Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Problemet med de senaste deceniers politiker är att de klantskrivit lagar.
Finns en sanning i det.
Finns en ytterligare sanning i att lagtexter även ger konsekvenser som kan vara oönskade. Och det där verkar många inte förstå. Förmågan till konsekvent tänkande är lågt.
Resultatet blir diffusa lagtexter som ger mycket utrymme för godtycke. Godtycket står då nämndemännen för.
Exempel på oönskad effekt: Killen som sköt ihjäl 6 tjejer (för länge sedan) skulle enligt då gällande lagstiftning ha försatts på fri fot. Han bedömdes enligt gällande procedurer ha varit psykiskt sjuk när han utförde brottet. Och skall då dömas till psykiatrisk vård. Men vid rättegången bedömdes han frisk, och inte längre i behov av vård.
Exempel på godtycket: Domstolen i detta fallet vill inte sätta honom på fri fot. Så i stället hittar man en gammal lag som står i strid med nyare lagstiftning, och dömer honom för att han försatt sig i sjukdomstillstånd. (Han drack några öl). Enligt domstolen skall alltså man åka på livstid fängelse om man dricker några öl.
Det är pga ovanstående som jag menade att man bör tänka till lite innan man formulerar lagen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Så, att tro att en tiggerilag ska bli bra får mig att skratta gott.
Det troliga är att den skulle bli hjärndöd och så får vi förvirrat godtycke.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Så, min fundering är. Varför ska vi förbjuda tiggeri när var o en själv kan välja om de vill skänka?
Som sagt, det rimliga är att det är markägaren som bestämmer om tiggeri är acceptabelt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
För jag vet att inte ens käft, frivilligt sätter sig i 10 minus o tigger om den inte måste.
Och jag vet ingen som frivilligt tatuerar sig. (För inte kan det väl vara frivilligt). Folk gör massor med konstiga saker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Har du missat standardfrasen på Flashback så fort polisen har gjort sitt jobb o tagit någon för ett småbrott? Den lyder "polisen ska sluta sitta i sina bilar o jaga våldtäktsmän". Har ett grovt brott begåtts så låter det "vart är polisen när man behöver dem? Mer poliser så vi blir trygga"
Du har en poäng i det. Och det är nog därför som politikerna inte skärper till "lag och ordning". En massa Svensson åker dit och blir arga (på regeringen naturligtvis).
Hur många uppskattade vägkamerorna?
Och hur många uppskattar parkeringsvakterna?
Hur många uppskattar skattemyndigheternas snokande och regler som gör svartjobb svårare.
Citat:
Ursprungligen postat av
Provocative2.0
Det har inte med humanism att göra utan resurser.
Delvis, men påföljden får inte vara 0.
Hög sannolikhet för att åka fast ger låg brottslighet. Men det får ju inte vara 0 i påföljd.
Redan på 70-talet var missnöjet stort hos folket ang påföljd (för brott som andra gjorde). Man sa att "polisen bara tar skurkarna till stationen och bjuder dom på kaffe och släpper dom sedan". Vilket till stor del var sant. Men det var enligt gällande rutiner. Så ville (S) ha det.
Man satte en gräns för snatteri vilket nog i dag skulle motsvara 1200 kr. Dvs tog folk under det så var det värsta som hände att expediterna gnällde. Ingen fällande dom, inget fängelse.
(S) politik är i stor kontrast mot den sk "nolltoleransen" som visat sig fungera.
Skälet som (S) anförde var att det var samhällets fel om någon var kriminell.
Det var mycket socionomtomtar som bestämde (S) politik i det här området. Och är fortfarande. Därav den mentalt handikappade sexköpslagen.