Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-07-19, 20:26
  #1
Medlem
Håller på att förbereda för en sats körsbärslikör och har kärnat ur nästan 600 körsbär och torkat kärnorna i ugnen vid 75 oC.

Sitter nu och bankar sönder kärnorna för att få fram ”nöten” ur varje kärna då det ger en så god smak till likören.

Jag och min bror tuggade i oss några kärnor var då de smakar väldigt gott med en svag ton av bittermandel men plötsligt mindes jag någon varning jag läst om körsbärskärnans innehåll av amygdalin som kan omvandlas till vätecyanid i magen.

Jag är inte orolig på något sätt men visst måste varningarna vara överdrivna då man rekommenderar att inte äta fler än 2 krossade körsbärskärnor per dag?

Vet någon i vilken utsträckning amygdalin omvandlas till vätecyanid i magen samt i vilken mån vätecyanid sedan upptas av kroppen via magsäcken?

Se info nedan från http://fragaemil.weebly.com/hem/frag...or-du-undvika:

”Enligt livsmedelsverket så är det maximala dagliga intaget av vätecyanid (utan risk för negativa hälsokonsekvenser) 0,020 milligram per kilo kroppsvikt och dag. Om du väger 70 kilogram innebär detta alltså att ett intag av 1,4 milligram vätecyanid per dag är ofarligt. Mängden vätecyanid som leder till en direkt förgiftning och är dödlig är ca. 0,5-3,5 milligram per kilo kroppsvikt och dag, alltså ca. 35-245 milligram per dag för en 70 kilogram tung människa (ja spannet är väldigt brett). Äppelkärnor innehåller ungefär 3 milligram amygdalin per gram av kärnor, och en kärna väger ungefär 0,7 gram. En enda äppelkärna innehåller alltså ca. 2,1 milligram amygdalin. Hela mängden amygdalin omvandlas ju däremot inte till vätecyanid, utan mängden vätecyanid som produceras är avsevärt mycket mindre än mängden amygdalin i en äppelkärna (annars skulle ju ett fåtal kärnor kunna vara skadligt för oss). Det finns dock frukter som innehåller avsevärt mycket större mängd... röda körsbär (3,9 mg/g), svarta körsbär (2,7 mg/g)....”
Citera
2018-07-19, 20:45
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede

Jag är inte orolig på något sätt men visst måste varningarna vara överdrivna då man rekommenderar att inte äta fler än 2 krossade körsbärskärnor per dag?


Nu vet jag inte om jag bidrar för lite med tråden, men rekommendationerna är för att undvika magsmärta och liknande inte döden direkt.
Citera
2018-07-19, 20:48
  #3
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Håller på att förbereda för en sats körsbärslikör och har kärnat ur nästan 600 körsbär och torkat kärnorna i ugnen vid 75 oC.

Sitter nu och bankar sönder kärnorna för att få fram ”nöten” ur varje kärna då det ger en så god smak till likören.

Jag och min bror tuggade i oss några kärnor var då de smakar väldigt gott med en svag ton av bittermandel men plötsligt mindes jag någon varning jag läst om körsbärskärnans innehåll av amygdalin som kan omvandlas till vätecyanid i magen.

Jag är inte orolig på något sätt men visst måste varningarna vara överdrivna då man rekommenderar att inte äta fler än 2 krossade körsbärskärnor per dag?

Vet någon i vilken utsträckning amygdalin omvandlas till vätecyanid i magen samt i vilken mån vätecyanid sedan upptas av kroppen via magsäcken?

Se info nedan från http://fragaemil.weebly.com/hem/frag...or-du-undvika:

”Enligt livsmedelsverket så är det maximala dagliga intaget av vätecyanid (utan risk för negativa hälsokonsekvenser) 0,020 milligram per kilo kroppsvikt och dag. Om du väger 70 kilogram innebär detta alltså att ett intag av 1,4 milligram vätecyanid per dag är ofarligt. Mängden vätecyanid som leder till en direkt förgiftning och är dödlig är ca. 0,5-3,5 milligram per kilo kroppsvikt och dag, alltså ca. 35-245 milligram per dag för en 70 kilogram tung människa (ja spannet är väldigt brett). Äppelkärnor innehåller ungefär 3 milligram amygdalin per gram av kärnor, och en kärna väger ungefär 0,7 gram. En enda äppelkärna innehåller alltså ca. 2,1 milligram amygdalin. Hela mängden amygdalin omvandlas ju däremot inte till vätecyanid, utan mängden vätecyanid som produceras är avsevärt mycket mindre än mängden amygdalin i en äppelkärna (annars skulle ju ett fåtal kärnor kunna vara skadligt för oss). Det finns dock frukter som innehåller avsevärt mycket större mängd... röda körsbär (3,9 mg/g), svarta körsbär (2,7 mg/g)....”

Varför tugga ni i er "ett par kärnor"?
För att kolla om ni skulle dö? Om du måste ställa denna fråga så bör väl du och din bror stå och banka på dörren till närmsta mentalsjukhus??
Eller gör ett expriment....kolla hur många kärnor man måste äta innan man dör!
Den som dör innan man dör vinner!

Nej du tuggade inte sönder den med mänskliga tänder, och nej du malde den inte för och kolla om du dog.

Inte ett skit händer....nöten kommer ut helt oskadd när du gör bumelebum.
__________________
Senast redigerad av bul-11-33 2018-07-19 kl. 21:08.
Citera
2018-07-19, 22:06
  #4
Medlem
LekandePyromanens avatar
Om du ställer dig frågan "Hur många körsbär kan jag äta?", och du svarar 20. Då kan du antagligen överleva om du äter 20 kärnor. Om du klarar att äta 30 körsbär överlever du nog 30.

Jag skulle tro att man behöver konsumera en större mängd körsbärskärnor för att dö. Särskilt om dom inte är pulvriserade.
Citera
2018-07-20, 01:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bul-11-33
Varför tugga ni i er "ett par kärnor"?
För att kolla om ni skulle dö? Om du måste ställa denna fråga så bör väl du och din bror stå och banka på dörren till närmsta mentalsjukhus??
Eller gör ett expriment....kolla hur många kärnor man måste äta innan man dör!
Den som dör innan man dör vinner!

Nej du tuggade inte sönder den med mänskliga tänder, och nej du malde den inte för och kolla om du dog.

Inte ett skit händer....nöten kommer ut helt oskadd när du gör bumelebum.
Har du ens läst vad jag skrivit? 🙄

Jag kanske var en smula otydlig men frågeställningen handlar om det biokemiska och hur man kan ha lagt rekommendationen för intag så otroligt lågt.

Vi har säkert ätit 15-20 st var idag och fulla nävar förr utan problem (pratar alltså om krossade kärnor utan skal, det är som en liten mandel i mitten).

Jag inser att detta kan vara onödigt men frågan är alltså om någon hade kunskap om i vilken utsträckning amygdalin faktiskt omvandlas till HCN i magen. Jag har svårt att tro att det finns någon signifikant risk över huvud taget. Men å andra sidan är enbart oorganisk kemi min starka sida...
Citera
2018-07-20, 04:34
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy Swede
Jag inser att detta kan vara onödigt men frågan är alltså om någon hade kunskap om i vilken utsträckning amygdalin faktiskt omvandlas till HCN i magen. Jag har svårt att tro att det finns någon signifikant risk över huvud taget. Men å andra sidan är enbart oorganisk kemi min starka sida...

Här är en artikel om någon som blivit förgiftad efter att ha krossat och ätit innehållet i tre körsbärskärnor.

https://globalnews.ca/news/3633729/c...-poisoning/amp

Säkert ett extremfall på något sätt - kanske var det ovanligt hög halt av amygdalin i kärnorna, kanske hade han dålig leverfunktion eller så, men lite försiktig bör man nog vara.
Citera
2018-07-20, 07:55
  #7
Medlem
Jag har nu läst på lite grand:
https://www.sciencedirect.com/topics...logy/amygdalin
http://eprints.whiterose.ac.uk/83873/2/Bolarinwa.pdf
...och det verkar mycket riktigt vara så att man inte ska mumsa i sig dessa i någon större mängd.

Jag har som sagt ätit en hel del rostade och krossade körsbärs”mandlar” förr och aldrig känt obehag men det finns ju ingen anledning att riskera att bidra till incidentstatistiken så jag får nog sluta med detta.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback