2018-05-23, 23:09
Medlem
Gerbaniss avatar
Hej.

Jag har på massvis av ställen sett exempel på radbrytning utan att påbörja ett nytt stycke.
Det vill säga såhär, och jag undrar när/om man kan göra såhär, utan att det blir fel. Jag pratar nu om "officiella" sammanhang, eller mer specifikt vid studier på högskola. Dock inte i språk, så jag lär inte blu kuggad om jag gör som efter översta raden i det här stycket.

Jag har sökt men hittar inget tydligt svar, eller kanske framförallt lyckas jag inte formulera en frågeställning som gör att Google hittar lämpliga sökträffar.

Kan någon hjälpa mig, och förklara detta?

m v h
Citera
2018-05-23, 23:10
Medlem
FlashbackImprovers avatar
Jag har lärt mig att du ska välja ett av alternativen och hålla dig till det i en text.

Du ska alltså inte kombinera dem. Utöver det så är det fritt att välja vad du känner för.

Så ditt inlägg är "fel" eftersom du blandar antalet radbrytningar, om vad jag har lärt mig är korrekt.

Min signatur består av en blandning, men det är för att jag betraktar det som två totalt olika texter, jag har även försökt förtydliga det med kursiv text och centrering.
Senast redigerad av FlashbackImprover 2018-05-23 kl. 23:16.
Citera
2018-05-23, 23:25
Medlem
XaoqcHs avatar
Du undrar över styckeindelning. Det vanligaste i tryck är ny rad samt indrag. På nätet är det mycket vanligare med blankrad eftersom indrag är knepigare att få till i olika skrivmiljöer.

I akademiska sammanhang följer man ofta skrivregler som särskilda organisationer har skapat för sina respektive forskningsområden. Exempelvis kräver APA Style att styckeindelning ska ske genom vänsterindrag på 1 tum.

Sökord: [styckeindelning], [paragraph formatting OR format]
Citera
2018-05-23, 23:36
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlashbackImprover
Jag har lärt mig att du ska välja ett av alternativen och hålla dig till det i en text.

Du ska alltså inte kombinera dem. Utöver det så är det fritt att välja vad du känner för.

Så ditt inlägg är "fel" eftersom du blandar antalet radbrytningar, om vad jag har lärt mig är korrekt.

Min signatur består av en blandning, men det är för att jag betraktar det som två totalt olika texter, jag har även försökt förtydliga det med kursiv text och centrering.

Jag har fått lära mig att antingen gör man indrag eller blankrad.
Att byta rad på detta vis vet jag inget om.
Citera
2018-05-24, 06:45
Medlem
Ett rent praktiskt råd. Om man inte kan ställa in Word ordentligt, så uppför den sig på detta sätt. Dvs, när man byter rad så hoppar den en rad extra och lucka uppstår, fastän man inte alls vill det.
Knepet är att fortsätta att skriva på gamla raden, och låta Word byta rad själv... Då byter den korrekt.
Citera
2018-05-24, 06:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Ett rent praktiskt råd. Om man inte kan ställa in Word ordentligt, så uppför den sig på detta sätt. Dvs, när man byter rad så hoppar den en rad extra och lucka uppstår, fastän man inte alls vill det.
Knepet är att fortsätta att skriva på gamla raden, och låta Word byta rad själv... Då byter den korrekt.

Eller helt enkelt trycka skift+enter.
Citera
2018-05-24, 16:15
Medlem
JanTalibans avatar
När man SKRIVER text så är det normala att man markerar ett nytt stycke med två radmatningar, dvs en blank rad mellan styckena.

När man MONTERAR text i ett dokument så är det normala att man tar bort den blanka raden och infogar en indragning. Utom efter rubrik. (Det är den som designar dokumentet – och inte skribenten – som dikterar hur stycken, rubriker, tecken, mm, ska se ut.)

Det är dock vanligt att skribenter leker typograf samtidigt som de skriver. Vilket kan vara irriterande om flera olika skribenter, med motstridiga typografiambitioner, har alster som ska monteras i ett och samma dokument. Men naturligtvis helt okej om man själv sitter och ensampillar.

Om man skriver ”för” en högskola så lär skolan kunna svara på exakt hur man vill ha texten. Tex hur man ska markera rubriknivåer, citat, källor eller fetade eller kursiva ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in