2018-07-25, 09:23
Medlem
Hej!

Sitter och googlar och hittar diverse topplistor men mycket lite användarrecensioner som är nutida. Någon som kanske precis köpt en luftrenare och kan ge ett tips? Letar efter något jag kan ha i min lägenhet på 58 kvm(2rok), tänkte främst ha den i sovrummet och kanske ha på den när jag sover om detta är möjligt, annars bara under dagen.

Kan tänka mig betala mer pengar om det är värt det så min budget är relativt frikostig.
Citera
2018-07-25, 09:26
Medlem
StigAllans avatar
https://astmaoallergiforbundet.se/va...ade-produkter/
Kolla där så hittar du nog en passande modell.
Citera
2018-07-25, 09:42
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter88
Hej!

Sitter och googlar och hittar diverse topplistor men mycket lite användarrecensioner som är nutida. Någon som kanske precis köpt en luftrenare och kan ge ett tips? Letar efter något jag kan ha i min lägenhet på 58 kvm(2rok), tänkte främst ha den i sovrummet och kanske ha på den när jag sover om detta är möjligt, annars bara under dagen.

Kan tänka mig betala mer pengar om det är värt det så min budget är relativt frikostig.

Electrolux EAP450. Filtret byts varje år, har 4 lägen och fjärrkontroll. Ruskigt bra luft och kraftig motor på max. Stark rekommendation att köpa svenskt i detta fall.

Luftflöde, m3/h 495
Ljudnivå 26-60 dB
Kolfilter & luktsensor
Luktsensor & Fjärrkontroll
Tvättbart HEPA & Elektronisk display

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2560407
Citera
2018-07-25, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oVERGROW
Electrolux EAP450. Filtret byts varje år, har 4 lägen och fjärrkontroll. Ruskigt bra luft och kraftig motor på max. Stark rekommendation att köpa svenskt i detta fall.

Luftflöde, m3/h 495
Ljudnivå 26-60 dB
Kolfilter & luktsensor

Schysst tack. Det där med Ozon bildning, behöver man vara rädd att man skapar andra problem för sig om man inte väljer något med låg Ozon produktion?
Citera
2018-07-25, 10:24
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Schysst tack. Det där med Ozon bildning, behöver man vara rädd att man skapar andra problem för sig om man inte väljer något med låg Ozon produktion?

Np.

Electrolux hävdar att ingen ozon genereras av denna maskin. Dock går det, rekommenderas, att stänga av Plasmawave, hålla i Auto i typ 3 sekunder. Då funkar maskinen som ett rent mekaniskt HEPA luftfilter.
Citera
2018-07-25, 12:22
Medlem
Citat:
Np.

Electrolux hävdar att ingen ozon genereras av denna maskin. Dock går det, rekommenderas, att stänga av Plasmawave, hålla i Auto i typ 3 sekunder. Då funkar maskinen som ett rent mekaniskt HEPA luftfilter.

Okej, får kolla på det där. Har nämligen urusel ventilation i mitt sovrum, vet inte hur snabbt ozonet bryts ner men att ha igång den på natten hade kanske inte funkat.
Citera
2018-07-25, 12:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Luftflöde, m3/h 495
Ljudnivå 26-60 dB
Kolfilter & luktsensor

Har du någon säker källa till att den apparaten är tillverkad i Sverige?
Citera
2018-07-25, 14:04
Medlem
oVERGROWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du någon säker källa till att den apparaten är tillverkad i Sverige?

Nekande på denna fråga. Dock är Electrolux ett svenskt bolag, produktion lär ske i Kina.
Volvo är kinesiskt, men produktion sker i Sverige bl.a.

När vi ändå är off-topic. Är svensk produktion en prioritet för dig vid inköp av luftrenare? Jag går främst på kvalité. Finns det någon "helsvensk" luftrenare så tipsa gärna, den borde vara fruktansvärt dyr med tanke på kostnaderna för produktion i Svea.
Citera
2018-07-25, 14:18
Medlem
Citat:
Nekande på denna fråga. Dock är Electrolux ett svenskt bolag, produktion lär ske i Kina.
Volvo är kinesiskt, men produktion sker i Sverige bl.a.

När vi ändå är off-topic. Är svensk produktion en prioritet för dig vid inköp av luftrenare? Jag går främst på kvalité. Finns det någon "helsvensk" luftrenare så tipsa gärna, den borde vara fruktansvärt dyr med tanke på kostnaderna för produktion i Svea.

Man kan köpa ventilationsutrustning från till exempel Östberg.
De är tillverkade i Sverige så vitt jag känner till.
Man kan sätta in olika filter beroende på hur ren luft man vill ha.
Nu har man precis bytt filterklasser men dra in ett ePM1-filter så får du ganska rent.
Citera
2018-10-30, 03:38
Medlem
Citat:
Hej!

Nu har det gått några månader och undrar hur det gick med köpet? Jag har själv en luftrenare från Venta där vanligt vatten fungerar som filter. Jag köpte luftrenaren för 10-15 år sedan och den håller fortfarande.

Fördelen med en Venta är att den är betydligt tystare än andra luftrenare. Ljudnivån håller sig mellan 22 - 32 dB beroende på fläktens hastighet. En annan sak är att enheten också fungerar som luftfuktare.

Den enda nackdelen är att man behöver fylla på med vatten samt rengöra den med jämna mellanrum. Detta är i och för sig väldigt enkelt och tar bara några minuter.
Citera
2019-04-02, 14:05
Medlem
sappys avatar
Det är Venta som gäller alltså?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in