• 1
  • 2
2018-06-04, 21:02
Medlem
Freddeiboi98s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX1
Jo men precis, och så blir dom båda starkare i det långa loppet. sker det ingen förändring kommer det ju bli samma resultat så att säga för TS...
Ja det får jag hoppas att dem blir
Citera
2018-06-04, 21:57
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Transient
Hej flashback,

min flickvän sedan två år tillbaka har haft återkommande depressioner sedan barnsben och går numera sedan något år tillbaka på antidepp. Det är faktiskt bättre, men jag har svårt att hantera vissa situationer, där hon faktiskt också beter sig illa mot mig.

Ofta vid konflikter, blir hon oerhört förbannad. Dessa konflikter slutar ofta (trots att jag är ganska försonlig av mig, vill ta det lugnt och bara prata) med att hon skriker något åt mig, stormar iväg - och förblir inne i sovrummet, pratar inte med mig på många timmar, ofta inte förrän dagen därpå. Jag brukar göra försök att prata, frågar om vi kanske kan bestämma att vi tänker lite på det, och sedan pratar om någon timma eller så. Svaret blir oftast "Jag vet inte" på samtliga frågor, med en distant blick som vägrar möta mina ögon.

Jag klarar inte av det längre. Jag blir försatt i en situation med en konflikt som är olöst, och har svårt att sluta tänka på det. Att vara i en konflikt med en människa som man bryr sig om, som inte kan prata - är hemskt. Vi hade en konflikt idag (en jävla bagatell, det är ofta det), och när hon var beredd att prata. Vi pratar, och som fallet ofta är så ber jag om ursäkt - det är nämligen ofta så att hon upplever att jag varit okänslig. Jag brukar oftast be om ursäkt. Det blir så, jag vill bara att skiten ska gå över - att vi ska kunna vara som människor mot varandra igen, vilket såklart är ohälsosamt.

Detta var typ fjärde gången på 10 dagar som det blev så här. Idag så sa jag dock ifrån. Förklarade att jag klarar inte av det här längre, att det är ok att ta lite tid att lugna ned sig när man blir upprörd, men att jag klarar inte av att vid varje liten konflikt så kan vi inte prata med varandra på hela kvällen. Det är så jävla sårande att hon inte kan lyssna på mig, ta sitt eget ansvar och faktiskt lugnt och sansat förklara vad som hon anser jag gjort fel - och sedan lyssna på vad jag har att säga om det. Jag menade att det var oacceptabelt och hennes svar var som vanligt "jag vet inte".

Jag menar väl delvis med den här tråden att skriva av mig, men också be om råd - har någon annan varit i den här typen av relation? Vad kan jag själv göra för att må bättre och vad kan jag kräva av henne? Eftersom att hon är deprimerad, har jag ofta kännt att jag har ett ansvar att hålla mig själv lite undan, ge henne sin tid.

Men nu känner jag att jag inte klarar av att ha det på detta viset längre, det kräver för mycket av mig. Jag blir nästan rädd för att säga fel sak, med risken att vi inte kommer snacka på ett dygn. Hon reagerar ofta på detta viset när jag själv tar upp saker som hon gör fel, vilket gör att jag känner mig otrygg med att öht kritisera henne.
Nu är det ju så att även om man är deprimerad så får man fan uppföra sig. Jag erfarenhet av sånt här och det kan vara oerhört energi dränerande, och det ska du inte acceptera. Du är inte hennes sjuksköterska eller psykiatriker. Visst, man får lov att må dåligt i en relation men inte hur länge som helst. Hon måste ta ansvar. Tycker du ska säga åt henne att du inte accepterar att bli behandlad som något katten släpat in och att du kräver att hon uppför sig om det ska vara ni fram över.
Citera
2018-06-04, 22:01
Medlem
Holdingbreaths avatar
Vilken positiv har du att säga om henne?

Andra har gett dig bra råd. Respektera dig själv. Gör inte en vana att acceptera hennes dårliga humör.

Be inte om ursäkt när du inte har gjort något fel.

Håll koll på hennes menstruationscykel. Vissa kvinnor kan inte bara kontrollera sina känslor när denna tiden av månad kommer upp.

Äter hon P-pillar? Lider hon av biverkningar?

Har hon ett bra förhållande med sin familj?

Är hennes mamma lika?

Förlora inte ditt humör. Bli inte en "trevliga killen" bara för att undvika konflikt. Om du är en mer attraktiv partner (starkare), hon kanske förbättra sig. Om inte, du måste dumpa henne.
Citera
2018-06-04, 22:12
Medlem
Ultrasmisks avatar
Om du verkligen vill ha kvar henne kör lite "Trial & error".

Förslag:
Gå en samtalsterapi kurs lär dig psykoterapi.
Börja motionera med din flickvän regelbundet, gärna kondition.
Ät antiinflammatorisk kost(Depression är i 30% av fallen en låggradig inflammation i hjärnan som kan dämpas/vändas genom olika åtgärder).
Försätt er i en miljö där ni inte kan fly in i era telefoner/datorer och liknande, utan endast har varandra att tänka på. T.ex en picknick vid någon sjö.
Citera
2018-06-05, 16:54
Medlem
Tack för alla inlägg och bra råd.

Vi har ännu inte pratat igen, men har också båda varit upptagna. Jag kan säga att jag själv blivit bättre på att hantera det här, och gick faktiskt igår för att möta upp en vän istället för att hänga i lägenheten och vänta på att hon var beredd att prata med mig. Så gjorde jag även sist detta skedde och det är faktiskt en lättnad, lite att lägga ifrån mig problemet - för det är inte mitt problem, det ligger ju på henne.

Jag är faktiskt ganska övertygad om att hon inte gör så här medvetet, i syfte att kontrollera mig. Jag tror att hon helt enkelt inte kan prata, vilket är hur hon beskriver det. Likväl så påminner hennes beteende om hur hon är när depressionen tar över på dåliga dagar.

Men det betyder inte att hon inte måste ta ansvar för sitt beteende, vilket är varför jag tänkt ställa upp krav när vi pratar:

- Det är ok att ta en paus när man blir överväldigad, men det är viktigt att då säga det, "Det här är för mycket just nu, jag behöver sitta själv ett tag"
- Om hon inte lyckas med det i stunden, så faktiskt be om ursäkt för att hon stormade iväg
- Bestämma tid (hennes ansvar), "Vi kan prata om 2 timmar" (eller dyl.)
- Hon ska komma till mig när hon kan prata, jag ska inte behöva svansa efter henne

Tycker ni att det verkar som en bra idé? Tycker det är rimliga krav, som egentligen borde vara självklara.

Det är ju en fråga om maktdynamik när det blir så här. Hon har all kontroll, medan jag går runt och är ängslig över situationen. Hon stänger av, gör någonting annat - medan jag är kvar i konflikten.
Citera
2018-06-05, 18:25
Medlem
Kundalinis avatar
Ja, kolla upp om det är en borderlinaproblematik det handlar om. Låter lite åt det hållet.

Eller Emotionell Instabil Personlighetsstörning, som man säger nu för tiden.

DBT ska funka bra.

Antidepressiva i all ära, men om man åker på återkommande depressioner för att man i grunden har en störning är det inte fel att göra nåt åt det underliggande problemet.
Citera
2018-06-05, 18:33
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoxxyFox
Tyvärr så är det mycket sällan driv hos personen att gå igenom DBT, då det svider i pälsen. Du kan älska ihjäl dig och bli sedd som djävulen.
Men det låter lite som BPD, så kolla upp det TS

Är det så? Många avhopp?
Citera
2018-06-05, 18:38
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoxxyFox
Så fort du säger att personen kan förändra sig, så om det är med din djupaste sympati och vilja att personen ska må bättre, så ser personen det som att du hotar hennes existens. Du är djävulen

Frågan var av mer verifierbart kvantitativ natur...finns det siffror på hur många som fullgör terapin?

Sorry. Jag är en sån där positivist.
Citera
2018-06-05, 21:04
Medlem
godboys avatar
Citat:

1. Vi har ännu inte pratat igen, men har också båda varit upptagna. Jag kan säga att jag själv blivit bättre på att hantera det här, och gick faktiskt igår för att möta upp en vän istället för att hänga i lägenheten och vänta på att hon var beredd att prata med mig. Så gjorde jag även sist detta skedde och det är faktiskt en lättnad, lite att lägga ifrån mig problemet - för det är inte mitt problem, det ligger ju på henne.

2. Jag är faktiskt ganska övertygad om att hon inte gör så här medvetet, i syfte att kontrollera mig. Jag tror att hon helt enkelt inte kan prata, vilket är hur hon beskriver det. Likväl så påminner hennes beteende om hur hon är när depressionen tar över på dåliga dagar.

Men det betyder inte att hon inte måste ta ansvar för sitt beteende, vilket är varför jag tänkt ställa upp krav när vi pratar:

- Det är ok att ta en paus när man blir överväldigad, men det är viktigt att då säga det, "Det här är för mycket just nu, jag behöver sitta själv ett tag"
- Om hon inte lyckas med det i stunden, så faktiskt be om ursäkt för att hon stormade iväg
- Hon ska komma till mig när hon kan prata, jag ska inte behöva svansa efter henne

Tycker ni att det verkar som en bra idé? Tycker det är rimliga krav, som egentligen borde vara självklara.

Det är ju en fråga om maktdynamik när det blir så här. Hon har all kontroll, medan jag går runt och är ängslig över situationen. Hon stänger av, gör någonting annat - medan jag är kvar i konflikten.
1. Ja, du ska inte svansa efter henne. Bra att du gjorde något annat. MEN du ska inte på något sätt acceptera att DU känner att du måste pipa iväg från lägenheten så fort det är något som inte passar henne.

2. Nä, det är inte säkert att hon gör det här medvetet, MEN även här är hon medveten om att det är ett destruktivt beteende för ert förhållande. Jag antar att du sagt att det sliter på dig. Med människor som beter sig som din flickvän och har dessa psykiatriska problem så måste man vara mycket tydlig: Du skall absolut inte acceptera att bli behandlad så. Du ska säga åt henne att händer det en endaste gång till så går du ut genom ytterdörren och kommer aldrig mer återvända till henne. Det ska du också göra om hon beter sig så. Jag hävdar att det finns ett starkt släktskap mellan denna typ psykisk åkomma och missbruk, båda kan vara synnerligen manipulativa och enda sättet att sätta stopp för dumheterna är att markera kraftfullt. Dock så brukar det spricka i vilket fall, men då går du med flaggan i topp och ingen kan säga att du inte varit tydlig. Visst vill man hjälpa någon man tycker mycket om eller till och med älskar, men man skall hålla själv i längden också.
Citera
2018-06-07, 22:16
Medlem
Pandarns avatar
Citat:

Vi har ännu inte pratat igen, men har också båda varit upptagna. Jag kan säga att jag själv blivit bättre på att hantera det här, och gick faktiskt igår för att möta upp en vän istället för att hänga i lägenheten och vänta på att hon var beredd att prata med mig. Så gjorde jag även sist detta skedde och det är faktiskt en lättnad, lite att lägga ifrån mig problemet - för det är inte mitt problem, det ligger ju på henne.

Jag är faktiskt ganska övertygad om att hon inte gör så här medvetet, i syfte att kontrollera mig. Jag tror att hon helt enkelt inte kan prata, vilket är hur hon beskriver det. Likväl så påminner hennes beteende om hur hon är när depressionen tar över på dåliga dagar.

Det låter bra att sätta upp någon typ av "förhållningsregler" för dessa situationer, som ni diskuterar och kommer överens om under en normal situation. Jag har själv haft problematik med depressioner och det kan verkligen vara fysiskt svårt att tala, utföra vissa rörelser eller bete sig på ett speciellt sätt.

Jag tror det är bra att sätta upp en typ av tidsram när ni kan ta kontakt igen för att det inte ska bli en jobbig ovisshet för båda men framförallt för dig. Hurdan är hon med sällskap i dessa situationer? Kan/får du vara i samma rum? Vill hon ha ditt sällskap med utan ord? Skulle hon uppskatta mindre beröring t.ex hålla hand, en klapp om axeln, pilla henne i håret, klia henne på ryggen etc för att skapa en slags trygghet där hon kan slappna av lättare. För mig är håret som en on/off knapp, när jag är upprörd, ledsen eller får panikångest så har min kille några gånger bara börjat klia mig i håret och alla muskler i kroppen blir som gelé och blir genast mycket mer avslappnad och trygg.

Prata med henne, förklara hur du känner och att du vill hantera det bättre för relationens skull, för din skull men även för hennes skull för det låter inte som en jätterolig situation för någon utav er. Viktigt är nog framförallt att diskutera detta INNAN ni börjar tjafsa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in