Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-31, 23:43
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Det är ju en elbil, så prestige är det ju.
Dessutom är den röd metallic, så den ser riktigt fin ut.
Jag vaxar den varje sommar och håller den i toppskick.
Ingen kan tro att den rullat 20.000 mil när de ser den, den ser snarare ut att ha rullat 2.000 mil om man ser till hur den ser ut i lack och inredning etc.

Alltså, en Zoe är inte prestige. En elbil är inte prestige men en premium elbil kan ses som det, av dem som söker sådan uppmärksamhet. Men det är bra att du underhåller din bil.

Vad pysslar du egentligen med som kör så in i helvete många mil med din bil? Läste om någon som kör runt och plockar pantburkar med sin elbil, det kanske finns en business i sånt eller att man åtminstone går plus minus noll och får se en hel del.
Citera
2022-03-31, 23:44
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juneaux
Har jiddrat med han i hans andra tråd om hur han ska lösa sitt kaffedrickande och soppastrul på sin europa tripp som han ska göra i sin älskade Zoe.

Bättre att skaffa en Ioniq5 och kunna brygga sitt eget kaffe när man är ute på tur.
Citera
2022-03-31, 23:47
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Eftersom "nytt batteri" inte finns med i listan är den korrekta summan att lägga på din elbil inte 52 000 kr utan noll kr.
Citera
2022-03-31, 23:49
Medlem
ANDRA Renault Zoe än BAB7´s?

Har funderat på den här trådstarten ett tag... Men övertygad efter BAB7´s senaste rapport om att Zoe-skrället var på gränsen till havererad motor IGEN (!!!) så kör vi.

Alltså, ÄR Zoe:erna verkligen så här fruktansvärt jävla dåliga? Eller är det BAB7 som haft oturen att få tag på Måndagsexemplarernas Måndagsexemplar...?
Huvudfrågan är väl om elmotorn verkligen ger upp var 10 000:nde mil? På SAMTLIGA Zoe:er?
Och reduktionslådan? Är förväntad livslängd knappt 20 000 mil? (Att BAB7 fick fixa lådan en gång till beror ju IMHO på slarvjobb från verksta´n första gången den var inne... Så det kanske inte riktigt ska räknas som TVÅ fel.)

Så, ja. Diskutera och fläska på med info om ni känner till något om hur andra Zoe:er än babsans uppför sig.
Citera
2022-03-31, 23:50
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcom
Synd bara att den är ful som stryk, möjligt att gamla Priusen är fulare, prestanda som en trimmad moped 140 som högsta hastighet 0-100 på 9,5 sek, sen är kvaliten usel motorbyte var 10000 mil växellådsras efter 20000 mil plus allt annat du lagat lagt pengar på, och kommer att få lägga pengar på igen, nej det ända tråden gett mig är att Renault och framför allt Zoe ska man hålla sig väldigt långt borta ifrån

Du vet ju inte ens hur min ZOE ser ut..

Min ZOE är en ZOE fas 1 årsmodell 2018 (den snygga karossen) med R90 motor, en 90 hästars motor.
0-100 på 13,2 sekunder och toppfart 135 km/h.

Min ZOE har dessutom en väldigt ovanlig och attraktiv färgkombination, röd metallic och vit/beige/svart interiör och svarta säten med vita kanter.
Riktigt snygg bil och fräck inredning!
Här är ett par foto jag tagit på min bil:
exteriör:https://data.motor-talk.de/data/gall...4457266179.JPG
interiör: https://data.motor-talk.de/data/gall...8586394377.JPG
Citera
2022-03-31, 23:54
Medlem
Citat:
Det är H7 på ZOE.

Ja just det, ja. My mistake...
Men förutom det så har du ju skrivit en hel del om att det är så otroligt bra att det inte är LED. Erkänner du nu alltså att det är rätt kass belysning på en Zoe?
Citera
2022-03-31, 23:55
Medlem
gärningsmans avatar
Citat:
Jag räknar med att den är värd mellan 50-75.000 kr om två år.
Det är en årsmodell 2018, glöm inte det, det är ingen gammal bil.

Men batteriet kommer mer eller mindre att vara slut vid det laget. Likaså motorn. Och du tror att du kommer få 70kkr om 2 år när en köpare kommer få betala 80 för ett nytt batteri och 50 för motor? Stackaren har då betalat 200'000kr totalt för en 6 år gammal ZOE, visserligen med helt ny batteri och motor men likväl en 6 år gammal kärra som gått 30'000 mil.

Hur får du ihop ekvationen?
Citera
2022-03-31, 23:55
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Alltså, en Zoe är inte prestige. En elbil är inte prestige men en premium elbil kan ses som det, av dem som söker sådan uppmärksamhet. Men det är bra att du underhåller din bil.

Vad pysslar du egentligen med som kör så in i helvete många mil med din bil? Läste om någon som kör runt och plockar pantburkar med sin elbil, det kanske finns en business i sånt eller att man åtminstone går plus minus noll och får se en hel del.

Jobbpendlar 12 mil, kör mycket annars också, plus att jag kör mycket utomlands runt om i europa, tyskland, frankrike etc, det blir mycket mil av det.
Jag har nöjeskört mycket också, bara för att jag haft en låg milkostnad i och med att jag kan ladda hemma.
Jag älskar att köra bil helt enkelt.
Citera
2022-04-01, 00:00
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja just det, ja. My mistake...
Men förutom det så har du ju skrivit en hel del om att det är så otroligt bra att det inte är LED. Erkänner du nu alltså att det är rätt kass belysning på en Zoe?

Ljuset är inte det bästa på ZOE fas 1, det har jag heller aldrig påstått.
Men helt ärligt, hur ofta kan du köra på helljus i dagens trafik, nästan aldrig, eller max ett par sekunder.

Fördelen med glödlampor är att man kan byta dom enkelt, och de kostar typ en 50-lapp på vilken mack som helst.
Citera
2022-04-01, 00:05
Medlem
CitrusInYourEyes avatar
Jag har börjat tro att han är ett betalt troll av något konkurrerande bilmärke
Helt magiskt hur den där jävla bilen har strulat och gått sönder.
2021 Renault Zoe review – why it's the best small electric car | What Car?
https://youtu.be/0TMutxumrUg

TopGear recenserar

https://www.topgear.com/car-reviews/renault/zoe

This popular electric car scored zero stars in crash test
https://www.foxnews.com/auto/popular...ars-crash-test

Hur kan det ens vara lagligt att bygga en så osäker bil år 2021?
https://youtu.be/HiOs1mCMH4Q

Inga sidoaoairbags / gardiner heller, den som köper den där bilen måste vara lätt eller svårt förståndshandikappad.
Senast redigerad av CitrusInYourEye 2022-04-01 kl. 00:27.
Citera
2022-04-01, 00:05
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Jobbpendlar 12 mil, kör mycket annars också, plus att jag kör mycket utomlands runt om i europa, tyskland, frankrike etc, det blir mycket mil av det.
Jag har nöjeskört mycket också, bara för att jag haft en låg milkostnad i och med att jag kan ladda hemma.
Jag älskar att köra bil helt enkelt.

Ja det är kul att köra bil. Vi uppskattar dina inlägg, de gör att vi drar oss för att skaffa elbil. Jag vil själv ha en men litar inte på batterierna. Hur mycket kapacitet har du kvar på ditt batteri?
Citera
2022-04-01, 00:08
Medlem
Citat:
Men helt ärligt, hur ofta kan du köra på helljus i dagens trafik, nästan aldrig, eller max ett par sekunder.

Trafiken runt Ystad kan jag inte uttala mig om. Där jag bor är extraljus big business just för att det är så uselt ljus på bilar från typ 90-talet och framåt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in