2018-06-08, 00:16
Medlem
prominentens avatar
Säkert frågat förr men:

Varför är förortsstockholmskan såpass accentuerad i hip-hopen? Det låter väldigt tillgjort, som att det skulle vara ett plus att vara gangsterbarn.

Exempel:
Fronda
https://www.youtube.com/watch?v=FJVTWnU9VIc
Exempel:
Silvana Imam
https://www.youtube.com/watch?v=drJ_Hc-v6Xs

Jag frågar inte cyniskt, bara tänker att de "lägger på lite" för att "köpa likes".

Tankar?
Senast redigerad av prominenten 2018-06-08 kl. 00:26.
Citera
2018-06-08, 01:01
Medlem
Casual-Cultures avatar
Det är inte bara i musik det händer det händer hela tiden folk som kan svenska perfekt bryter bara för dom är invandrare.
Citera
2018-06-08, 03:47
Medlem
skraxs avatar
Det bottnar i att man ska skämmas om man är svensk. Fy så rasistiskt att vara det i invandrares närhet. Så istället har svenskar blivit identitetslösa fjantar som odlar skägg och gaddar sig precis överallt å drar på sig hipsterkläder för att skapa sig en egen identitet, och i andra fall så börjar man helt enkelt bryta istället och försöker bli betraktad som invandrare för att köpa sig en. Med andra ord, råtöntar som skäms över ren svenska, är svaga och ger efter.
Citera
2018-06-08, 05:39
Medlem
Heltutanklasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrax
Det bottnar i att man ska skämmas om man är svensk. Fy så rasistiskt att vara det i invandrares närhet. Så istället har svenskar blivit identitetslösa fjantar som odlar skägg och gaddar sig precis överallt å drar på sig hipsterkläder för att skapa sig en egen identitet, och i andra fall så börjar man helt enkelt bryta istället och försöker bli betraktad som invandrare för att köpa sig en. Med andra ord, råtöntar som skäms över ren svenska, är svaga och ger efter.

Byt umgänge om du känner så 🤪
Citera
2018-06-08, 06:32
Medlem
skraxs avatar
Jag bryter inte själv å umgås heller inte med såna råtöntar, ser inte vart jag påstått det heller, dock så lever jag i Sverige och ser klart och tydligt hur det funkar när ett så in i helvete svagt folk säljer ut sitt eget land. Så förlora ingen sömn över mig du.
Citera
2018-06-08, 07:21
Medlem
Geomeisters avatar
Inte direkt kopplat till svenskt förortsslang, men kan vara något att tänka på: https://consequenceofsound.net/2018/...-robert-e-lee/

Nu kanske denna jazz-man är väl kritisk och "gubbig", men tycker det finns en poäng. Hiphop som genre behöver inte gå ned på den nivån. Att det finns innovativa uttryck är en sak, men det finns mycket som inte bidrar med något heller. Att någon som ung tonåring kan tycka vissa saker är coola är en sak, men att vuxna människor gör det?
Citera
2018-06-08, 07:35
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det är väl identitetsskapande. Skapar en gruppkänsla - vi och dom, tillhörighet.

Att det sedan är extremt töntigt och alienerande vet inte den drabbade om.
Sen har Sverige bjudit på alla möjliga chanser så det blir svårt att förstå det påstådda utanförskapet (vilket mer blivit en självuppfyllande profetia).

Det är möjligt att de är duktiga på vad de gör men e är inga musiker.
Citera
2018-06-08, 12:04
Medlem
BigFatCones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Det är väl identitetsskapande. Skapar en gruppkänsla - vi och dom, tillhörighet.

Att det sedan är extremt töntigt och alienerande vet inte den drabbade om.
Sen har Sverige bjudit på alla möjliga chanser så det blir svårt att förstå det påstådda utanförskapet (vilket mer blivit en självuppfyllande profetia).

Det är möjligt att de är duktiga på vad de gör men e är inga musiker.
Om man gör sina egna beats och skriver sina egna texter så är man ju i allra högsta grad musiker. Det är inte så att man inte skapar musik bara för att man jobbar med samplers och datorer istället för gitarrer och trummor.

Sen är det så klart att många av dom här Youtube-rapparna suger men nu pratar jag mer om hela genren hiphop.
Citera
2021-10-12, 17:23
Medlem
Hatar det där förortspråket. De tillför ingenting och är jobbigt att lyssna på. Får de inte lära sig riktig svenska på skolan eller är det dessvärre som så att alla i Rinkeby och tensta pratar sådär på skolorna?
Citera
2021-10-13, 03:35
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Hatar det där förortspråket. De tillför ingenting och är jobbigt att lyssna på. Får de inte lära sig riktig svenska på skolan eller är det dessvärre som så att alla i Rinkeby och tensta pratar sådär på skolorna?

Jag tycker i och för sig att det låter utomordentligt fånigt, men att säga att det inte tillför någonting är ju rätt befängt. Ungdomskultur har alltid handlat om att definiera sig i förhållande till och markera avstånd till andra (äldre/mer etablerade) grupper i samhället, om markörer för den egna identiteten. Så självklart tillför det någonting för dem som är införstådda. Du och jag är inte målgruppen, och det är en del av poängen med det hela.

Såhär kunde det låta i svensk jazzschlager av årgång 1938:
"Så yankigt går en annan
med stajl och stuns på kannan
och de e inte någe' snack
att man ska ha sitt tjack"

Det berodde inte på att Sven Arefeldt inte behärskade korrekt svenska, utan om att han levererade musik avsedd för ett litet segment av den tidens stockholmska unga jazzkatter. Det är precis samma fenomen.
Citera
2021-10-13, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jag tycker i och för sig att det låter utomordentligt fånigt, men att säga att det inte tillför någonting är ju rätt befängt. Ungdomskultur har alltid handlat om att definiera sig i förhållande till och markera avstånd till andra (äldre/mer etablerade) grupper i samhället, om markörer för den egna identiteten. Så självklart tillför det någonting för dem som är införstådda. Du och jag är inte målgruppen, och det är en del av poängen med det hela.

Såhär kunde det låta i svensk jazzschlager av årgång 1938:
"Så yankigt går en annan
med stajl och stuns på kannan
och de e inte någe' snack
att man ska ha sitt tjack"

Det berodde inte på att Sven Arefeldt inte behärskade korrekt svenska, utan om att han levererade musik avsedd för ett litet segment av den tidens stockholmska unga jazzkatter. Det är precis samma fenomen.

Jomen jazz 1938 och gangster-rap 2021 lever i två olika världar.

Hör jag någon pratar förortspråk och de söker jobb hos mig i framtiden får jag hitta på något för att inte få dem att söka sig till mig. Detsamma om jag skall hyra ut lägenhet, hör man någon pratar med förortspråk är det lika bra att avböja oavsett hur mycket "cash" de har.

Det går liksom inte att förbjuda eller begränsa denna dialekt? Att få de att framstå som socialt oaccetabelt som att rapa högt inne i ett pendeltåg?
Citera
2021-10-14, 00:55
Medlem
Saltkatts avatar
Citat:
Jomen jazz 1938 och gangster-rap 2021 lever i två olika världar.

Inte så fasligt olika som man kan tro. Jazzen var Det Anständiga Sveriges fasa, på ungefär motsvarande sätt.

Citat:
Det går liksom inte att förbjuda eller begränsa denna dialekt? Att få de att framstå som socialt oaccetabelt som att rapa högt inne i ett pendeltåg?

Men grejen är ju att det redan är socialt oacceptabelt på en massa sätt. Och att det är just det som är poängen. Att de strävar efter det där utanförskapet, eftersom det är det som ger status i deras egna kretsar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in