2018-08-23, 22:09
Medlem
Det slog mig i dag att jag bänkar exakt dubbelt så mycket. Är detta standard?
Vill inte göra er avundsjuka så jag nöjer mig med att skriva att vi snackar tresiffriga vikter!!!
Citera
2018-08-23, 22:12
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Det tror jag inte? Vad jag har hört är en bra ratio 1:1.5.
Citera
2018-08-23, 22:16
Medlem
Jo jag tror det är rätt normalt, typ samma för mig. Anledningen tror jag är för i militärpressen är det mest axlar och lite triceps som jobbar, bänken är många muskler inblandade
Citera
2018-08-24, 06:24
Medlem
Arne.Negerforss avatar
Om du tränar mycket bänk och väldigt lite stående press kan det ses som vanligt ja. Utförandet i båda spelar såklart också roll.

Jag känner till flera (mig själv inkluderad) som pressat nära inpå vad man bänkat eller lika mycket. Den gemensamma faktorn är att vi sällan kör bänk/vi kör mycket stående press.
Citera
2018-08-24, 11:12
Medlem
Samma för mig.
Har helt enkelt inte tränat lika mycket press, beroende på en axelskada.
Citera
2018-08-24, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Vill inte göra er avundsjuka så jag nöjer mig med att skriva att vi snackar tresiffriga vikter!!!
Maxar betydligt mer än hälften av vad jag maxar i bänk.
Kör inte med någon speciell teknik utan byggarteknik med ganska ”smalt” grepp.

Tar du över 100 kg i militärpress strika utan att använda benen så är jag imponerad.
Citera
2018-08-27, 17:10
Medlem
Roidberts avatar
Jag lyfter 120kg i bänk och 70kg i militärpress (utan att ta hjälp av benen), så nästan 2:1.
Citera
2018-08-28, 10:52
Medlem
shitmagnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maskindiskmdel
Svag bål/dålig teknik kan lätt göra att man pressar lägre vikt över huvudet än vad man egentligen orkar med.
Mycket snack om korrekt bänkteknik men oh pressar är ett större problem, en del har ju fan inte ens tillräcklig flexibilitet i bröstryggen för att fixa det (kontorsråttor).

Citat:
Ursprungligen postat av Roidbert
Jag lyfter 120kg i bänk och 70kg i militärpress (utan att ta hjälp av benen), så nästan 2:1.
Så all pump i ryggen av dbollarna stör oh pressarna menar du? Intressant!
Skämt åsido.
Råstyrka (bänk) går väl snabbare att träna upp än koordination (oh press) och går det fort fram så är det väl inte så konstigt, tänker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in