Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-05-12, 09:59
Medlem
Ulrika Sandhill, "Ekonom, pr-konsult, skribent", skriver en debattartikel publicerad av svt, där hon gör gällande att Svenska Institutet anlitar 3 PR-byråer för att förbättra Sverigesbilden.

svt.se: ”Skyll inte bara på Ingves – Sverigebilden påverkar också kronans fall”

Citat:
Den svenska kronan sjunker som en sten.

Ingen verkar veta säkert vad det branta fallet annars beror på, men olika teorier läggs fram av diverse bankekonomer och analytiker:

Om osäkerheten på bostadsmarknaden? Eller, beror det kanske på årstiden; att en del av börsbolagens utdelningar placeras utomlands nu på våren?

Själv ser jag en mycket mer näraliggande förklaring. Jag tänker självklart på Sverigebilden.

Rapporterna handlar om granatattacker, nogozoner, gängskjutningar, bilbränder, våldtäkter, om att Sverige är en magnet för terrorister, om fattigpensionärer, om svenskarnas höga belåning och psykiska ohälsa.

Och som kronan på verket har skandalerna med Nya Karolinska och Svenska Akademien nu dragit ned även vår kronjuvel och stolthet, självaste Nobelpriset i leran.

Sant eller inte, men allt detta skadar naturligtvis det svenska varumärket något ohyggligt.

Det påverkar troligtvis också värdet på vår valutakurs, som till viss del beror på ett lands politiska och ekonomiska läge. Det är klart att utländska investerare i detta läge tar sig en funderare.

Insikten hos våra styrande om faran med vårt dalande varumärke finns uppenbarligen. Exempelvis har Svenska Institutet nyligen upphandlat ett tvåårsavtal med tre PR-byråer som ska arbeta med kriskommunikation och med att förbättra Sverigebilden.

För mig oklart vad Ulrika vill säga. Tycker hon att vi ska förbjuda rapportering av negativ realitet i Sverige? Eller att vi faktiskt ska lösa de problem som finns?

Vet någon mer om Svenska Institutets satsning på att låta PR byråer skönmåla Sverige? Jag hittar ingen annan källa till detta påstående. Sant eller fake news?

Om sant, vad kostar detta? Är det rätt sak att göra? Eller är det bättre att lägga dessa pengar på att lösa problemen istället för PR?
Citera
2018-05-12, 10:18
Medlem
rostigamazons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fredag2010
Ulrika Sandhill, "Ekonom, pr-konsult, skribent", skriver en debattartikel publicerad av svt, där hon gör gällande att Svenska Institutet anlitar 3 PR-byråer för att förbättra Sverigesbilden.

svt.se: ”Skyll inte bara på Ingves – Sverigebilden påverkar också kronans fall”

För mig oklart vad Ulrika vill säga. Tycker hon att vi ska förbjuda rapportering av negativ realitet i Sverige? Eller att vi faktiskt ska lösa de problem som finns?

Vet någon mer om Svenska Institutets satsning på att låta PR byråer skönmåla Sverige? Jag hittar ingen annan källa till detta påstående. Sant eller fake news?

Om sant, vad kostar detta? Är det rätt sak att göra? Eller är det bättre att lägga dessa pengar på att lösa problemen istället för PR?

Skönmåla med PR, det är väl detsamma som fake news ? Regeringen måste lägga ner det här, och satsa dessa pengar på något vettigare.
Citera
2018-05-12, 11:45
Medlem
holmiums avatar
Även om svenska regeringen via svenksa instututet tar hjälp av PR-byråer för att sminka liket, så är ändå sanningen uppenbar för flertalet. Folk är inte oändligt korkade.

Den som i allmänhet är sanningsenlig kan komma under med en nödlögn ibland.

Mytomaner däremot brukar bli genomskådade och gjorda till åtlöje rätt fort.
Senast redigerad av holmium 2018-05-12 kl. 12:05.
Citera
2018-05-12, 12:40
Medlem
jay.simpsons avatar
Nu har till och med svenska FN-förbundet med organisationer infiltrerats av vänsteraktivister fått igenom att Sverige är ett rasistiskt inferno Värre än USA under 1900-talet, värre än Sydafrikas apartheid.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-maste-bemotas

http://www.friatider.se/fn-m-lar-upp...-mycket-rasism

Nu har den svenska regeringen godkänt rapporten. Ingen reaktion från Ulrika Sandhill? Ulrika Sandhill bor själv långt ifrån en no-go-zone i en villa värderad över 8 miljoner. Jag kan tänka mig att gängskjutningar, attacker mot blåljuspersonal, bilbränder, våldtäkter och fattigpensionärer är långt ifrån hennes verklighet.
Senast redigerad av jay.simpson 2018-05-12 kl. 12:48.
Citera
2018-05-12, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Även om svenska regeringen via svenksa instututet tar hjälp av PR-byråer för att sminka liket, så är ändå sanningen uppenbar för flertalet. Folk är inte oändligt korkade.

Den som i allmänhet är sanningsenlig kan komma under med en nödlögn ibland.

Mytomaner däremot brukar bli genomskådade och gjorda till åtlöje rätt fort.

Sant, möjligtvis funkar det en gång, men efter att folk tagit en semester hit då, vad kommer de att berätta om Sverige i hemlandet? Att det var precis som de trodde, rent, fint och blonda människor överallt? Eller att det ser ut som steget över ett U-land med araber och afrikaner så långt ögat kan nå?
Citera
2018-05-12, 12:49
Medlem
Att svenska kronan sjunker beror ju på att vi har en för låg ränta i förhållande till risken.

Utländska institutionella placerare skiter nog blankt i Sverige-bilden. Det faktum att man kan ana ett strukturellt budget underskott på ett par hundra miljarder är rätt svårt att mörka.

Det riksbanken skulle kunna göra är att höja räntan. Men det skulle troligen utlösa en fastighetskris, något man absolut inte vill. Speciellt inte precis före ett val.
Citera
2018-05-12, 12:51
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson
Nu har till och med svenska FN-förbundet med organisationer infiltrerats av vänsteraktivister fått igenom att Sverige är ett rasistiskt inferno Värre än USA under 1900-talet, värre än Sydafrikas apartheid.
Det är ju värre än så. Det är inte infiltrerat utan det är vänsteraktivister från början till slut. Svenska FN-Förbundet har ingenting med FN att göra utan det är rent renommésnyltande på FN för att få legitimitet för sin aktivism. Och medierna går på det gång på gång och påstår att det FN-Förbundet säger kommer från FN.
Citera
2018-05-12, 13:09
Medlem
Hyfundans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jay.simpson

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/h...-maste-bemotas

http://www.friatider.se/fn-m-lar-upp...-mycket-rasism

Nu har den svenska regeringen godkänt rapporten. Ingen reaktion från Ulrika Sandhill? Ulrika Sandhill bor själv långt ifrån en no-go-zone i en villa värderad över 8 miljoner. Jag kan tänka mig att gängskjutningar, attacker mot blåljuspersonal, bilbränder, våldtäkter och fattigpensionärer är långt ifrån hennes verklighet.

Lugn nu. Det är uppenbart att Ulrika delar ut en spark i huvudet på regeringen, som vill skapa "bilder" istället för att ta tag i problem.

Man kan ju fråga medlemmarna i regeringen om de får sin "Venezuelabild" av Venezuelanska Institutet och om de vidare placerar sina egna besparingar i landet baserat på den "bilden", eller om de satt samman en egen "bild" av Venezuela med annan information.

Men visst är det lustig hur regeringen och partier på deras kant inte har några problem med vissa extremt negativa "bilder" av landet medans de har grava problem med andra. "Bilden" av det rasistiska infernot Sverige ingår i deras religion Intersektionalitet så därför är den bra fast den är dålig; den är bra inrikespoltitiskt alltså men dålig utomlands. Men har den väl lämnat landets gränser går det ju inte att vara mot den för då tappar de trovärdighet med de intersektionellt troende här hemma.
Citera
2018-05-12, 15:31
Medlem
svettigafettsvinets avatar
Jag har sett misstänka artiklar i diverse tidningar som beskriver olika aspekter utan hur "fantastisk bra" det går för Sverige.

Etablisemanget må vara rädda för islamkritiker, judekritiker, förintelseförnekare, massinvandringskritiker men mest av allt är de rädda för att Sverige beskrivs som ett det dysfunktionella skitsamhälle som det har blivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in