Mick Gordon snackar i en timme om musiken till DOOM 2016. Jag kan inte ett skvatt om musikproduktion, etc. men tyckte nd att det var extremt intressant att lyssna p presentationen
Okej, jag r en Doom-veteran, dvs jag har spelat Doom sedan originalet var nytt. Men efter Doom 3 och Quake 4 var jag vldigt skeptisk till tanken p att spela moderna Doom, s jag i det nrmsta ignorerade Doom'16 och Eternal flera r. Men ja, min bror, som vet att jag lskar Doom, frskrade mig om att '16 och Eternal r bra uppfljare vrdiga namnet Doom. Till min fdelsedag skaffade han mig Doom'16 och Eternal + TAG1-2 via Steam. S d tillslut var det bara att kra igng.
Jag r snart medellders och har tv barn och arbetar heltid, s jag har varken stressat igenom spelen eller jagat alla secrets/achievements. Jag har krt igenom bda spelen + TAG 1-2 en gng, p UV.
Tycker helt klar det var bra spel. En riktig jvla lore-dump fr den som vill lsa mycket, men allt detta kan man skippa om man bara vill gra det som Doom handlar om.
Rip n Tear, Huge guts osv, det kommer ju frn den parodiska serietidningen som slpptes under 90-talet, s det var ju lite komiskt att det kom med som en seris grej, huehue.
Tyckte bda spelen var riktigt bra, inte felfria frsts. I '16 dog man ifall man ramlade ner i avgrunden, medans i Eternal tappade man bara lite liv. Med det sagt s var det ibland svrt att veta vad man kan hoppa ner p och inte. Otydliga osynliga ddsvggar var ngot som strde mig ganska mycket i Doom Eternal. Jag var heller inget stort fan av all platforming i Eternal, men iallafall bttre n The Chasm (Doom2). Dremot upplevde jag att all plattforming vssade manverskillsen som kan anvndas i strid.
Tycker man spelen r fr svra, s r det bara snka svrigheten. Det finns ingen skam i det.
en riktig hell walker kommer inte frbi frsta kartan, ironiskt som fan.
Kommer skert en jvla tredje del s man vill hnga sig i sladden.
Om du har problem s anvnder du nog "fel" vapen. De flesta gr det p sin frsta genomspelning, jag gjorde det. Det blir roligare om man r lite smartare.
Mini guide i spoilers.
St ALDRIG stilla!
Efter att du har ftt Balistan br du mestadels anvnda dessa:
Shotgun: Mata Cacodemons med Sticky bombs.
Heavy cannon: Precision bolts, utan mods bara fr att f fodder i glory kill state. Ett vanligt nybrjarmisstag r att frska dda monster som om det vore ett assult rifle, det fungerar inte.
Plasma rifle: Inte alls, ibland fr shield soldiers.
Rocket launcher: Lock-on burst (OP), single fire. (Om du villvara superoptimal s googla "sylars lock-on burst", slobbing, speddrunners anvnder det.)
Super Shot gun: Hela tiden, man kan "strifa" nr man anvnder meat hook.
Ballista: Bda mods och utan mods. Destroyer blade r lite svr att anvnda men fantastisk nr man kan. Man mste vara i rrelse nr man laddar den.
Chaingun: Mest fr sklden nr man blivit omringad. (och om man inte kan sikta bra med Precision bolts(lr dig sikta))
Kom ihg att anvnda Frag grenades och Ice bombs hela tiden, de r p separata cooldowns. Motorsgen och Blood punsh och Flame belch ocks hela tiden. Spelet r snabbt och det r ltt att glmma anvnda allt hela tiden innan man fr in det som muskelminne.
__________________
Senast redigerad av lidden 2024-01-26 kl. 11:15.
Lite gammal trd, men jag hade s svrt fr att gilla Doom Eternal. Har gett det flera frsk men lessnar ngon vrld i.
Det r bara s jvla mycket som ska hnda hela tiden. Man ska skjuta, hoppa, gra ddsanimationen, klttra, dasha, uppgradera vapen, gaaaah. Det r ju helt klart mer polerat n Doom 2016 men jag knner bara "meh".
Samma hr. Kudos till dem som tycker sdant r roligt men jag gillar balansen mellan carnage och smygande som det r i ursprungs-DOOM trots allt. Nr man VET att varenda rum man kommer in i kommer vara en ddsflla dr allt rullar i 110% s blir det liksom inte s spnnande, utan bara finslipning finslipning finslipning av tekniken. Inget som inspirerar alls tyvrr.
Flashback finansieras genom donationer frn vra medlemmar och beskare. Det r med hjlp av dig vi kan fortstta erbjuda en fri samhllsdebatt. Tack fr ditt std!