2018-07-01, 19:01
Medlem
Kennethkvartings avatar
Ohoj sjöfolk!

Jag har en uråldrig plastbåt som jag tror heter "Flygare" Den är ca 6 m lång tror jag.

Den gjöts som hardtop/daycruiser en gång i tiden, men har byggts om till styrpulpet av någon tidigare ägare.

Det sitter en 55 hästars tvåtaktsyamaha som funkar bra egentligen, men om jag skulle hitta en fyrtaktsmotor till rätt pris skulle jag kunna tänka mig att slå till på en sådan, mest för att jag vill inte lägga ned mer pengar på yamahan, bättre att investera i nåt nyare.

Båten går 32 knop om jag åker själv, idag med tre ungar och fru i båten kom den upp i 26 knop.

Den planar ungefär från 12-15 knop med familjen lastad.

Fråga: hur stor motor måste jag minst ha om jag vill att den ska orka gå kring 18-20 knop med mig och familjen i?

Finns det någon slags formel eller erfarenhetsvärde?
Senast redigerad av Kennethkvarting 2018-07-01 kl. 19:06. Anledning: Stavfel
Citera
2018-07-01, 19:12
Medlem
Svårt att säga då skrovform och vinkeln i aktern spelar roll. 6 meter och 30+ knop med 55 hästar tyder på en rejält plattbottnad båt. Som exempel gjorde min uttern 5,2 meter 28 knop max med 50 hästar, och den är rätt platt i aktern. Jag skulle iallafall inte gå ner i effekt, då motorn får jobba onödigt hårt.
Citera
2018-07-01, 19:18
Bannlyst
du får plussa på minst 10hp till på en fyrtaktsmotor TS , den motortypen är tyngre
jag skulle aldrig gå i från 2-takt och Yamaha gör bra motorer , leta en nyare 70hp och testa lite olika propellrar tills du hittar det som funkar bäst på din båt
Citera
2018-07-01, 20:20
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av titanmemory
du får plussa på minst 10hp till på en fyrtaktsmotor TS , den motortypen är tyngre
jag skulle aldrig gå i från 2-takt och Yamaha gör bra motorer , leta en nyare 70hp och testa lite olika propellrar tills du hittar det som funkar bäst på din båt

Nej, jag kommer inte köpa en större tvåtaktare, båten går mer än tillräckligt snabbt.

Som sagt: Yamahan och min gamla sportbåt är nog ganska väl avstämda för varandra.
Citera
2018-07-05, 11:00
Medlem
Jag kan nog tycka att den effekten du har låter ganska rätt. Nu skriver du ju inte hur stora era barn är, men du tappar ju ganska så mycket när du lastar båten.
Risken du ställs inför om du minskar på effekten är att den inte orkar upp i planing med famljen i.
Som skrivits innan, så ska man öka när man byter till 4-takt, samtidigt som man kan tänka att din gamla 55:a kanske inte har alla hästar kvar i stallet.
Summa sumarum. Yamaha har en väldigt fin 60-hästare som är riktig lättviktare i sammanhanget. Personligen hade jag dock gått på deras 70:a. Tror den väger ca 110kg och därmed väger ungefär som deras gamla 2-taktare.
Citera
2018-07-06, 06:26
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag hade kanske tänkt att jag skulle kunna gå ned till 30 hästkrafter eller liknande, båten är ju väldigt lättdriven.

Men efter alla svar jag fått tror jag att jag lägger planerna åt sidan.

Jag kör inte så mycket med den ändå så eventuell soppabesparing räknar jag aldrig hem och jag kör mest där man orkar ro/köra elmotor till land.

Jag får hålla liv i den gamla trotjänaren, ny växelhusolja varje år så lär den hålla så länge man kan köpa bensin.
Citera
2022-12-03, 10:05
Medlem
Kennethkvartings avatar
Skulle byta impeller på gamla morton och när jag tog lös växelhuset lossnade växelföraren pga trasig låsring.

Växelhuset går inte att ta isär, så nu ger jag upp med den motorn, jag köper en mindre gammal fyrtaktare.

Har köpt en 1998 års F50 som behöver byta topplockspackning, jag betalade drygt ett par spottstyvrar, det får bli ett vinterprojekt.

Jag hade för övrigt fel om längden på båten , den är bara 4,5 m lång.

Det ska åkas mycket båt till sommarn så jag råder alla som är intresserade att titta in i tråden senare.
Senast redigerad av Kennethkvarting 2022-12-03 kl. 10:06. Anledning: Autocorrecthelvete.
Citera
2022-12-13, 19:50
Medlem
Kernelpanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Ohoj sjöfolk!

Jag har en uråldrig plastbåt som jag tror heter "Flygare" Den är ca 6 m lång tror jag.

Den gjöts som hardtop/daycruiser en gång i tiden, men har byggts om till styrpulpet av någon tidigare ägare.

Det sitter en 55 hästars tvåtaktsyamaha som funkar bra egentligen, men om jag skulle hitta en fyrtaktsmotor till rätt pris skulle jag kunna tänka mig att slå till på en sådan, mest för att jag vill inte lägga ned mer pengar på yamahan, bättre att investera i nåt nyare.

Båten går 32 knop om jag åker själv, idag med tre ungar och fru i båten kom den upp i 26 knop.

Den planar ungefär från 12-15 knop med familjen lastad.

Fråga: hur stor motor måste jag minst ha om jag vill att den ska orka gå kring 18-20 knop med mig och familjen i?

Finns det någon slags formel eller erfarenhetsvärde?

Köp Yamaha 150 hp så har du effekt över om familjen har blivit överviktiga under vintermånaderna
https://stockholm.yamahacenter.com/p.../yamaha-150hp/
Citera
2022-12-13, 21:03
Medlem
Kennethkvartings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kernelpanic
Köp Yamaha 150 hp så har du effekt över om familjen har blivit överviktiga under vintermånaderna
https://stockholm.yamahacenter.com/p.../yamaha-150hp/

Ska jag ha en 150 hästars motor på en båt som är 4,5 m lång och lasta ned den ytterligare med min feta fru och två välväxta barn?

Tur att båten har höga fribord.
Citera
2024-06-28, 14:36
Medlem
Kennethkvartings avatar
Nu är Yamaha F50 klar, det kom annat emellan förra året, så första provkörningen blev idag.

50 hästars fyrtaktare räcker gott och väl. Den kommer upp i plan hur lätt som helst med mig och en tonåring i, den varvar ur hur lätt som helst med en stor megapropeller med megastigning.

Motorn har powertrim som jag inte har kopplat in via gasreglaget ännu, när jag gjort det kan jag testa mig fram och återkomma med vilken toppfart jag kan komma upp i.
Citera
2024-09-23, 19:45
Medlem
Knivur-273s avatar
Det räcker nog med 50..80 hästkrafter från en fyrtaktare.

Kör mycket lugnt och vackert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in