Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2020-12-09, 22:12
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Ja alla som vet något grundläggande om lithium batterier vet att det är inte rekommenderat att ladda över 80% ofta. Visst kan man göra det om man ska på långresa, men för vardagligt bruk bör man stanna vid 80% och inte köra batteriet i botten heller.

Kan man klara av det så kommer batteriet hålla mycket längre med lägre degradering.

Snack!
Du behöver lära dig ett och annat om du ska skaffa elbil.

Först och främst så har batterislitaget att göra med hur snabbt du laddar, - daglig snabbladdning/CCS/DC rekommenderas inte, framförallt inte om vi talar om 100 kW och mer.
Dessutom är extremt höga och extremt låga yttertemperaturer skadligt i längden, eller om batteriet frekvent utsätts för detta.

Min ZOE kan ladda max 22 kW AC, detta är inte skadligt även om du skulle göra det varje dag.
Hemma laddar jag dock bara med hälften, 11 kW, detta är väldigt skonsam laddning och skadar inte batteriet hur du än laddar.
Citera
2020-12-09, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Den stod tre månader på verkstad, men det var för att vi väntade på en ny motor från Frankrike.

Mitt batteri mår utmärkt!
Hela bilen är i supertoppskick 1A!
Jag tvättar och putsar den ett par gånger i veckan, och ingen har åkt i baksätet, bara jag och tjejen som sitter fram, och hon har fått lära sig hur man lyfter på fötterna när man går in bilen, så inte ens dörrtrösklarna har några repor!

Dessutom har min ZOE en massa extra utrustning, två utrustningspaket! vilket bla innehåller lättmetallfälgar, elektriska fönsterhissar även bak, parkeringssensorer, regnsensor mm.
Dessutom metalliclack.
Plus specialutrustning i form av keyless-nyckellöst startsystem och DAB-digitalradio!
Som grundutrustning följer ett mycket fint navigationssystem med alla ZOE.

ZOE är en eftertraktad beg-bil, därav de höga begagnatpriserna.

Har du stolsöverdrag över framstolarna och skyddsplast på ratten också?

Din tjej måste ha en ängels tålamod. Är även imponerad över att du kapabel att ha två relationer samtidigt. Inte vilken man som helst som klarar av att läxa upp sambon för att hon stiger in fel i bilen

Förstår att ingen åkt i baksätet på din Zoe då det inte är en plats man vistas frivilligt. Men i ditt fall tror jag det beror på andra orsaker till varför ingen suttit där, eller har jag fel?

Vad fick du med extra i utrustningspaketet som inkluderade elhissarna bak, i och med att ingen någonsin sitter där?
Citera
2020-12-09, 22:21
Medlem
Citat:
Den stod tre månader på verkstad, men det var för att vi väntade på en ny motor från Frankrike.

Jag tvättar och putsar den ett par gånger i veckan, och ingen har åkt i baksätet, bara jag och tjejen som sitter fram, och hon har fått lära sig hur man lyfter på fötterna när man går in bilen, så inte ens dörrtrösklarna har några repor!

Dessutom har min ZOE en massa extra utrustning, två utrustningspaket! vilket bla innehåller lättmetallfälgar, elektriska fönsterhissar även bak, parkeringssensorer, regnsensor mm.
Dessutom metalliclack.
Plus specialutrustning i form av keyless-nyckellöst startsystem och DAB-digitalradio!

Allt det du nämner som extra utrustning har jag också i min bensinbil och mycket mer därtill.
Det känns mer som standardutrustning idag. Jo jag vet att det inte är det på billigare bilar, men det blir ändå mer och mer åt det hållet. Du nämner föresten bara parkeringssensor, Menar du att du inte har backkamera? Det är ju guld värt. Trist om du går miste om det.
Citera
2020-12-09, 22:26
Medlem
Citat:
Snack!
Du behöver lära dig ett och annat om du ska skaffa elbil.

Först och främst så har batterislitaget att göra med hur snabbt du laddar, - daglig snabbladdning/CCS/DC rekommenderas inte, framförallt inte om vi talar om 100 kW och mer.
Dessutom är extremt höga och extremt låga yttertemperaturer skadligt i längden, eller om batteriet frekvent utsätts för detta.

Min ZOE kan ladda max 22 kW AC, detta är inte skadligt även om du skulle göra det varje dag.
Hemma laddar jag dock bara med hälften, 11 kW, detta är väldigt skonsam laddning och skadar inte batteriet hur du än laddar.

JO tack, jag vet, du verkar dock inte veta att ett lithium batteri slits mycket snabbare och ökar risken att celler går sönder om du har hög laddning ofta.

Samma gäller allt annat med samma typ av batteri som mobiltelefoner och laptops med mera.

Laddar du alltid mobilen till 100% och kanske över natten så att de står på 100% i flera timmar så kan du räkna med sämre batteri redan efter ett par år eller t.o.m. tidigare.

Men är man smart och laddar telefonen under dagtid och kopplar bort den när du fått säg 70-80% så kommer den hålla många många år. Detta blir ett mindre problem ju större batteri man har, men samma princip gäller. Därför är det katastrof att ha en laddhybrid till bil och köra mycket på el och alltid ladda till 100% med de små batterierna. De slits ut snabbt. Rena elbilar klarar sig bättre ju större batterikapacitet man har, men oavsett så ska man inte ladda till 100% mer än i absoluta nödvändiga fall.

Min telefon har t.om. inbyggd funktion för det per standard. Den stannar laddningen vid 80% om den anser att din förbrukning per dag senaste dagarna klarar av det.

Om jag använt den extra mycket så den förbrukat mycket så kommer den ladda till 100% tills dess att min användning gått ner i snitt och då laddar den till 80% igen
Senast redigerad av JohnBlund 2020-12-09 kl. 22:29.
Citera
2020-12-09, 22:32
Medlem
Citat:
JO tack, jag vet, du verkar dock inte veta att ett lithium batteri slits mycket snabbare och ökar risken att celler går sönder om du har hög laddning ofta.

Samma gäller allt annat med samma typ av batteri som mobiltelefoner och laptops med mera.

Laddar du alltid mobilen till 100% och kanske över natten så att de står på 100% i flera timmar så kan du räkna med sämre batteri redan efter ett par år.

Men är man smart och laddar telefonen under dagtid och kopplar bort den när du fått säg 70-80% så kommer den hålla många många år.

Min telefon har t.om. inbyggd funktion för det per standard. Den stannar laddningen vid 80% om den anser att din förbrukning per dag senaste dagarna klarar av det.

Om jag använt den extra mycket så den förbrukat mycket så kommer den ladda till 100% tills dess att min användning gått ner i snitt och då laddar den till 80% igen

Detta är en av många anledningar till varför lithiumbatterierna inte är något att hänga i granen, men även en av anledningarna till varför jag aldrig skulle införskaffa en elbil idag. Samtidigt har jag sällan kvar bruksbilarna mer än 2-3 år innan jag byter så jag vet egentligen inte varför jag bryr mig.
Citera
2020-12-09, 22:42
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Har du stolsöverdrag över framstolarna och skyddsplast på ratten också?

Din tjej måste ha en ängels tålamod. Är även imponerad över att du kapabel att ha två relationer samtidigt. Inte vilken man som helst som klarar av att läxa upp sambon för att hon stiger in fel i bilen

Förstår att ingen åkt i baksätet på din Zoe då det inte är en plats man vistas frivilligt. Men i ditt fall tror jag det beror på andra orsaker till varför ingen suttit där, eller har jag fel?

Vad fick du med extra i utrustningspaketet som inkluderade elhissarna bak, i och med att ingen någonsin sitter där?

Elhissar bak, park-sensorer bak, regnsensor.
Citera
2020-12-09, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ormsaltaren
Detta är en av många anledningar till varför lithiumbatterierna inte är något att hänga i granen, men även en av anledningarna till varför jag aldrig skulle införskaffa en elbil idag. Samtidigt har jag sällan kvar bruksbilarna mer än 2-3 år innan jag byter så jag vet egentligen inte varför jag bryr mig.

Samma här, byter bil efter 3 år, så en elbil för mig skulle nog kunna både snabbladdas ofta och laddas fullt ofta utan större påverkar för mig själv, men för de som köper bilen så blir det ju mindre trevligt, men om de största försämringarna inte har börjat märkas vid försäljningsdatum så hur ska de veta?

De flesta tar nog inte iväg bilen vid en provkörning för att göra en analys av batteriet, men det kanske blir vanligare i framtiden om inte ny batterityp kommer som förändrar allt, men det har vu ju hört om i 20 år om fantastiska nya tekniker som aldrig har kommit utan bara funnits i labb.
Citera
2020-12-09, 22:44
Medlem
Citat:
Elhissar bak, park-sensorer bak, regnsensor.

Är inte elhissar bak mer eller mindre standard sedan många år? Kanske inte på de billigaste modellerna dock.

Jag hade fönsterhissar både fram och bak på min Saab 9-5 från 2001 - 19 år sedan.
Alltså inte direkt något märkvärdigt

Dessutom, parkeringssenor har funnits i många herrans år, likaså regnsensor

Mer vanligt är väl att man har backkamera sedan många år sedan (+ backsensor)
Citera
2020-12-09, 22:44
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Allt det du nämner som extra utrustning har jag också i min bensinbil och mycket mer därtill.
Det känns mer som standardutrustning idag. Jo jag vet att det inte är det på billigare bilar, men det blir ändå mer och mer åt det hållet. Du nämner föresten bara parkeringssensor, Menar du att du inte har backkamera? Det är ju guld värt. Trist om du går miste om det.

Bara park-sensorer bak, det räcker.
Citera
2020-12-09, 22:52
Medlem
Citat:

Jag tvättar och putsar den ett par gånger i veckan
, och ingen har åkt i baksätet, bara jag och tjejen som sitter fram, och hon har fått lära sig hur man lyfter på fötterna när man går in bilen, så inte ens dörrtrösklarna har några repor!

Dessutom metalliclack.

Jag har ett par problem med min Renault ZOE från 2018 som jag tänkte fixa till, men vet inte riktigt hur, så jag är tacksam för tips.

1. Make-up spegeln på solskyddets insida på passagerarsidan har ramlat ner, frågan är hur jag ska fästa tillbaks den, den satt med dubbelhäftande tejp.

2. Läslampan fram i taket har ett kontaktfel, det hade den redan när bilen var ny men då blinkade den bara till ibland, nu slocknar den mer ofta.

3. "Plast-kromet" på växelspaksknoppen har lossnat lite, nu sticker en jävligt vass kant upp en halv mm och man kan lätt skära sig på den vassa kanten. Tejpa vill jag inte göra på en nästan ny bil, och en ny knopp lär kosta ett par tusenlappar.

4. 12-volts uttaget funkar inte, verkar vara något glapp eller något.

5. Båda framdörrarna glappar lite och sluter inte helt emot karossen, man känner att det tar emot och de glider inte rätt in så att säga när man stänger dörrarna. När bilen var ny så var det samma sak, då fick jag dörrarna justerade, de drog med ett verktyg i gångjärnen tror jag.

Bilen är över 2 år gammal nu, så garantierna är borta, därför tänkte jag fixa detta själv om det går.
Är tacksam för tips!”

Behöver jag ens skriva något mer? Du skriver i en tråd att det är en massa småfel och i nästa att den är i ”supertoppskick 1a”.

Lägg ner bara, din bil är en jävla skitbil som så många andra, sluta försvara den med näbbar och klor.
Citera
2020-12-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Effetheman

Jag har ett par problem med min Renault ZOE från 2018 som jag tänkte fixa till, men vet inte riktigt hur, så jag är tacksam för tips.

1. Make-up spegeln på solskyddets insida på passagerarsidan har ramlat ner, frågan är hur jag ska fästa tillbaks den, den satt med dubbelhäftande tejp.

2. Läslampan fram i taket har ett kontaktfel, det hade den redan när bilen var ny men då blinkade den bara till ibland, nu slocknar den mer ofta.

3. "Plast-kromet" på växelspaksknoppen har lossnat lite, nu sticker en jävligt vass kant upp en halv mm och man kan lätt skära sig på den vassa kanten. Tejpa vill jag inte göra på en nästan ny bil, och en ny knopp lär kosta ett par tusenlappar.

4. 12-volts uttaget funkar inte, verkar vara något glapp eller något.

5. Båda framdörrarna glappar lite och sluter inte helt emot karossen, man känner att det tar emot och de glider inte rätt in så att säga när man stänger dörrarna. När bilen var ny så var det samma sak, då fick jag dörrarna justerade, de drog med ett verktyg i gångjärnen tror jag.

Bilen är över 2 år gammal nu, så garantierna är borta, därför tänkte jag fixa detta själv om det går.
Är tacksam för tips!”

Behöver jag ens skriva något mer? Du skriver i en tråd att det är en massa småfel och i nästa att den är i ”supertoppskick 1a”.

Lägg ner bara, din bil är en jävla skitbil som så många andra, sluta försvara den med näbbar och klor.

Visst, bilen har gått långt för att bara vara 2 år, men under dessa föga 2 år verkar det ha varit så mycket fel att man omöjligt kan vara så nöjd med den och samtidigt ha alla dessa fel. Hade inte t.o.m. motorn rasat under dessa två år eller har jag drömt det? Om inte så verkar det ju i det stora hela vara en riktigt dålig bil. Kanske ett måndagsex, jag vet inte, eller så har den som äger den skött och hanterat den riktigt dåligt.
Citera
2020-12-09, 23:02
Medlem
BAB7s avatar
Mycket skitsnack här.
Kanske är det avundsjukan som lyser igenom bara..

Min ZOE är garanterat en av de finaste i sverige, och jag kan garantera att ingen annan ZOE med 13.000 mil på mätaren är i sådant toppskick som min!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in