Citat:
Ursprungligen postat av
Moramannen
Sista meningen stmmer ju ven in p Pinochet. Nr jag skrev "nazistpedofilsektledare" var det inget retoriskt knep, utan syftade p Paul Schfer och hans Colonia Dignidad, som i utbyte mot att tortera oppositionella fr regimens rkning kom undan med att frgripa sig p barn.
Men skulle du hlla med om att Pinochet kan kallas fr en auktoritr nyliberal? Och att det kan vara nyckeln till varfr Thatcher, som en ngot mindre auktoritr nyliberal, kunde komma verens med honom utan att vara fascist?
(Kyrkopolitik lgger jag t sidan just nu.)
Tatcher hngde med Jimmy Savile och Pinochet tillt Paul Schfer verka (dock grundades hans protestantiska koloni innan hans tid i makten). Pinocher och Tatcher sympatiserade med varandra och minglade. Pinochet tnkte frgifta dricksvattnet i Buenos Aires i hndelse av krig, Thatcher snke en gammal skrothg till fartyg fr att fixa till ddssiffrorna i hennes koloniala krig.
Hat mot kommunism och en frakt mot argentiska mnniskoliv band dem samman.
Att vara fascist r inget som inte gr att kombinera med nyliberalism, och fascister r i princip alltid auktorra, s jag instmmer i din beskrivning.
Du frsker rdda Thatcher-snatcher frn "fasciststmpeln" men inte Pinochet? Varfr r det s?