla vuxna bär på könsherpes-viruset. De flesta vet inte om det och uppvisar ej heller några symptom på det. Inte mycket att hänga upp sig på alltså, men förstås bra att nämna då du ju med säkerhet vet att du bär på viruset och han inte.

Mitt hopp var väl att inte behöva berätta. Eftersom jag aldrig får några utbrott. Men vill ju inte att han ska få reda på de på nåt framtida möte...

Och jag vet att ja g gjort fel i att inte berätta direkt och nu vågar ja g inte. Hade varit lättare att säga att man testat sig och kommit fram till de nu. Men då har jag fortfarande inte varit ärlig och mer sanning skulle kunna komma fram..
Citera
2018-03-22, 16:22
Medlem
PatrickB8mans avatar
Alla har herpes latent och har man legat med minst 3 har man det !
De flesta märker dock aldrig av några symtom alls !
Citera
2018-03-22, 16:34
Medlem
AX64s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mminuit
Mitt hopp var väl att inte behöva berätta. Eftersom jag aldrig får några utbrott. Men vill ju inte att han ska få reda på de på nåt framtida möte...

Det finns nog betydligt värre hemligheter. Köp karln en back öl, säg att du borde ha sagt nåt tidigare, men berätta för honom. Herpes är ingen big deal i 99% av fallen. Det värsta som kan hända är att han slår ihjäl dig och smittas av din herpes den vägen istället, alternativt slår ihjäl dig och får herpes av sitt nästa eller nästnästa ligg.
Citera
2018-03-22, 16:38
Medlem
F.Hansens avatar
Jo men berätta, han öppnar säkert upp sig och säger att han har det också i könet.
Citera
2018-03-22, 17:46
Medlem
NovaOculuss avatar
Bättre att berätta än att basera relationen på en lögn.
Citera
2018-03-22, 23:32
Medlem
Klappasäftens avatar
Alla som har haft ett sexliv med flera partners i sitt liv har herpes. Inget att hänga läpp över.
Citera
2018-03-25, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mminuit
Jag fick herpes i underlivet för första gången för ca 10 år sen. Jag var typ 16 år. Mitt liv var över - det är väl så alla känner när de får reda på att de har herpes och är tonåring. Jag ville dö eller bli nunna för trodde inte att jag skulle ha nåt liv mer. Dock var det mitt enda skov i underlivet. Jag har bara haft munsår nån gång ibland efteråt.

Eftersom det gått typ 10 år och jag aldrig märkt av nåt så har jag flera gånger glömt bort det. Så när man pratat med en sköterska som sett det i datorn har jag blivit förvånad för jag verkligen glömt bort det.

Nu har jag sambo . När vi blev tillsammans för 2 år sen testa han sig o han hade ingenting så jag har inte smittat han. Problemet är att jag aldrig berättat. Och nu har der gått så lång tid så jag vet inte hur jag ska berätta? Vi har pratat om barn och är rädd för att sköterskan ska nämna det när hon kollar i datorn på nåt samtal och han får reda på de på de viset.... men hur berättar jag?? Kan man säga att.man glömt bort de ..? För de har jag svårt att tro att han skulle köpa.

Kan säga att jag testat mig och att jag har de men en Sköterska kan ju fortfarande nämna att första skovet var för 10 år sen.

Jag vet att jag bara borde vara ärlig men är skit rädd så önskar gärna hitta en liten vit lögn eller fin förklaring som kan rädda mig lite...

Hur hade du upplevt om han hade glömt bort sin Hiv som du får sedan av honom?
Hade du velat att han sa något innan?

Jaså det önskar du?

Ja men det är väl svar på din fråga då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in