Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-04-02, 16:47
  #1
Medlem
Hello,

Om man har en QR kod och när man tar en bild på det så ska det visas upp en specfik sida i en android app, om användaren har inte denna app så får android fråga om användaren vill ladda ner det eller inte? Går det att åstadkomma det?

Tack på förhand!

// Fullmetalboy
Citera
2018-04-02, 18:37
  #2
Medlem
splitfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullmetalboy
Hello,

Om man har en QR kod och när man tar en bild på det så ska det visas upp en specfik sida i en android app, om användaren har inte denna app så får android fråga om användaren vill ladda ner det eller inte? Går det att åstadkomma det?

Tack på förhand!

// Fullmetalboy
Jag antar att du använder en mobiltelefon med en kamera-app och tar bilden, har kamera-appen stöd för QR? Detta kanske stämmer för nyare kamera-app-versioner men gamla telefoner behöver specifika QR-appar.
En snabb google-sökning säger mig att du behöver använda en webbsida som mellanhand.
Citera
2018-05-04, 22:45
  #3
Medlem
Nu vet jag inte vad du har för behov och usecase, men för det scenario du beskriver skulle jag även överväga NFC.

Det finns både till Android och iPhone(numera) även om det inte är riktigt lika smidigt på iPhone, men det är IMHO en mycket bättre användarupplevelse än QR-koder.

Men som sagt, beror ju på hur du tänkt använda det, svårt skriva en NFC-tagg i en tidning...
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback