Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2024-03-29, 05:56
  #73
Medlem
Fr3ak0ut90s avatar
Jag har tidigare förstått det som att vi betalar in bra mycket mer än den lilla bråkdel vi får tillbaka så uppenbarligen är det jämfört med storbritannien en vinst med swexit jämfört med brexit? Så inte dumt med nedan kanske?

https://www.youtube.com/watch?v=0_eS1IX_D2g&t=112s

Citat:
Kasta inte bort din röst!

Sunt förnuft med Gustav
16 mars 2024
Nytt avsnitt av Sunt förnuft med Gustav!

I detta avsnitt förklarar jag varför en röst i EU-valet på något av de etablerade partierna är helt bortkastad. EU kan inte reformeras och svenska Europaparlamentariker utgör färre än tre procent av det totala antalet.
En röst på Alternativ för Sverige kan däremot göra stor skillnad genom att Swexit kommer upp på den politiska dagordningen i vårt land. Om AFS tar mandat kommer vi att ställa EU-pamparna mot väggen och visa svenska folket vad som försiggår nere i Bryssel.

Valfoldrar och valsedlar har anlänt till våra kretsar, och delas nu för fullt. Vårens turnéschema kommer att presenteras inom kort!

Dessutom kommer jag att resa till Amsterdam nästa helg för att delta på Forum voor Democatie (FvD):s kongress. FvD, lett av Thierry Baudet, är ett av AFS samarbetspartier.

Den 9 juni är det val. Rösta för Swexit!
Citera
Idag, 08:02
  #74
Medlem
Nej det tror jag inte, utan ser framtida möjligheter hur vi i norden kan påverka EU:s framtida utveckling tillsammans!

Som ETT norden med ett nordiskt medlemskap i EU skapar nya förutsättningar och möjligheter.

Framtidens partier kan omfatta norden och inte bara Sverige, cirkulär ekonomiska möjligheter för stark och stabil tillväxt och ekonomi, allianser i industri, handel, vård, skola logistik sektorer och i bästa världar pionjärer inom framtida infrastrukturutveckling mellan länder osv. Vilka möjligheter!
Citera
Idag, 15:30
  #75
Medlem
Nestor Xs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcussvensk
Nej det tror jag inte, utan ser framtida möjligheter hur vi i norden kan påverka EU:s framtida utveckling tillsammans!

Som ETT norden med ett nordiskt medlemskap i EU skapar nya förutsättningar och möjligheter.

Framtidens partier kan omfatta norden och inte bara Sverige, cirkulär ekonomiska möjligheter för stark och stabil tillväxt och ekonomi, allianser i industri, handel, vård, skola logistik sektorer och i bästa världar pionjärer inom framtida infrastrukturutveckling mellan länder osv. Vilka möjligheter!

Tror du ör 150 år försent på det. Gemensam krona kom 1873 och föll samman när första världskriget startade 1914.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Skandinaviska_myntunionen
Citera
Idag, 15:30
  #76
Medlem
Pareto-optimals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexenhammer
Det är klart att det i en övergångsfas skulle svida. Men man får tänka långsiktigt.
Samtidigt betalar vi galet mycket pengar till EU, vilket också måste tas i beaktande. Hur som haver så kommer det påverka handel m.m. Men på sikt tror jag att det kan vara en bra sak. Några måste ta lead för att flera ska följa efter. Jag tycker att det ska vara upp till varje land att bestämma över sin egen handel, import och export. Jag tycker att EU är problematiskt eftersom att de har en del märkliga synsätt på just detta.

Det som är riktigt jobbigt om man går ut ur EU är att man måste vara compliant med EU-regleringar. Både Norge och numera Storbritannien har problem med detta. Nu kan man fråga sig om det är värt det på det stora hela? Ja, det tror jag faktiskt. Oavsett om vi exporterar saker till Kina, USA eller Indien måste vi anpassa oss till deras regler och lagar.

Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det som kanske skulle fungera är om vi går ur eu och bildar en union/federation med sverige, finland, norge (ev danmark, island?) och england?

då skulle det finnas mer tyngd bakom kommande handelsavtal med resten av eu

Citat:
Ursprungligen postat av marcussvensk
Nej det tror jag inte, utan ser framtida möjligheter hur vi i norden kan påverka EU:s framtida utveckling tillsammans!

Som ETT norden med ett nordiskt medlemskap i EU skapar nya förutsättningar och möjligheter.

Framtidens partier kan omfatta norden och inte bara Sverige, cirkulär ekonomiska möjligheter för stark och stabil tillväxt och ekonomi, allianser i industri, handel, vård, skola logistik sektorer och i bästa världar pionjärer inom framtida infrastrukturutveckling mellan länder osv. Vilka möjligheter!

Ni båda verkar inte förstå att de andra nordiska länderna tycker att Sverige måste rycka upp sig. Till exempel är "det svenska tillståndet" ett nyord på att inget fungerar i Sverige. Det kanske bör mana till viss eftertanke. De andra nordiska länderna vill absolut INTE vara i någon union med oss annat än det som finns.
Citera
Idag, 17:14
  #77
Medlem
Kaenkelberries avatar
Sverige lever på att exportera varor och tjänster så att sätta in barriärer dvs Swexit skulle bli förödande för svenska exportbolag.
Sverige är en oerhört liten ekonomi globalt så att inte ha frihandel är helt idioti för Sverige
Citera
Idag, 17:44
  #78
Medlem
ImTheMans avatar
Det går att vara en del av EEA utan att vara en del av EU, man behöver inte göra som britterna. Så det skulle inte bli särskilt prolematiskt.
Citera
Idag, 17:45
  #79
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Sverige lever på att exportera varor och tjänster så att sätta in barriärer dvs Swexit skulle bli förödande för svenska exportbolag.
Sverige är en oerhört liten ekonomi globalt så att inte ha frihandel är helt idioti för Sverige
Två tredjedelar av svenska företags export går till EU:s inre marknad, så det hade verkligen varit förödande.

När ämnet diskuteras verkar en del glömma bort det som syns som "Sveriges" utrikeshandel i statistiken i själva verket är summan av individers och företags handel med motparter i andra länder.
Det är inte heller så enkelt att svenska exportbolag enbart exporterar, utan i regel har de komplexa logistikkedjor mellan fabriker i ett flertal länder. Kastar man grus i deras maskineri är det enklast för de företagen att minska ner på den svenska verksamheten och flytta den.
Citera
Idag, 21:11
  #80
Medlem
Instämmer och håller med, men vill ändå lyfta begreppet ”tillsammans är vi starka och ensam svag”.

Verkligheten bygger på olika ekonomiska system med tillverkning, konsumtion osv som inriktning idag med olika förutsättningar och möjligheter för varje suveräna stater i världen utav olika anledningar både på ont och gott med individuella inriktningar som grundar sig på olika ideologier med visioner och målsättningar.

Historia med vetenskapliga beteende mönster och statistik påminner oss om verkligheten och utfall.

Viktigt att identifiera hur vi i Sverige och norden vill positionera oss på världsmarknaden?
Vill vi skapa framtidens innovationer, ingenjörer, industri modeller, handelssystem vara med i spetsen som pijonärer i framtida utvecklings områden eller investera i rehabilitering av systemet och hummankapitalet med surdegar eller fortsätta enligt dagens inriktning.

Med det sagt, vill jag lyfta frågorna och skapa konstruktiv debatt, för- och nackdelar, varför fel och ja kanske rätt för att osv.
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback