Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-20, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strongmanx2
Vad pratar du om? Har du aldrig någonsin arbetat förut?
Det är lagstadgat att du har rätt till minst 30min rast ifall du arbetar 6tim.
I regel har du 60min rast fördelat på 8tim som räknas som 100%.

Nej, man får inte ta en paus varannan timme, vem har sagt detta till dig?

Enligt arbetstidslagen har du rätt till en rast på 30min på alla pass som längre än 5h.
Citera
2018-08-20, 10:57
Medlem
Citat:

Inom snabbmatsbranschen så kommer han aldrig få 60min rast på ett 8h pass. Han kommer ha 30min planerad rast och sedan nån kortare paus på 5min. Rökare brukar få förtur på dessa korta pauser om det är en lugn dag på restaurangen.
Citera
2018-08-20, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trevligaklas
Enligt arbetstidslagen har du rätt till en rast på 30min på alla pass som längre än 5h.
Typ så, men man kan inte dela upp det i kortare pauser?
Citat:
Vad pratar du om? Har du aldrig någonsin arbetat förut?
Det är lagstadgat att du har rätt till minst 30min rast ifall du arbetar 6tim.

Nej, man får inte ta en paus varannan timme, vem har sagt detta till dig?
Nej jag har inte arbetat så mycket i mitt liv förutom en del sommarjobb, du är äldre än mig.
Citera
2018-08-20, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ExpressK
Typ så, men man kan inte dela upp det i kortare pauser?

Brukar inte uppskattas, tänk att ni är t.ex åtta personer som arbetar en dag och alla åtta ska ha rast. Det är 4h rast som arbetsledaren ska planera ut. Det kräver en del planering och de kan inte anpassa sig efter allas önskemål.
Citera
2018-08-20, 11:10
Medlem
Citat:
Brukar inte uppskattas, tänk att ni är t.ex åtta personer som arbetar en dag och alla åtta ska ha rast. Det är 4h rast som arbetsledaren ska planera ut. Det kräver en del planering och de kan inte anpassa sig efter allas önskemål.
Okej, jag antar det är stengolv där du jobbade... Du fick inte ont i ryggen efter 9h pass?

Jag tror inte jag kommer få ont i ryggen, men stengolv är alltid ett stengolv.
Citera
2018-08-20, 11:13
Medlem
Citat:
Okej, jag antar det är stengolv där du jobbade... Du fick inte ont i ryggen efter 9h pass?

Jag tror inte jag kommer få ont i ryggen, men stengolv är alltid ett stengolv.

Vi fick ett par ordentliga skor av restaurangen, fungerade bra.
Citera
2018-08-20, 11:23
Medlem
Citat:
Vi fick ett par ordentliga skor av restaurangen, fungerade bra.
Hur många pauser fick du under ett 9h pass? Var det bara 2 pauser?
Citera
2018-08-20, 11:34
Medlem
Citat:
Hur många pauser fick du under ett 9h pass? Var det bara 2 pauser?
Hade 30min planerad lunch/middagsrast. Sedan berodde det helt på hur dagen såg ut. Vissa dagar kunde man ta flera kortare pauser, beror helt på vilka timmar man jobbar och mellan vilka timmar på dagen som restaurangen säljer som mest.
Citera
2018-08-20, 11:39
Medlem
Citat:
Hade 30min planerad lunch/middagsrast. Sedan berodde det helt på hur dagen såg ut. Vissa dagar kunde man ta flera kortare pauser, beror helt på vilka timmar man jobbar och mellan vilka timmar på dagen som restaurangen säljer som mest.
Totalt tar alla 1 timmas paus på sina 8h aktiva timmar? Om de jobbar heltid dvs.

Men den andra halvtimman paus så kan det se ut hur som helst?
Senast redigerad av ExpressK 2018-08-20 kl. 11:42.
Citera
2018-08-20, 11:59
Medlem
Citat:
Totalt tar alla 1 timmas paus på sina 8h aktiva timmar? Om de jobbar heltid dvs.

Men den andra halvtimman paus så kan det se ut hur som helst?
Nej, jobbade du 8h hade du 30min schemalagd rast. Sen huruvida man får småpauser beror helt på hur mycket det är att göra den dagen.
Så t.ex kunde jag arbeta 8h med endast 30min rast på hela dan. Men oftast fick man nån kortare 5-10 paus under dagen.
Citera
2018-08-20, 12:28
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Inom snabbmatsbranschen så kommer han aldrig få 60min rast på ett 8h pass. Han kommer ha 30min planerad rast och sedan nån kortare paus på 5min. Rökare brukar få förtur på dessa korta pauser om det är en lugn dag på restaurangen.
Jodå, för det fick jag nämligen. Lagstadgat.

Sedan skiter jag fullständigt i om det är lugnt eller inte, har jag rast har jag rast, vill arbetsgivaren strula så vänder jag mig till facket.

Sedan att det inte kanske blir någon rolig arbetsplats är en annan femma, men att skriva att det vore någon "lag" på att man inte får ta rast bara för det är en restaurang är ju löjligt.

Blir du så överkörd menar du?
Citera
2018-08-20, 13:38
Medlem
Jag har jobbat på BK så inte samma snabbmatsresturang men jag kan tänka mig att den är väldigt lik. Som tidigare nämnt i tråden är det lätt att komma upp i timmar sålänge du frågar efter pass. Eftersom många lata ungdomar jobbar på dessa resturanger så får du förbereda dig på sms och samtal från chefen på din lediga dag om du kan hoppa in för X är ”sjuk.”

Man stod upp mycket. Även på tiderna när jag skulle ha en rast kunde jag bli nekad den om det var för kraftig rush och istället behöva vänta 1-2 timmar extra. Fick jätteont i ryggen och fötterna av att stå upp i så många timmar, speciellt fötterna. Vaknade upp med värk och ömhet nästan varje dag. Under de värsta tiderna hade vi inte ens möjlighet att ta ett glas vatten eftersom rushen inte slutade. Tror det var en lördag när jag jobbade 11-21 och jag kunde andas ut totalt kanske 10 minuter, överdriver inte.

Med det sagt, det är ett bra jobb för du lär dig att hantera stress, multitaska och jobba självständigt + i grupp. Men det är ett tufft jobb och verkligen inte roligt.
Senast redigerad av zcrummig 2018-08-20 kl. 14:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in