2018-08-24, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Var tror du grundvattnet kommer ifrån menar du?

jag frågar dig var du får tag i ditt dricksvatten. kan du vara en duktig pojke och svara på frågan?
Citera
2018-08-24, 19:28
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lastmohikan
jag frågar dig var du får tag i ditt dricksvatten. kan du vara en duktig pojke och svara på frågan?
Är du trög eller fattar du inte vad grundvatten är?
Citera
2018-08-24, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
Är du trög eller fattar du inte vad grundvatten är?

du har en egen källa som du går till och hämtar ditt dricksvatten?
Citera
2018-08-24, 19:38
Medlem
Destillering + Prepper mineraltablett. Vad en sån tavlett innehåller har kag ingen aning om.
Citera
2018-08-24, 20:07
Medlem
Citat:
klart det är.

Beror lite på vad man menar. Destillerat vatten saknar ju mineraler, så om du dricker mycket vatten så dränerar du kroppen på mineraler. Dvs mineralerna försvinner via urinen och ersätts inte via vattnet. Otroligt svårt att ersätta stora mängder vatten på rätt sätt eftersom kroppen också behöver mineraler för drift och underhåll.

Komplext ämne.
Citera
2018-08-24, 20:07
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Kolsyra är väl luft? Men om det räcker med att skaka en flaska funkar ju det med.

Jag minns inte mycket från 7:ans kemilektioner. Är kalk farligt att dricka?

Kolsyra är koldioxid som lösts i vatten, kalk är inte farligt i den form som man får i sig genom dricksvatten... på öland, gotland och vissa delar av skåne är det mycket kalk och andra mineraler i vattnet, det kan smaka ovant och lite saltare åt mineralvattenhållet... men det som kroppen inte tillgodogör sig kommer ut den naturliga vägen...
Citera
2018-08-24, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UltraMind
Beror lite på vad man menar. Destillerat vatten saknar ju mineraler, så om du dricker mycket vatten så dränerar du kroppen på mineraler. Dvs mineralerna försvinner via urinen och ersätts inte via vattnet. Otroligt svårt att ersätta stora mängder vatten på rätt sätt eftersom kroppen också behöver mineraler för drift och underhåll.

Komplext ämne.

varför skulle kroppen dräneras på mineraler bara för att dricksvattnet saknar mineraler? du menar att dricksvattnet är din primära källa för mineraler?
Citera
2018-08-24, 20:23
Medlem
Citat:
varför skulle kroppen dräneras på mineraler bara för att dricksvattnet saknar mineraler? du menar att dricksvattnet är din primära källa för mineraler?

Den primära källan för mineraler är ju mat.
Citera
2018-08-24, 21:31
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mandingo
Kolsyra är koldioxid som lösts i vatten, kalk är inte farligt i den form som man får i sig genom dricksvatten... på öland, gotland och vissa delar av skåne är det mycket kalk och andra mineraler i vattnet, det kan smaka ovant och lite saltare åt mineralvattenhållet... men det som kroppen inte tillgodogör sig kommer ut den naturliga vägen...

Så kalk förkalkar inte blodkärlen? Jag misstänker nämligen det.
Citera
2018-08-25, 15:38
Medlem
Mandingos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Så kalk förkalkar inte blodkärlen? Jag misstänker nämligen det.

Åderförkalkning beror på fett i blodet, inte kalk... kalk är det som bygger upp skelettet... folk har överlevt i årtusenden på platser med mycket kalk i vattnet utan åderförkalkning som resultat... åderförkalkning eller åderförfettning är en välståndssjukdom pga mat med dålig sammansättning...
Citera
2018-08-25, 16:20
Medlem
Pudersockers avatar
Citat:
jag slipper ju iaf dricka upp läkemedelsrester, rester från p-piller- rengöringsvätskor, hudvårdsprodukter, och all annan skit som folk spolar ner, för att inte tala om bekämpningsmedel, tungmetaller, skit från gamla vattenledningar m.m, m.m.
Nu tror jag bestämt du missuppfattat var dricksvattnet kommer ifrån, det kommer inte från reningsverket. Det kommer från molnen som regnar ner i sjöar och där jag bor filtreras det sen genom flera mil av grusåsar innan det tas upp och kloreras. Så gott som källvatten förutom tillsatsen av klor, men den var tydligen lätt att bli av med.
Citera
2018-08-25, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudersocker
Nu tror jag bestämt du missuppfattat var dricksvattnet kommer ifrån, det kommer inte från reningsverket. Det kommer från molnen som regnar ner i sjöar och där jag bor filtreras det sen genom flera mil av grusåsar innan det tas upp och kloreras. Så gott som källvatten förutom tillsatsen av klor, men den var tydligen lätt att bli av med.

då har du tur. de flesta får sitt dricksvatten från sjöar, älvar och liknande. och där dumpas alltså vattnet från reningsverken. sen tillkommer ju andra föroreningar från alla möjliga håll. man kan ju undra hur vattenledningarna ser ut inuti t.ex.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in