Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-08-17, 16:39
Medlem
Jag har alltid hört att en veckas vila är alldeles för mycket. Men jag körde en veckas vila och blev betydligt mycket starkare. Var det en slump eller hur kommer det sig i sådan fall att jag visst blev mycket starkare efter ca en veckas uppehåll/vila ifrån gymmet?

Jag kände hur starkare och mer energi jag hade, det var fantastiskt!

Vila har jag alltid tagit som en viktig del av hälsan och träning. Men det är ovanligt att jag vilar en vecka, eftersom jag hör ifrån människor som säger att det är alldeles för mycket.

Men nu vilade jag som sagt en vecka och var mycket starkare. Var det en slump eller kan det ha blivit att mina muskler har återhämtat sig ordentligt och blivit starkare?

Tack för svar!
Citera
2018-08-17, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp
Jag har alltid hört att en veckas vila är alldeles för mycket. Men jag körde en veckas vila och blev betydligt mycket starkare. Var det en slump eller hur kommer det sig i sådan fall att jag visst blev mycket starkare efter ca en veckas uppehåll/vila ifrån gymmet?

Vila har jag alltid tagit som en viktig del av hälsan och träning. Men det är ovanligt att jag vilar en vecka, eftersom jag hör ifrån människor som säger att det är alldeles för mycket.

Men nu vilade jag som sagt en vecka och var mycket starkare. Var det en slump eller kan det ha blivit att mina muskler har återhämtat sig ordentligt och blivit starkare?

Tack för svar!

Beror på hur du skött träning, kost och vilan tidigare. Wendlers 531 som är ett styrkeschema har en vecka per månad där man kör lättare vikter. Så du är något på spåren. Men läs mer om återhämtning så hittar du bra info.
Citera
2018-08-17, 17:02
Medlem
En veckas vila kan vara bra ibland.
Vila behöver nödvändigtvis inte handla om att bara ligga i soffan.

Någon promenad.
Rörelseträning.
Kör extremt lätta pass med kanske bara skivstången.
Låt bli tunga vikter och failure.

Har många gånger tagit en vecka off och återkommit stark och utvilad redo för en ny tuff period.

Nervsystem, leder och senor behöver också vila.
Citera
2018-08-17, 17:02
Medlem
Jogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djicp

Tack för svar!

Hur man reagerar på träning och vila är individuellt, även om de allra flesta nog fungerar ungefär likadant. Nu är jag ingen expert (det kanske snarare finns ett par-tre olika kategorier av människor?), men lyssna på din egen kropp, det är bara du som känner hur du fungerar. Lita på vad du själv märkt, hur DU fungerar.

Tre veckor träning - kondition blandat med styrka - sex dagar i veckan, med en vilovecka efteråt brukar jag köra. Om det är 100% optimalt... jag vet inte. Vad gäller ren styrketräning har även jag känt känslan av att bli starkare av att INTE träna - alltså i betydelsen fem-sex dagar vila.
Senast redigerad av Jogen 2018-08-17 kl. 17:06.
Citera
2018-08-19, 18:29
Medlem
Alltså med en veckas vila är det inget konstigt att känna sig fräschare än när man kört 3-5 pass en vecka. Tvärtom, inte så att du inte hinner tappa nåt direkt på den tiden utan snarare blir det väl att du är fullt återhämtad. Däremot kan man ju inte hålla på vila en vecka mellan passen hela tiden för då kommer man ju få in för lite volym.
Citera
2018-08-20, 17:01
Ronnie Coleman vilade 18 veckor om året under sin primetime. Såklart var han svagare när han kom tillbaka, men efter åtta veckor var han lika stark som där han slutade och blev efter det starkare.

Men å andra sidan är du kanske inte Ronnie..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in