2018-04-26, 23:20
Medlem
rikastistorstans avatar
Som sagt, hur troligt tycker du att det är att en person går från att vara seriemördare till att bli inbrottstjuv, till att bli inbrottstjuv och våldtäktsman och senare stegra upp till att våldta och mörda alla sina offer. Inbrottstjuven Joseph mördade en enda gång i självförsvar. Jag tycker att det är tydligt att Joseph stegrade i sin brottsliga bana snarare än hoppade fram och tillbaka.
Zodiac hade alla chanser i världen att våldta sina kvinnliga offer men gjorde det inte. Hur troligt tror du att det är att en mentalpatient några år senare kan bli polis? Du tror inte att dom gör bakgrundskontroller?
Hela din teori verkar bygga på att dom härjade i samma område och båda kommunicerade utåt. Det vimlade av seriemördare i Kalifornien på den här tiden. Deras kommunikationsmetoder är väldigt olika även om jag får ge dig ett visst rätt på att det är väldigt ovanligt med seriemördare som kontaktar polis/media.
Det är uppenbart att Zodiac är uppmärksamhetstörstande och verkar njuta mer av att få publicitet och få slänga ur sig sina fåniga koder än själva mördandet i sig.
Citera
2018-04-27, 00:04
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rikastistorstan
Som sagt, hur troligt tycker du att det är att en person går från att vara seriemördare till att bli inbrottstjuv, till att bli inbrottstjuv och våldtäktsman och senare stegra upp till att våldta och mörda alla sina offer. Inbrottstjuven Joseph mördade en enda gång i självförsvar. Jag tycker att det är tydligt att Joseph stegrade i sin brottsliga bana snarare än hoppade fram och tillbaka.
Zodiac hade alla chanser i världen att våldta sina kvinnliga offer men gjorde det inte. Hur troligt tror du att det är att en mentalpatient några år senare kan bli polis? Du tror inte att dom gör bakgrundskontroller?
Hela din teori verkar bygga på att dom härjade i samma område och båda kommunicerade utåt. Det vimlade av seriemördare i Kalifornien på den här tiden. Deras kommunikationsmetoder är väldigt olika även om jag får ge dig ett visst rätt på att det är väldigt ovanligt med seriemördare som kontaktar polis/media.
Det är uppenbart att Zodiac är uppmärksamhetstörstande och verkar njuta mer av att få publicitet och få slänga ur sig sina fåniga koder än själva mördandet i sig.

Just det att det är troligare att man går mot grövre och grövre brott är det jag ser som den svagaste punkten i mitt resonemang. Men samtidigt håller jag inte för helt osannolikt att han i rollen som Zodiac mördade mer oövertänkt och i raseri, för att under början på 70-talet få vård och lägga ned dumheterna (som han ju säger i konakt med vården), för att sedan återuppta brotten med början i överfall och våldtäkter (ett maktutövande jämförbart med Zodiacs tidigare brott), för att sedan eskalera till mord i likhet med det som hände under Zodiacs härjningar.

Deras kommunikationsmetoder var tvärtom mycket lika. Vissa av breven är dessutom väldigt lika rent innehållsmässigt, med samma oförklarliga stavfel på ett ställe medan det är rättstavat på ett annat. Båda använder sig av poesi. Båda använder ritningar. Båda ringa polisen och provocerar dem. De vill båda bli sedda och höras. Det är en lek för dem. Vi ska dessutom komma ihåg att enbart Zodiac använde många olika kommunikationsmetoder som inte alltid följde en rak linje, även om den mesta delen var brevledes och till The Cronicle.
Citera
2018-04-27, 00:09
Medlem
phobics avatar
Citat:

Sen vill jag dock också tillägga, att jag så innerligt gärna vill att det är samma person, så vi kan stänga Zodiac-pärmen en gång för alla. Det färgar ju naturligtvis min argumentation. Så därför är det bra att du försöker skjuta ner argumenten!
Citera
2018-04-27, 00:23
Medlem
rikastistorstans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phobic
Just det att det är troligare att man går mot grövre och grövre brott är det jag ser som den svagaste punkten i mitt resonemang. Men samtidigt håller jag inte för helt osannolikt att han i rollen som Zodiac mördade mer oövertänkt och i raseri, för att under början på 70-talet få vård och lägga ned dumheterna (som han ju säger i konakt med vården), för att sedan återuppta brotten med början i överfall och våldtäkter (ett maktutövande jämförbart med Zodiacs tidigare brott), för att sedan eskalera till mord i likhet med det som hände under Zodiacs härjningar.

Deras kommunikationsmetoder var tvärtom mycket lika. Vissa av breven är dessutom väldigt lika rent innehållsmässigt, med samma oförklarliga stavfel på ett ställe medan det är rättstavat på ett annat. Båda använder sig av poesi. Båda använder ritningar. Båda ringa polisen och provocerar dem. De vill båda bli sedda och höras. Det är en lek för dem. Vi ska dessutom komma ihåg att enbart Zodiac använde många olika kommunikationsmetoder som inte alltid följde en rak linje, även om den mesta delen var brevledes och till The Cronicle.
Jag håller med om att det är den svagaste punkten i resonemanget och återigen måste jag då fråga om du tycker att det är troligt att en tidigare mentalpatient senare kan bli polis? Kan dom ha varit så slarviga med bakgrundskontroller på 70-talet? För annars faller ju din förklaring.

Okej, du har en del poänger med kommunikationen. Även om jag står fast vid att det är omöjligt pga dom andra faktorerna jag har räknat upp så får jag ge dig en viss poäng här.

Citat:
Sen vill jag dock också tillägga, att jag så innerligt gärna vill att det är samma person, så vi kan stänga Zodiac-pärmen en gång för alla. Det färgar ju naturligtvis min argumentation. Så därför är det bra att du försöker skjuta ner argumenten!
Hehe, jag förstår, hade varit skönt att få Zodiac avslöjad nu också! Även om jag tycker att han är rätt överskattad som seriemördare och fått alldeles för mycket uppmärksamhet pga sina fåniga koder och barnsliga bekräftelsebehov. EAR/ONS har fascinerat mig mycket mer. Att en människa kan begå så ofantligt många högrisk brott utan att åka dit på 40 år är helt sanslöst.
Citera
2018-04-27, 00:35
Medlem
snillet_1s avatar
En annan aspekt är att vittnessketcherna inte är lika alls:

Zodiac

EAR/ONS
Citera
2018-04-27, 08:16
Medlem
phobics avatar
Citat:
Jag håller med om att det är den svagaste punkten i resonemanget och återigen måste jag då fråga om du tycker att det är troligt att en tidigare mentalpatient senare kan bli polis? Kan dom ha varit så slarviga med bakgrundskontroller på 70-talet? För annars faller ju din förklaring.

Okej, du har en del poänger med kommunikationen. Även om jag står fast vid att det är omöjligt pga dom andra faktorerna jag har räknat upp så får jag ge dig en viss poäng här.

Hehe, jag förstår, hade varit skönt att få Zodiac avslöjad nu också! Även om jag tycker att han är rätt överskattad som seriemördare och fått alldeles för mycket uppmärksamhet pga sina fåniga koder och barnsliga bekräftelsebehov. EAR/ONS har fascinerat mig mycket mer. Att en människa kan begå så ofantligt många högrisk brott utan att åka dit på 40 år är helt sanslöst.

Det finns ju flera nivåer på mentala åkommor. Han behöver ju inte ha suttit inlåst och kletat med sitt eget bajs i 5 år. Dagterapi mot t.ex. sitt tydliga anger management issue? Det lär nog inte stoppa en från att bli polis.

Dessutom är det ju möjligt att han redan fått badgen när han sökte sig till terapi, och då är det ju ännu svårare för polisen att kolla.
Citera
2018-04-27, 08:22
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Zodiac

EAR/ONS

Fantombilder ger jag nästan inte ett endaste vilset lingon för. De stämmer mycket sällan. Dessutom finns det bara en enda person som skulle kunna peka ut Zodiac, och det är Michael Mageau, en sönderdrogad människospillra som såg Zodiak flyktig. I bäckmörker. Med en ficklampa uppkörd i nyllet. Samtidigt som han och hans sällskap blir pepprade med skott. Nja...
Citera
2018-04-27, 10:24
Bannlyst
EAR körde med sin skidmask, om han hade kommit på något så fyndigt som ZODIACS förklädnad så hade han fortsatt köra med den, han fastnade mycket i detaljer, sen var våldtäkter ett mycket viktigt inslag i EAR's modus operandi, och när han hade ett ungt par med en vacker kvinna vid sjön och han inte tog tillfället i akt utesluter EAR nästan till 100% som ZODIAC i mina ögon...
Citera
2018-04-27, 11:17
Medlem
Spotlifes avatar
Citat:
Jag har skrivit lite av nedanstående i andra trådar, så jag hoppas att det inte räknas som "kors-postning". Min ambition är att få till ett renodlat ämne för frågeställningen och inte gå för off-topic i andra trådar.

Med risk för att se ut som en fullkomlig fåntratt, så fick jag bara en kuslig känsla i magen att Joseph James DeAngelo kan vara The Zodiac Killer, och jag vill att ni skjuter ned mina argument med det bästa ni har.

Visst, Zodiac hade ett annat MO än DeAngelo, men polisen är ju nu extremt tydliga med att Joseph James DeAngelo utvecklades över tid, och att hans MO ändras betydligt över tid.

Jag läste nu också att DNA från Zodiac inte finns, utan att det varit en klar överdrift redan från början.

“No genetic material was obtained from behind the stamp, or the seal of the envelope, or anywhere else that would have most certainly belonged to the Zodiac.”

http://www.sfweekly.com/news/yesterd...hat-never-was/

Ett par saker jag tänkte på:

- Zodiac skröt långt in på 70-talet via brev att han mördat en massa människor, men som polisen mest avfärdade som just skryt utan verklighetsförankring.
- Zodiac var exalterad, upprymd, över sina brott. Det är inte otänkbart att han gick från att döda i bilar utomhus till att döda inomhus.
- Zodiacs primära mål var kvinnor. Joseph James DeAngelo primära mål var kvinnor.
- Zodiacs primära skådeplats var i Vallejo med omnejd. Joseph James DeAngelo skådeplats för de första brotten, var i exakt samma område.
- Zodiac skickade brev till polis, nyhetstidningar och ringde också till polisen för att anmäla sitt brott. Joseph James DeAngelo skrev till polisen, och ringde sina offer efter de blivit utsatta för hans brott.
- Fantombilderna skiljer sig inte nämnvärt (även om jag personligen inte fäster avsevärd vikt på sådant).
- Zodiac misstänks även han för att ha dödat Cheri Jo Bates i södra Kalifornien hösten 1966, inte långt från var Joseph James DeAngelo begick morden i Orange County 10 år senare.
- Åldersmässigt finns det inga hinder att Joseph James DeAngelo är Zodiac. Om det är fallet, så var Joseph James DeAngelo 22-23 år gammal vi morden på Herman Lake Road 1968.

En av världens mest (ö)kända seriemördare, Zodiac, som härjar i Vallejo CA med omnejd, i slutet på 60-talet och i början på 70-talet. Efter mordet på Paul Steine 1969 har man inga bevis för att han genomförde något annat mord.

Och så I EXAKT SAMMA OMRÅDE, runt Sacramento (Sacramento, San Joaquin, Stanislaus och Yolo), mindre än en timmes bilfärd från Vallejo, så dyker nästa seriemördare upp, några år senare. Under de år som Zodiac skröt att han dödat massor av människor i brev till polisen men som man aldrig kunde bevisa.

Vad fan är oddsen?

Och kolla på den här: 48 attacker, utförda av DeAngelo, inom en radie av ca 30 minuters bilfärd från Vallejo där det antas att Zodiac levde/verkade.

http://casefilepodcast.com/wp-conten...ap-part-5a.jpg

I telefonsamtal med sjukvården i januari 1978 säger Joseph James DeAngelo att han haft samtalsterapi i hela sitt liv, men att det inte hjälpt. Man kan ju tänka sig att han under de lugna åren fick hjälp/medicinering, men att han återgick till våldet, vilket förklarar uppehållet mellan Zodiac och DeAngelos härjningar.

"I don't want to do it, but then I do. Is there anyone there that can help me? I don't want to hurt these women or their husbands anymore."

"No. I have been to counseling all my life. I was in Stockton State Hospital. I shouldn't tell you that. I guess I can trust you guys." Normal voice, then angry again. "Are you tracing this call?"

Stockton State Hospital har en stor, och den första grundade, mentalsjukvårdsenheten i Kalifornien. Den ligger en dryg timmes bilfärd från Vallejo.

https://www.google.com/maps/dir/Vall...14+N+Californi a+St+%23+2,+Stockton,+CA+95202,+USA/@37.9275126,-122.0472519,10z/data=!3m1!4b1!4m13!4m12!1m5!1m1!1s0x8085119732ce07 09:0x95933f02a8c61639!2m2!1d-122.2566367!2d38.1040 864!1m5!1m1!1s0x80900d67cb2a6267:0xc1f9f0f72cce6f0 !2m2!1d-121.287887!2d37.967631

Ser jag något som inte existerar, något som jag bara byggt upp i mitt egna lilla huvud, eller kan DeAngelo faktiskt vara Zodiac?
Bra fråga
En sak som slår mig är att både Zodiak och Golden state kan ha dragit nytta av alla mellan kacklande och konstiga meddelanden hit och dit i beteendemässig mening, dvs att leka lite mer fullt ut med profileringspersonerna och de som försöker lägga mönstret om hur morden gått till, vem som gjorde dem och varför.

http://earonsgsk.proboards.com/threa...ynski-compared
Zodiak - Unabombaren - Golden state - jämförelser - Kan dra ut perspektivet på att det ofta går att hitta likheter både hit och dit mellan många människor.

Personligen tycker jag det är oerhört svårt att tolka uppgifterna personerna lämnar, som tex mitt namn är 13 bokstäver långt etc. Det finns inget som säger att det är lögn eller en sanning, men min enda definitiva slutsats blir bara att här finns det gärningspersonligheter som tycker om att leka med utredarna och definitivt får ut något av det. Antagligen är det inte heller några ledtrådar utan tvärtom ett bidrag till förvirring i utredningen tillsammans med mycket annat.

https://aaronsmithlevin.files.wordpr...iac-murder.pdf
Zodiak FBI Filerna 1000 sidor pdf runt 80 mb OCR dvs läsbar i viss mån vilket nästan krävs för den som vill jämföra någorlunda.
Zodiaks kryptografiska intresse torde nog ändå ha bottnat i någon tidigare erfarenhet och om Deangelo's tid i flottan förutom att lära sig navy knots gav mer om krypteringsutövande hade de varit intressant att veta.

R Division med den söndrande repairmannen deangelo i flottan...
https://www.fold3.com/image/30781379...0-a5c3081536b5

https://www.fastpeoplesearch.com/add...ights-ca-95610
Är intresserad först om de anhörigas anknytningar till platserna morden skett på eller om mördarens angöringspunkter kan vara yrkesmässiga och därför kunnat fortgå utan att de anhöriga fattat nått.

För att kunna säga eller ens ha en vettig gissning kring likheterna i flera segment av brotten så skulle det vara bra att veta hur vanligt det är tex med att försöka leka med kartläggarna etc men någon sådan statistik har jag inte, eller ens vet om det finns. Annars är det ju lätt att alla uppgifterna kladdar ihop sig och man ser sambanden överallt liksom..
Citera
2018-04-27, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1

Zodiac

EAR/ONS

Här är en bild på Joseph James DeAngelo från 60-talet
https://postimg.cc/image/ji8vnjsh3/

och här är fler vittnessketcher
https://secondnexus.com/news/joseph-...r-sister-wife/

Dessa sk fantombilder är inte alltid så mycket att hänga i granen.
Citera
2018-04-27, 13:14
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vixxing
EAR körde med sin skidmask, om han hade kommit på något så fyndigt som ZODIACS förklädnad så hade han fortsatt köra med den, han fastnade mycket i detaljer, sen var våldtäkter ett mycket viktigt inslag i EAR's modus operandi, och när han hade ett ungt par med en vacker kvinna vid sjön och han inte tog tillfället i akt utesluter EAR nästan till 100% som ZODIAC i mina ögon...

Nåja, Zodiak använde masken en gång vad vi vet, och det är ju inte omöjligt att det var just för att Lake Baryessa ligger avsides. Jag skulle inte vare sig bära runt på den masken i ett bostadsområde, än mindre sätta den på skallen. Men visst, ditt resonemang känns ju rimligt på nåt sätt.

Och visst, MO skiljer sig åt, men ju mer jag läser om gärningsmäns tillvägagångssätt, blir jag mer och mer övertygad om att MO inte är så statiskt som man tidigare trott. EAR hade ju flera olika MO, inte helt sammanhängande, själv? Och Grim Sleeper, som la av att mörda i 14 år, för att sedan återuppta det?

Och Zodiak, som inte har nån jävla linje alls: först två Lovers Lane-attacker nattetid med skjutvapen, sedan Lake Baryessa där han mördar bakbundna med kniv mitt på ljusan dag och dessutom iförd en ny fräsig hatt, för att till sist hoppa in i taxi, åka en bit för att sedan skjuta enbart en manlig taxiförare, mitt inne i en av de största städerna i USA. Inte ett spår av en sammanhållen MO.
Citera
2018-04-27, 13:27
Medlem
phobics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spotlife
Bra fråga
En sak som slår mig är att både Zodiak och Golden state kan ha dragit nytta av alla mellan kacklande och konstiga meddelanden hit och dit i beteendemässig mening, dvs att leka lite mer fullt ut med profileringspersonerna och de som försöker lägga mönstret om hur morden gått till, vem som gjorde dem och varför.

http://earonsgsk.proboards.com/threa...ynski-compared
Zodiak - Unabombaren - Golden state - jämförelser - Kan dra ut perspektivet på att det ofta går att hitta likheter både hit och dit mellan många människor.

Personligen tycker jag det är oerhört svårt att tolka uppgifterna personerna lämnar, som tex mitt namn är 13 bokstäver långt etc. Det finns inget som säger att det är lögn eller en sanning, men min enda definitiva slutsats blir bara att här finns det gärningspersonligheter som tycker om att leka med utredarna och definitivt får ut något av det. Antagligen är det inte heller några ledtrådar utan tvärtom ett bidrag till förvirring i utredningen tillsammans med mycket annat.

https://aaronsmithlevin.files.wordpr...iac-murder.pdf
Zodiak FBI Filerna 1000 sidor pdf runt 80 mb OCR dvs läsbar i viss mån vilket nästan krävs för den som vill jämföra någorlunda.
Zodiaks kryptografiska intresse torde nog ändå ha bottnat i någon tidigare erfarenhet och om Deangelo's tid i flottan förutom att lära sig navy knots gav mer om krypteringsutövande hade de varit intressant att veta.

R Division med den söndrande repairmannen deangelo i flottan...
https://www.fold3.com/image/30781379...0-a5c3081536b5

https://www.fastpeoplesearch.com/add...ights-ca-95610
Är intresserad först om de anhörigas anknytningar till platserna morden skett på eller om mördarens angöringspunkter kan vara yrkesmässiga och därför kunnat fortgå utan att de anhöriga fattat nått.

För att kunna säga eller ens ha en vettig gissning kring likheterna i flera segment av brotten så skulle det vara bra att veta hur vanligt det är tex med att försöka leka med kartläggarna etc men någon sådan statistik har jag inte, eller ens vet om det finns. Annars är det ju lätt att alla uppgifterna kladdar ihop sig och man ser sambanden överallt liksom..

Dina tankar är väl inte omöjliga på nåt sätt, men det känns lite för tillkrånglat och konstrat att de skulle ha mixtrat med tillvägagångssätten för att lura polisen. Heck, vid en planerad attack från EAR så ringde han ju till polisen innan och berätta exakt på vilken gata han tänkte göra det på, och dessutom samma kväll. Antingen ville han möjligen åka fast, eller så ser sig dessa gossar som oövervinnliga och leker tjuv och polis. Spännande, helt enkelt.

Som jag skrev som svar tidigare i tråden, så tror jag inte man ska stirra sig nlind på MO. Ju mer jag läser om gärningsmäns tillvägagångssätt, blir jag mer och mer övertygad om att MO inte är så statiskt som man tidigare trott. EAR hade ju flera olika MO, inte helt sammanhängande, själv? Och Grim Sleeper, som la av att mörda i 14 år, för att sedan återuppta det?

Och Zodiak, som inte har nån jävla linje alls: först två Lovers Lane-attacker nattetid med skjutvapen, sedan Lake Baryessa där han mördar bakbundna med kniv mitt på ljusan dag och dessutom iförd en ny fräsig hatt, för att till sist hoppa in i taxi, åka en bit för att sedan skjuta enbart en manlig taxiförare, mitt inne i en av de största städerna i USA. Inte ett spår av en sammanhållen MO.

Sen det där 13 bokstäver och allt sånt, det tycker jag mest är trams. När mallighet och stolthet över det första kryptot byttes ut i förudmjukelse för att några simpla lärare hade kommit på svaret, så gjorde han de andra två så omöjliga att jag knappt tror han ens fattade vad han pysslade med. Men ingen skulle ju knäcka den stora polisgäckaren! Och som du säger, även om man lyckas knäcka det, så kan ju det som står där vara både sant eller falskt. Flamsigt mest.

Och ja, det är oerhört lätt att se indicier överallt, men det mesta är ju rent strunt som inte för utredningen framåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in