Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-11-06, 23:39
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Förstår inte riktigt varför polisen utreder det här, inget han gör är olagligt. Det är inte olagligt att vara maskerad på offentlig plats eller hämta ut alla mail från en person omfattas av offentlighetsprincipen.
Har någon sagt att det personen gjorde var olagligt? Du får gärna länka till någon som säger det.
Citera
2018-11-06, 23:40
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumsregler
Klart att man ska studera vidare. Även om han blir slängd från utbildningen har han ju kvar de kurser han studerade. Sedan han kan läsa upp betygen och försöka söka in igen.
Är du säker på att hen får behålla inlästa poäng?
Citera
2018-11-07, 00:38
Medlem
jomenvisst84s avatar
Citat:
Förstår inte riktigt varför polisen utreder det här, inget han gör är olagligt. Det är inte olagligt att vara maskerad på offentlig plats eller hämta ut alla mail från en person omfattas av offentlighetsprincipen. Självklart finns det stort nyhetsvärde i artikeln men polisiärt förstår jag inte ens varför det här utreds.

Du fattar verkligen ingenting om hur brottsmål byggs upp. Driver du med oss eller förstår du inte värdet av indicier?
Citera
2018-11-07, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Har någon sagt att det personen gjorde var olagligt? Du får gärna länka till någon som säger det.
Eftersom polisen utrett händelsen och förhört personal antyds det att lagbrott ska ha begåtts. Så är inte fallet, vilket gör det väldigt märkligt att polisen utreder incidenten. Och ni som tjatar om indicier, det finns betydligt bättre bevisning rörande operationen i stämningsansökan.
Senast redigerad av LilleKanin 2018-11-07 kl. 00:50.
Citera
2018-11-07, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Du fattar verkligen ingenting om hur brottsmål byggs upp. Driver du med oss eller förstår du inte värdet av indicier?
Det finns gott om indicicer rörande deras marknadsförningen som till en stor grad är ointeressant för brotten de åtalas för
Citera
2018-11-07, 01:19
Medlem
Hoppas någon lämnar FUPen här bara :P
Citera
2018-11-07, 02:10
Medlem
Citat:
Det finns gott om indicicer rörande deras marknadsförningen som till en stor grad är ointeressant för brotten de åtalas för
Redan av stämningsansökningarna tycker jag att det framgår att en av åklagarens avsikter är att kunna visa på vilken omfattning verksamheten har haft. Det bekräftas av det jag hittills läst i FUP också, även om jag förvisso inte har tillgång till alla dokumenten. Förhoppningsvis så lägger någon upp hela FUP så småningom.

Och visst har det en bäring på de brott de är åtalade för. Inte minst skatte- och bokföringsbrotten. Av Skatteverkets dokument framgår att det är rätt stora belopp man vill försöka bevisa att de har omsatt. Fängelsestraffen som de, med mycket stor sannolikhet, kommer att få är säkert nog så skrämmande för dem - men det är också en ganska ansenlig summa pengar de riskerar att bli av med.

Något som jag också reagerat över är den girighet som de tycks ha drabbats av, framför allt på det sista provet de gjorde. Och som åtminstone delvis bidragit till att de åkte fast. Trots påståenden om att de är fulltecknade, och begränsad tillgång på platser, så tar de in sent inkomna ansökningar. Bland annat polisens, när de genomförde sin bevisprovokation.

Bilden de har önskat sprida är att de är omöjliga att få fast. Samtidigt som de har lämnat mängder av spår efter sig. Och agerat så oförsiktigt att till och med postombud ”råkat” öppna försändelser för att de tyckt att det har verkat misstänkt.
Senast redigerad av cjh 2018-11-07 kl. 02:16.
Citera
2018-11-07, 10:20
Medlem
Dela FUPen! Är nyfikna på namnen (om någon går samma utbildning/universitet).
Citera
2018-11-07, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Namn står redan publicerad i stämningsansökan och den har postats tidigare i tråden
Citera
2018-11-07, 10:28
Medlem
Citat:

Lägger upp den ikväll efter jobbet eller imorgon! Vilken sida kan man använda sig av som kan ta upp stora filer?

Citat:
Ursprungligen postat av cjh
Redan av stämningsansökningarna tycker jag att det framgår att en av åklagarens avsikter är att kunna visa på vilken omfattning verksamheten har haft. Det bekräftas av det jag hittills läst i FUP också, även om jag förvisso inte har tillgång till alla dokumenten. Förhoppningsvis så lägger någon upp hela FUP så småningom.

Och visst har det en bäring på de brott de är åtalade för. Inte minst skatte- och bokföringsbrotten. Av Skatteverkets dokument framgår att det är rätt stora belopp man vill försöka bevisa att de har omsatt. Fängelsestraffen som de, med mycket stor sannolikhet, kommer att få är säkert nog så skrämmande för dem - men det är också en ganska ansenlig summa pengar de riskerar att bli av med.

Något som jag också reagerat över är den girighet som de tycks ha drabbats av, framför allt på det sista provet de gjorde. Och som åtminstone delvis bidragit till att de åkte fast. Trots påståenden om att de är fulltecknade, och begränsad tillgång på platser, så tar de in sent inkomna ansökningar. Bland annat polisens, när de genomförde sin bevisprovokation.

Bilden de har önskat sprida är att de är omöjliga att få fast. Samtidigt som de har lämnat mängder av spår efter sig. Och agerat så oförsiktigt att till och med postombud ”råkat” öppna försändelser för att de tyckt att det har verkat misstänkt.

Trodde brottsprovokation var olagligt i Sverige. Ja jag fick också det intrycket. Man har slarvat sjukt mycket och blivit giriga. Sedan var det knappast oväntat att en av kvinnorna inte skulle klara av pressen och erkänna och ge dem anvisningar vart grejerna ligger nedgrävda. Lär ju knappast göra henne gott eftersom det inte finns någon "straffrabatt" om man hjälper polisen... Men som sagt hon har väl blivit pressad osv. Sedan hittade de ett liknande USB som satt på en dator när de gjorde husransaka. Amatörer som blivit slappa med åren.
Citera
2018-11-07, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gmaster92
Trodde brottsprovokation var olagligt i Sverige.
Det är det också. Men bevisprovokation är tillåtet. Gränsen kan vara hårfin ibland, men i just det här fallet är det ju ingen tvekan om att de är på rätt sida. Brotten pågick ju sedan länge, och var inte en följd av polisens agerande.
Citera
2018-11-07, 10:45
Medlem
Citat:
Namnen på de åtalade finns som andra redan skrivit i den tidigare postade stämningsansökan.

Om det är listan på kunder som fanns på USB-stickan som du är ute efter, så är jag rätt säker på att du inte kommer att hitta den i någon FUP. Jag har som sagt inte tillgång till alla dokumenten, men i de filer som jag har sett så har man maskat ordentligt när det gäller andra namn än de som är åtalade.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in