Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-06-14, 20:23
Medlem
Jag tycker ett tiggeriförbud är fel lösning på problemet, men eftersom staten inte tar sitt ansvar så kan jag förstå att enskilda kommuner till slut når en bristningsgräns.

För egen del tycker jag att det räcker med att tillämpa de lagar som redan finns: du skall ah medel att försörja dig med. Ett arbete som betalar en lön har jag inget att anmärka på, men att tigga är inte att försörja sig.

Eller i alla fall, om tiggeri är ett acceptabelt sätt att försörja sig så kan samtliga kommuner i Sverige lägga ner sina socialbidrag, och hänvisa dem som vill ha pengar till att skaffa sig en pappmugg och vifta med denna utanför en passande affär.
Citera
2018-06-14, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Badio
Nej det är inte klart. Men efter Vellinge så gissar jag att Länsstyrelsen gör samma med E-tunas förslag. Sen rullar väl förslaget vidare till olika instanser för ett slutgiltigt nej.
Löfven hoppas nog att länsstyrelsen inte ger tummen ner. Då slipper han själv ta tag i frågan. Han kan hänvisa till Eskilstuna, samtidigt som han slipper stöta sig godhetsfalangen inom partiet. Han behöver heller inte stöta sig med betong-pragmatikerna inom partiet som kräver att nåt görs. Problemlösning a la Löfven.
Citera
2018-06-14, 20:34
Medlem
Badios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Löfven hoppas nog att länsstyrelsen inte ger tummen ner. Då slipper han själv ta tag i frågan. Han kan hänvisa till Eskilstuna, samtidigt som han slipper stöta sig godhetsfalangen inom partiet. Han behöver heller inte stöta sig med betong-pragmatikerna inom partiet som kräver att nåt görs. Problemlösning a la Löfven.
Ja såklart han vill ha det så. Vi får väl se hur det går.
Citera
2018-06-14, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Den som äger marken upplåter tiggeri. Har markägaren sökt rätten till denna syssla? Som jag sa så är det själva tiggeriet man söker tillstånd till. Bara för att man äger en mark har man inte frihet att bedriva vilken syssla som helst på den.

Du verkar lite trög. Det är inte markägaren som bedriver tiggeri.
Citera
2018-06-14, 20:37
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Tycker det är en vettig väg att gå. Eller som en krönikör uttryckte det, typ: den svenska paradgrenen med byråkrati och tillstånd kan trötta ut den mest envetne och få hen att rätta in sig i ledet.

Enligt min uppfattning måste det finnas en möjlighet för den enskilde som hamnar mellan stolarna att be om hjälp av enskilda om inte samhället kan eller vill fullgöra sin plikt. Det finns svenskar som har svårt att få ihop tillvaron, och som jag sett tigga (och då även icke bostadslösa).
Sen att folk från öststaterna (mer eller mindre med deras regeringars goda minne) har utnyttjat systemet är en annan fråga och som jag tror kan stävjas med krav på tillstånd och registrering.

Dock viktigt att ha detta i bakhuvudet:
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
...
Eller i alla fall, om tiggeri är ett acceptabelt sätt att försörja sig så kan samtliga kommuner i Sverige lägga ner sina socialbidrag, och hänvisa dem som vill ha pengar till att skaffa sig en pappmugg och vifta med denna utanför en passande affär.
Senast redigerad av Rad-i-Kalle 2018-06-14 kl. 20:40.
Citera
2018-06-14, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Jag tycker ett tiggeriförbud är fel lösning på problemet, men eftersom staten inte tar sitt ansvar så kan jag förstå att enskilda kommuner till slut når en bristningsgräns.

För egen del tycker jag att det räcker med att tillämpa de lagar som redan finns: du skall ah medel att försörja dig med. Ett arbete som betalar en lön har jag inget att anmärka på, men att tigga är inte att försörja sig.

Många är så glada i EU och följa EU:s regler. Oooohhh den stora gemenskapen.

Så varför inte följa dom? Om du inte kan försörja dig efter 6 månader ska du ut.
Citera
2018-06-14, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ealdorman3
Gissningsvis kommer organisationen #jäh slå sig ihop med den internationella #beggarswelcome för att fixa och betala nödvändiga tillstånd.
Precis detta kommer att hända, plus att tiggarna kommer att investera i ett litet instrument, en leksaksgitarr skulle räcka, och med den sitta och spela lite diskret på den vanliga platsen utanför Coop - då är ju inte penninginsamlingen "passiv".
Citera
2018-06-14, 20:50
Medlem
Tammers avatar
Vad hindrar egentligen zigenarna från att skaffa dessa tillstånd? Om de lever gott på de hoptiggda pengarna kommer de naturligtvis se till att skaffa tillstånd. Om de själva inte vet hur man gör så har de säkert nån klanledare som kan sköta kontakten med de svenska myndigheterna och ordna tillstånden.
Detta blir bara ett slag i luften, tiggeriet kommer fortsätta som om inget hänt.
Citera
2018-06-14, 20:57
Medlem
LillaflickanPKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Det får vi väl se. Det finns två tänkbara problem:

1. Domstolarna underkänner också det nya förbudet.

2. Det kan bli problem med att tillämpa förbudet, beroende på vilka resurser och befogenheter de som ska göra det får.
Varför inte stifta en lag på nationell nivå, som i likhet med den gamla lösdriverilagen förbjuder lösdriveri och tiggeri rakt upp och ner. Hur svårt kan det vara? Men som vanligt ska det krånglas och fjantas hit och dit under värsta beslutsångesten och rädslan för att "fiska i grumliga vatten".
Utländska medborgare får söka hjälp med sin försörjning i sitt eget land. Punkt och slut!
Citera
2018-06-14, 21:06
Medlem
Byråkrati vs fattigdom = 1 - 0
Citera
2018-06-14, 21:07
Medlem
Beslutet är menlöst eftersom tiggarna bara kommer att fungera som "försäljare" av Faktum eller något skräp. (borstar, julgrejor, ljus) eller sitta och hammra på en gitarr.

Hela byråkratin runt detta i åratal visar på ett skrämmande exempel på svenska regeringens handlingsförlamning. Redan för många, många år sedan hade de kunnat införa ett förbud för icke-svenska medborgare att tigga i Sverige. (det har man i Danmark) Att förbjuda alla att tigga är ett svek. Dessutom så måste man vara dansk medborgare för att få sälja de hemlösas tidning i Danmark.
Citera
2018-06-14, 21:08
Medlem
Känns som omöjligt ---" Röstfiske med orealistiska försöksballonger ??? "
Om jag har fattat det rätt så är det tal om Zigenare .. Där har snuten åkt på 9 siffror skadestånd i 2 domstolar för att ha upprättat en Zigenarelista.
Om vi antager att ngn går på stationen i den populationen för att skjuta 150 spänn under kanten på luckan. Vilket i sig är en högoddsare.
För att snuten skall ha ngt att kontrollera mot utanför snabbköpet ( Finns tillstånd eller inte ) måste dom ha ett register som Konstapeln
kan jämföra med på basen av den legitimationshandlingen Zigenaren visar. Tappat ???
Någon kommer att skrika " Ohörsamhet mot Domstolen " Ni har en ny Zigenarelista det blir 9 siffror skadestånd igen.
Kommunen har ju ingen hjärna som klarar av den typen av juridiska hårklyverier men det har snuten .
Får Polisledningen höra orden Zigenare + Register i samma mening. Kommer ngn att studsa ur stolen så att gasfjädern brister .. Ropar stopp i h.--.e ---- Kommer dom att begära remisser och sakkunnigutlåtanden
Så någon gång Om 5 år kan det vara klart -
Snutens " I May be Dumb but I am not Stupid " .. Skall det upprättas listor med Zigenare på --så är det inte vi denna gången. hitta ngn annan dum jä..l
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in