2024-03-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Vaddå "väl"

Det är ju jag undrar över och nej innan invasionen arbetade KSI utomlands främst

Mycket av underrättelserna befinner sig i en grå zon mellan totalförsvaret, kommuner, landsting, privata aktörer, ideella och fackförbunden. Det är jag säker på. Någon kan alltså arbeta för dem men uppbära lön från någon helt annan.

Vi talar om tiotusentals arbetsplatsombud, civila HUMINT-angiverinätverk och det enda som behöver täckas av budget är krypterada intranet för kommunikationer och övervakning spm till exempel SGSI intranätet. Dessa kan sedan kopplas ihop via UD med liknande nät hos internationella sammarbetspartners som amerikanska ATIX (Automated Trusted Information Exchange Network) och RISS (Regional Information Sharing Systems)
Citera
2024-03-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Signalspaning
Mycket av underrättelserna befinner sig i en grå zon mellan totalförsvaret, kommuner, landsting, privata aktörer, ideella och fackförbunden. Det är jag säker på. Någon kan alltså arbeta för dem men uppbära lön från någon helt annan.

Vi talar om tiotusentals arbetsplatsombud, civila HUMINT-angiverinätverk och det enda som behöver täckas av budget är krypterada intranet för kommunikationer och övervakning spm till exempel SGSI intranätet. Dessa kan sedan kopplas ihop via UD med liknande nät hos internationella sammarbetspartners som amerikanska ATIX (Automated Trusted Information Exchange Network) och RISS (Regional Information Sharing Systems)
Intressant. Du menar KSI använder sig av en slags bemanningsföretag där folk får lön utan att vara anställda av KSI?
Citera
2024-03-03, 18:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Intressant. Du menar KSI använder sig av en slags bemanningsföretag där folk får lön utan att vara anställda av KSI?

Inget nytt i hur civila informatötsnätverk fungerat västvärlden och tidigare östblocket. Enda skillnaden är att en del arbetsuppgifter kanske har vandrat över från operativa officerare och de har fått moderna kommunikationsnätverk och slipper mötas i särskilda lägenhete eller lämna över lappar på kaffeer, väntrum eller terminaler.

Om du inte vet hur personbaserad underrättelseinhämtning PBU fungerar så skriver de en form av sammarbetskontrakt eller samhällskontrakt i närvaro av operativ-, rekryterings- eller hållarofficerare. I sverige heter den sistmämnda underhålssadminstratör och tilldelas som ansvarig komtakt efter avtalet skrivits under.

I många länder särskilt öst föredras att man har någon på varje större arbetsplats, grannskap eller samhällsmiljö. I en del länder används även påtryckningsmedel om de inte skrivit under av lojalitets, etisk eller nationell samkänsla så kan kompromettterande uppgifter användas eller hot om fängelse, utbyte av finansiell hjälp som att skaffa bostad, arbetsplats eller underlätta handläggning och förtur i olika köer som bostadsköer eller sociala förmåner.
Senast redigerad av Signalspaning 2024-03-03 kl. 18:14.
Citera
2024-06-13, 16:36
Medlem
-EE-s avatar
https://www.kontoret.info/

Ny sida om KSI Kontoret för särskild inhämtning. Mest samling med öppen information med länkar och citat från artiklar än så länge. Men mer intressant info kommer så småningom...

PS. Mitt förra inlägg blev borttaget utan information om varför från moderator. Vet ej vilken regel jag bröt mot. Testar igen.
Citera
2024-06-15, 14:37
Medlem
Ambelains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Jo, du har en poäng vad gäller grandios självbild. Det är ju faktiskt något man kan spela på för att hålla källan motiverad ”dina uppgifter har visat sig vara avgörande” osv.

Men mytoman? Knappast. Det går ju inte att lita på personen alls.
Det verkar ju ha varit framförallt under, och en tid därefter, Andra världskriget (C-byrån, och sen T-kontoret) som en samling högt tvivelaktiga figurer med personlighet av det mer grandiosa slaget, kunde få en plats i u-tjänsten och göra karriär.
Delvis pga deras skumraskaffärer blev ju hela organisationen hårt nerbantad från krigsorganisation till den mer slimmade och mer seriösa fredstidsinrikade som Thede Palm arbetade fram.

Tydligen fanns det mycket man kunde göra sig en hacka på, i den kaotiska situation utan insyn eller kontroll som krigstiden erbjöd.

Men tittar vi på hur personligheterna kunde se ut senare, vid IBs tid, så var det ju en samling närmast oförargliga figurer. Så bara på den där tomten som Guillou och Bratt fick att skvallra på sina forna arbetskamrater. Dvs han var vl ändå själva sinnebilden av en tönt som man inte vill titta efter två gånger.

Samtidig så är det kanske en omöjlighet att helt undvika sådana där, "storslagna figurer."
Jag tycker at de tittar fram lite här och där genom tiderna på olika håll och kanter.
En CIA-agent tex som blev ihjälskjuten av en trafikpolis i USA, och han såg verkligen ut som någon som tagit sin "identitet som hemlig agent" på lite för stort allvar.

Sverige har ju också haft närvaro i konfliktdrabbade områden.
Och där kan man väl lätt tänka sig att det finns plats för svenska agenter.
Som i Ethiopien med Lundin Oil, och Sudan. Mali var ju också en splats med svensk närvaro.

Och i sådana situationer gäller det ju att ha "rätt man på rätt plats," att ha folk med "sociala talanger" helt enkelt, som enkelt kan få främmande människors förtroende.
DÅ kan man inte vara för töntig, utan i många fall är det som behövs snarare en "häftig personlighetstyp."
Dvs häftig på riktigt, och inte någon som försöker göra sig till.

Det är alltså inte bara mot Ryssland som Sverige agerar mot.

På alla platser var det finns svenska intressen kommer det att finnas en hemlig agentnärvaro för att hjälpa näringslivet, liksom att erbjuda någon slags skydd och säkerhet.
Själv tycker jag att det var hur uppenbart som helst att de där båda svenska frilansreportrarna som blev fängslade i Etiopien - pga sitt intresse för Lundin Oil - faktiskt fick hemlig hjälp och stöd av svenska underrättelse- och säkerhetstjänsten.
Bara det att det "råkade" finnas en etiopier med lång svensk historia på plats när de steg in i fängelset, och att det först han gjorde var att erbjuda dem sit beskydd.
Han hade dessutom precis den pondus som behövs för att kunna sätta sig i respekt bland andra kriminella.
Han blev sen belönad med svenskt medborgarskap dessutom.

Eller det faktum att den första de båda fick alla med, på satellittelefon, efter de hade blivit tillfångatagna, var en person som talade svenska med dem. Som försökte bortförklara det med att han "varit på semester i Sverige för länge sen."

Jaja, jag menar bara att varje stat med hemlig säkerhets- och underrättelsetjänst arbetar på samma sätt och har samma mål.
Dels är det såklart militär inhämtning, men det är också industriellt, ekonomiskt spionage.
Detta är inget konstigt alls, det är så det fungerar.

Och Sverige spelar i allra högsta grad det spelat också.

Under Kalla kriget hade Sverige informationslämnare lite överallt inom den ryska inflytelsesfären.
Tex bland hamn- och varvsarbetare. Som alltså kunde lämna uppgifter om förändringar eller nybyggen bland den sovjetiska flottan i Östersjön.
Ibland fotograferade de också.

En annan sak som är lite kul, så här i efterhand, det är ju att Sverige hade konstruerat en billig, men effektiv chiffermaskin som praktiskt taget alla diktaturer i världen gick man ur huse för att köpa.
Bara det att inbyggt i den fanns det en direktlänk till Sverige, så att vi kunde läsa precis allting som dessa skrev på den.
Det blev en del sura miner när sanningen väl kom fram till slut ...

Men, där kan man snacka om framgångsrik operation.
Citera
2024-06-18, 13:22
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ambelain
En annan sak som är lite kul, så här i efterhand, det är ju att Sverige hade konstruerat en billig, men effektiv chiffermaskin som praktiskt taget alla diktaturer i världen gick man ur huse för att köpa.
Bara det att inbyggt i den fanns det en direktlänk till Sverige, så att vi kunde läsa precis allting som dessa skrev på den.
Det blev en del sura miner när sanningen väl kom fram till slut ...

Men, där kan man snacka om framgångsrik operation.

Blir lite OT men är det denna du tänker på?:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Cryptoteknik

https://en.wikipedia.org/wiki/Crypto_AG

https://sverigesradio.se/artikel/7406154
Senast redigerad av -EE- 2024-06-18 kl. 13:27.
Citera
2024-08-03, 22:37
Medlem
Känns på något sett lite dumt att ha en tråd om rikets absolut mest känsliga organisation. Om något lär ju främmande makt ha stenkoll på internettrådar så som denna och detta bara hjälpa i deras kartläggande och spekulering.

En svensk tiger, är ju sen gammalt!
Citera
2024-08-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sadadz
Känns på något sett lite dumt att ha en tråd om rikets absolut mest känsliga organisation. Om något lär ju främmande makt ha stenkoll på internettrådar så som denna och detta bara hjälpa i deras kartläggande och spekulering.

En svensk tiger, är ju sen gammalt!
Jag har svårt att tro att utländsk makt använder sig utav ett helt öppet internetforum för att bedriva underrättelseinhämntning, framförallt då det omöjligt går att bekräfta det som skrivs här i tråden. Jag förutsätter att man istället utför långt mer avancerad form utav övervakning/informationsinhämtning.
Det är ju inte direkt något i denna tråd som utgör en risk för rikets säkerhet (och skulle sådan information eventuellt komma ut så tror jag att den lika snabbt försvinner igen)
Och om nu främmande makt sitter o hänger på flashback som en del av sitt underrättelsearbete så utgör dom nog inte något större hot mot vår säkerhet ö.h.t..
Citera
2024-09-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -EE-
https://www.kontoret.info/

Ny sida om KSI Kontoret för särskild inhämtning. Mest samling med öppen information med länkar och citat från artiklar än så länge. Men mer intressant info kommer så småningom...

PS. Mitt förra inlägg blev borttaget utan information om varför från moderator. Vet ej vilken regel jag bröt mot. Testar igen.

Blev KSI sura och stängde ner sidan?
Citera
2024-09-14, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sleazetjackisen
Jag har svårt att tro att utländsk makt använder sig utav ett helt öppet internetforum för att bedriva underrättelseinhämntning, framförallt då det omöjligt går att bekräfta det som skrivs här i tråden. Jag förutsätter att man istället utför långt mer avancerad form utav övervakning/informationsinhämtning.
Det är ju inte direkt något i denna tråd som utgör en risk för rikets säkerhet (och skulle sådan information eventuellt komma ut så tror jag att den lika snabbt försvinner igen)
Och om nu främmande makt sitter o hänger på flashback som en del av sitt underrättelsearbete så utgör dom nog inte något större hot mot vår säkerhet ö.h.t..
Ja du har rätt och nu efter brödernas förräderi så vet nog GRU en hel del tyvärr.
Citera
2025-01-21, 13:24
Medlem
-EE-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xnd
Blev KSI sura och stängde ner sidan?

Hej! Ursäkta för sent svar. Har inte varit inloggad på länge.

https://www.kontoret.info/ fungerar och är uppe. Ligger på en server utomlands med privacy guard. 100% upptid kan kanske dock inte garanteras.

Något som är mystiskt i sammanhanget är dock att google numera ger noll sökresultat till kontoret.info på tex "kontoret för särskild inhämtning" mfl. Låg tidigare på förstasidan. Om det är myndighetspåverkan eller om googles algoritmer inte gillar den kan man ju sia om. Bing och Yahoo genererar massvis med träffar. Men knappt någon som använder dessa sökmotorer.

KSI är nog lite småsura på mig. De är oroliga för att fler KSI-agenter ska outas. Jag har än så länge valt att inte göra detta. Men allmänheten bör informeras om de Stasi-metoder som används inrikes. Det är poängen med min lilla infosajt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in