Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 8
  • 9
2018-05-21, 16:44
  #97
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Har aldrig ens skrivet att jag blir kränkt av det. I övrigt så är det som jag skrev i mitt inlägg. Har du bara svårt att läsa kanske?


"Bara snygga män har rätt att göra sig besvär om kvinnor får bestämma. Alla fula män har ingen rätt att vara naturliga. Så tröttsamt. Be henne dra åt helvete bara och alla hen-män som försvarar henne i media. "

Det där låter väldigt kränkt och bittert, även i mina öron.
__________________
Senast redigerad av Slottsherre 2018-05-21 kl. 16:48.
Citera
2018-05-21, 16:50
  #98
Medlem
HannaBallis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlesien
Kurtiserande är en kommunikation, ett samspel. Går man mer än ett steg längre än den andre vill har man gått för långt. Tar man fem steg framåt utan att kolla av den andres reaktion har man enbart sig själv att skylla.

1. Wästberg var snygg för tjugo år sedan. Idag också.

2. Att oombedd skicka med en specialskriven sexnovell till någon man knappt känner, så som sexnovellen beskrivs, hur naturligt är det?

3. Att oönskad börja massera hennes lår i teatermörkret, när hennes man sitter en stol bort, hur naturligt är det?

Mycket intressant att larm om oönskad intimitet provocerar en del så mycket. Vi är något på spåren.
Mitt fetande.

Ja mycket märkligt att det som är faktiskt är relativt normalt kan upplevas så kränkande.

3. Har själv upplevt detta ett antal ggr. med en hand på låret eller rumpan. Ja det är inte bekvämt men det går att stävja väldigt snabbt!

Ex.vis genom att säga om han är med på en trekant. Klart säger han. Jag skall fråga min make säger man då! Sedan inga problem.
Citera
2018-05-21, 17:41
  #99
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HannaBalli
Ja mycket märkligt att det som är faktiskt är relativt normalt kan upplevas så kränkande.
"Handen på låret" ligger nog bakom 60% av mina ligg, med både ogifta & gifta kvinnor. Om någon flyttar bort handen, säger ifrån eller ser ut att ogilla det, då slutar man givetvis direkt & går någon annan stans. Men att helt ge upp den erotiska livskampen bara för några hysteriska kärringar har lärt sig skapa en hashtag, skulle inte tro det.

Citat:
Ursprungligen postat av HannaBalli
Ex.vis genom att säga om han är med på en trekant. Klart säger han. Jag skall fråga min make säger man då! Sedan inga problem.
Jag hatar när det händer.
Citera
2018-05-21, 18:34
  #100
Medlem
kalkryggars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
"Bara snygga män har rätt att göra sig besvär om kvinnor får bestämma. Alla fula män har ingen rätt att vara naturliga. Så tröttsamt. Be henne dra åt helvete bara och alla hen-män som försvarar henne i media. "

Det där låter väldigt kränkt och bittert, även i mina öron.

Det där är bara att jag beskriver verkligheten som den är och hur personer som inte förstår det bör behandlas. Jag är fortfarande inte kränkt oavsett vad för läten du hör. Varför skulle jag vara kränkt över verkligheten? Är du feminist också eller (eftersom du antar kränkthet av verkligheten och fakta)?
Citera
2018-05-21, 18:57
  #101
Medlem
Drozds avatar
Man kan tycka att en rutinerad kvinnokarl spm PW borde haft vett att hålla tassarna i styr när det gäller Louise, även om hon ser bra ut. Kombon vänsterpartist/flata/feminist/attention whore borde fått precis alla varningslampor att lysa ilsket rött hos gubben. Men ett visitkort med Svenska Akademien i relieftryck är förstås en musöppnare av rang i författarkretsar, så Per har troligen blivit lite övermodig på gamle dar.
Citera
2018-05-21, 21:59
  #102
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fryskyl
Jag håller närmast med den majoritet som skrivit i tråden som tycker detta är rätt överdrivet, och att det är moraliskt högst tvivelaktigt att dra upp vad som kan klassas som klumpiga raggningsförsök 20 år senare.

Men en del handlar förstås om hur novellen var skriven, samt om omständigheter vi inte har någon större koll på. Vilket är som vanligt i den här affären.

Följande formulering kan noteras (från AB-artikeln): "Han förutsätter i brevet att Louise inte kommer att ta illa upp." För att kunna bedöma den utsagan skulle man emellertid behöva se hela brevet. Här låter det som ett "you shan't mind" innan han sätter på henne. Maktspråk alltså. Att han vet att novellen är sjukt opassande, men att han kanske försöker att förebyggande "skuldbelägga" -- för att använda en favoritterm i dylika sammanhang -- henne för att hon inte ska kunna värja sig. Så kan det ju ha varit. Men man kan också tänka sig en betydligt mer urskuldande och defensiv formulering; typ "vi författare emellan, alltså, jag hoppas och antar såklart att du förstår att denna min lilla erotiska novell inte har något med dig och mig att göra". Det kanske går för långt i andra riktningen, men jag misstänker nog ändå någon slags urskuldande formulering snarare än ett självsäkert "jag vet att du kommer gilla det här, baby. "

Sedan knät. Här har vi tre formuleringar att gå på:
(1) – Vi hamnade bredvid honom på en premiär och så fort ridån gick upp kände jag hans hand på mitt lår. Jag borde ha ställt till en scen och skrikit åt honom att sluta, men i stället bytte jag bara plats med min man.

(2) ”Om jag la min hand på Louises knä ville jag förmodligen uttrycka tacksamhet för att hon under flygresan velat lyssna till mitt prat.”

(3) – Det var knappast tacksamhet över ett samtal sex månader bakåt i tiden som fick honom att börja massera mitt lår.
Jag tror nog ingen här köper Wästbergs bortförklaring om att han ville uttrycka tacksamhet. Snubben ville ragga upp henne, inget snack om saken. Men det är talande att alla i den här tråden som håller på LBaG utan tvivel köper hennes stegring av incidenten till att han "masserade hennes lår". Sannolikt? Nja, jag tror knappast det. Hon var säkerligen gammal nog för att reagera avvisande med en gång, och då hinner det aldrig bli mer än en hand på låret, alternativt knät. Om han hann börja massera henne också innebär det att hon lät det ske, och att hon skulle vara så jäkla skräckslagen av frozen fright att hon inte ens kunde lyfta bort en äldre mans hand från hennes lår köper jag inte.

Sen är en hand på låret närmast socialt accepterat som en offensiv raggningsgest. Går knappast att jämföra med Arnaults pussy grabs eller ens stjärtnyp. Visst, rätt solkigt om man är gift och kvinnan är där med sin man, men det kvalar knappast in som en #metoo-historia.

Sen stärks inte LBaGs trovärdighet av följande kommentar:
Man har till exempel haft en väldigt hård ton mot Sara Danius och Sara Stridsberg i media
Quotes, or it didn't happen. Danius har ju fan stöttats blint nästan hela tiden i denna soppa, och att Stridsberg skulle ha fått ta emot mer skit än Horace, Wästberg eller nån av männen tvivlar jag starkt på. Detta alltså som ett slags rättfärdigande för att hon "träder fram just nu".

Annars tycker också jag att Wästberg framstår jävligt mycket som en pajas i hela den här soppan, så man har ju en del Schadenfreude när han får skit. Men det här verkar överdrivet, om det nu inte är något vi inte vet kring omständigheterna om novellen och dess utformning.

Ja var har hon hört den hårda tonen mot Sara Danius och Sara Stridsberg i media? Kan inte komma på ett enda exempel av kritik mot dem, eller menar hon Horace Engdahls artikel? Det är ju inte "i media", det är Horace. Malmqvist sa väl något beskt om Stridsberg men det var väl knappt värre än att "nu måste hon bestämma sig". LBaG hade kunnat säga att tonen varit hård "från Akademien", eller något sånt. Hellre det än "i media". För de har haft uppbackning från media.

Jag håller med om att det känns lite sömnigt att komma med en sån grej 20 efteråt. Men som det är beskrivet tycker jag att det låter som ett solklart stöddigt och rätt äckligt sextrakasseri faktiskt, nu lilla gumman ska jag visa dig hähä. Jag tror inte han stötte på henne. Jag tror det var manssexplaining. Att han provocerats av att hon skrev om lesbisk kärlek och tog sig friheten att gegga litterärt med hennes kropp för att sätta henne på plats.
Fast fan vet - innehållet är ju för grovt för Aftonbladet att publicera. Inte ens Åsa Linderborg fick läsa det innan hon skulle uttala sig till stöd för Wästberg (eller vem det var). Linderborg är en vindflöjel under metoo, hon hade kunnat hålla en rak linje emot från början, det hade varit mer i hennes stil. I stället skulle hon medverka i något konstigt dokument på Aftonbladet, för att hon uppfattade sextrakasserier som ett problem på Aftonbladet. Men nu är metoo plötsligt hysteri.
Sen lät det lite roligt när ÅL uttalade sig, hon sa att hon själv nog hade skickat grejer för 20 år sen som hon inte ville att Aftonbladet skulle få bära ansvaret för. Men för 20 år sen jobbade hon väl inte ens på Aftonbladet, eller gjorde hon det?
Tycker ändå att LBaGs anekdot har ett visst intresse. Särskilt om det visar sig att det är ett mönster som upprepats. T.ex om Per Wästberg är den notoriskt kladdige som GW skriver om.
Citera
2018-05-21, 23:29
  #103
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Handen på låret" ligger nog bakom 60% av mina ligg, med både ogifta & gifta kvinnor. Om någon flyttar bort handen, säger ifrån eller ser ut att ogilla det, då slutar man givetvis direkt & går någon annan stans. Men att helt ge upp den erotiska livskampen bara för några hysteriska kärringar har lärt sig skapa en hashtag, skulle inte tro det.


Jag hatar när det händer.

Det roliga är att för män händer detta hela tiden. En hand där, en annan hand på något annat ställe osv. Det är liksom inga konstigheter och normalt funtat folk försöker sällan (aldrig...) att hashtagga sitt liv och detta särskilt inte efter 20 år för det vore givetvis banalt.

Att ta på någon annan är, såvitt jag vet (är yngre än 27 018 år, den moderna människan), en typisk gest för att visa intresse. Jag har svårt att tänka mig att jag själv någonsin gjort något med någon utan att först vidrört denna person på något vis. Som du skriver så kan det gå dåligt varpå man går vidare, inga konstigheter.

Finner det lite olustigt hur man försöker utmåla ett klumpigare närmande (sexnovellen om den nu var så illa då vi inte kan verifiera det) med någon typ av våldtäkt. Tycker också det är lite sisådär att man utmålar kvinnor som någon typ av mentalt handikappade idioter som inte verkar, under några som helst omständigheter, klara av att röra sig i det allmänna rummet.
__________________
Senast redigerad av sinewave 2018-05-21 kl. 23:31.
Citera
2018-05-22, 01:36
  #104
Medlem
JussiBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Författaren Louise Boije af Gennäs fick sexnovell av akademiledamot

Det här är ju bara för mycket.

Det är väl ganska fint att han inkluderar henne i sina "noveller"? Hon kanske bör ta det som en komplimang? Det lär ju inte ha hänt vare sig förr, eller senare.
Citera
2018-05-23, 00:24
  #105
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
"Bara snygga män har rätt att göra sig besvär om kvinnor får bestämma. Alla fula män har ingen rätt att vara naturliga. Så tröttsamt. Be henne dra åt helvete bara och alla hen-män som försvarar henne i media. "

Det där låter väldigt kränkt och bittert, även i mina öron.

Visst är det så att de är kränkta. De menar att det är helt okej att skriva porrnoveller till folk man inte känner där "jag" och "du" ingår. Detta på samma gång som det är ojuste av henne att tala om det. Varför är det ojust att tala om något som är rätt normalt?

Men man är väl inte starkare eller självständigare karl än så om man inte ens orkar ta att en kvinna nobbat en annan man. Kan tänka mig att de i den här tråden som grinar ut inte vågar ta en initiativ ens av rädsla att få ett nej. Stackars dem. Tycker uppriktigt synd om dem som inte klarar av att höra att Louise BaG inte uppskattade en porrnovell som hon fick. Hon får inte tala om det för då blir det lite jobbigt med självkänslan.

Hon gillade den inte, hon blev illa till mods. Så what liksom! Det är väl bra att hon berättar det nu när hon vill berätta det. Om man inte tål att kritiseras för sina porrnoveller så gör man väl bäst i att varken skriva eller skicka dem. Och ni andra som inte orkar med tillvaron nu på grund av att Louise har en uppfattning om porrnovellen sluta läs och titta på nätet.
Citera
2018-05-24, 16:51
  #106
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
"Handen på låret" ligger nog bakom 60% av mina ligg, med både ogifta & gifta kvinnor. Om någon flyttar bort handen, säger ifrån eller ser ut att ogilla det, då slutar man givetvis direkt & går någon annan stans. Men att helt ge upp den erotiska livskampen bara för några hysteriska kärringar har lärt sig skapa en hashtag, skulle inte tro det.

Den fysiska beröringen sker ju alltid i en viss kontext. Inte för att du beskrev hur det går till för dig, men rent objektivt kan man tänka sig att du är socialt trevlig och att damerna redan på något sätt visat att lite handpåläggning inte vore helt fel.

Jag har inte läst texten som ligger till grund för avslöjandet i det här fallet, men ... det är väl lätt att tänka sig att vi egentligen hade behövt vara där för att kunna bilda oss en uppfattning om hur det var.
Citera
2018-05-24, 17:13
  #107
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Den fysiska beröringen sker ju alltid i en viss kontext. Inte för att du beskrev hur det går till för dig, men rent objektivt kan man tänka sig att du är socialt trevlig och att damerna redan på något sätt visat att lite handpåläggning inte vore helt fel.

Jag har inte läst texten som ligger till grund för avslöjandet i det här fallet, men ... det är väl lätt att tänka sig att vi egentligen hade behövt vara där för att kunna bilda oss en uppfattning om hur det var.
Jag vill tro att så är fallet med mig & som sagt så har det funkat ofta.

I det här fallet satt dom & snackade under en lång flygning först. Då erbjöd hon sig att skicka sin nya sexroman till honom. Kan kanske ha triggat igång lite tankar hos gubben. Speciellt som han tydligen ansågs se bra ut & träffade många litterära groupies.
Citera
  • 8
  • 9

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback