Citat:
Ursprungligen postat av
Transient
Tack för alla inlägg och bra råd.
Vi har ännu inte pratat igen, men har också båda varit upptagna. Jag kan säga att jag själv blivit bättre på att hantera det här, och gick faktiskt igår för att möta upp en vän istället för att hänga i lägenheten och vänta på att hon var beredd att prata med mig. Så gjorde jag även sist detta skedde och det är faktiskt en lättnad, lite att lägga ifrån mig problemet - för det är inte mitt problem, det ligger ju på henne.
Jag är faktiskt ganska övertygad om att hon inte gör så här medvetet, i syfte att kontrollera mig. Jag tror att hon helt enkelt inte kan prata, vilket är hur hon beskriver det. Likväl så påminner hennes beteende om hur hon är när depressionen tar över på dåliga dagar.
Men det betyder inte att hon inte måste ta ansvar för sitt beteende, vilket är varför jag tänkt ställa upp krav när vi pratar:
- Det är ok att ta en paus när man blir överväldigad, men det är viktigt att då säga det, "Det här är för mycket just nu, jag behöver sitta själv ett tag"
- Om hon inte lyckas med det i stunden, så faktiskt be om ursäkt för att hon stormade iväg
- Bestämma tid (hennes ansvar), "Vi kan prata om 2 timmar" (eller dyl.)
- Hon ska komma till mig när hon kan prata, jag ska inte behöva svansa efter henne
Tycker ni att det verkar som en bra idé? Tycker det är rimliga krav, som egentligen borde vara självklara.
Det är ju en fråga om maktdynamik när det blir så här. Hon har all kontroll, medan jag går runt och är ängslig över situationen. Hon stänger av, gör någonting annat - medan jag är kvar i konflikten.
Det låter bra att sätta upp någon typ av "förhållningsregler" för dessa situationer, som ni diskuterar och kommer överens om under en normal situation. Jag har själv haft problematik med depressioner och det kan verkligen vara fysiskt svårt att tala, utföra vissa rörelser eller bete sig på ett speciellt sätt.
Jag tror det är bra att sätta upp en typ av tidsram när ni kan ta kontakt igen för att det inte ska bli en jobbig ovisshet för båda men framförallt för dig. Hurdan är hon med sällskap i dessa situationer? Kan/får du vara i samma rum? Vill hon ha ditt sällskap med utan ord? Skulle hon uppskatta mindre beröring t.ex hålla hand, en klapp om axeln, pilla henne i håret, klia henne på ryggen etc för att skapa en slags trygghet där hon kan slappna av lättare. För mig är håret som en on/off knapp, när jag är upprörd, ledsen eller får panikångest så har min kille några gånger bara börjat klia mig i håret och alla muskler i kroppen blir som gelé och blir genast mycket mer avslappnad och trygg.
Prata med henne, förklara hur du känner och att du vill hantera det bättre för relationens skull, för din skull men även för hennes skull för det låter inte som en jätterolig situation för någon utav er. Viktigt är nog framförallt att diskutera detta INNAN ni börjar tjafsa.