Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-08-27, 01:02
  #1
Medlem
Har fått erbjudande om ett uppdrag som brevsorterare, och jag vet inte hur det är att jobba som det och skulle vilja få lite tips kring yrket. Har dåliga erfarenheter ifrån jobbet som lagerarbetare då många kollegor inte var på bra humör och det var kallt m.m.

Jobbet är hos PostNord.

Tips uppskattas!
Citera
2018-08-27, 01:10
  #2
Medlem
Man brukar kalla det för postpsykoser. Tillslut kommer du bara se siffror och namn i huvudet, kan bli obehagligt.
Citera
2018-08-27, 02:08
  #3
Medlem
Sheen999s avatar
Jobbade med brevsortering lite mindre än ett år, funkar väl ett tag om man är bra på att drömma sig bort eller har sköna kollegor. Krävs inte särskilt mycket tankekraft och går väldigt snabbt att lära sig men man står upp och går omkring hela dagarna samt lyfter lådor så det kan va lite fysiskt krävande. Vissa dagar kunde det vara väldigt lite att göra medans andra var riktigt stressiga, var inte särskilt socialt där jag va iallafall men folk va väl rätt trevliga och glada över lag ändå.

Kan säkert bli som Diablitozastava säger om man jobbar där för länge dock
Citera
2018-08-27, 03:30
  #4
Medlem
Trodde brevsorteringen hade övergått till maskinerna?
Eller är det sånt som maskinerna inte klarar att läsa som sorteras för hand?
Citera
2018-08-27, 06:52
  #5
Medlem
Än så länge inte maskiner..
Citera
2018-08-27, 07:20
  #6
Medlem
GoatPunks avatar
Det är enformigt och ganska jobbigt för att man i princip bara står upp hela dagarna.
Citera
2018-09-05, 22:26
  #7
Medlem
Du får nog specificera uppdraget lite mer. Jag har aldrig anställt någon som sorterar post och jag har väl anställt folk sedan 2010 i alla fall. Pratar du om ett brevbärarkontor, en sorteringsterminal, någon extern inhyrd firma på uppdrag av Postnord.....?
Citera
2018-09-06, 19:09
  #8
Avstängd
MagnusBengtsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lizardangie
Har fått erbjudande om ett uppdrag som brevsorterare, och jag vet inte hur det är att jobba som det och skulle vilja få lite tips kring yrket. Har dåliga erfarenheter ifrån jobbet som lagerarbetare då många kollegor inte var på bra humör och det var kallt m.m.

Jobbet är hos PostNord.

Tips uppskattas!

Låter skitbra. Du slipper ju vara ute. Se till att träna bara så att du undviker förslitningsskador i tex axlarna.

Jag har varit brevbärare en gång för länge sedan.
Citera
2018-09-06, 21:58
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nilltre
Trodde brevsorteringen hade övergått till maskinerna?
Eller är det sånt som maskinerna inte klarar att läsa som sorteras för hand?

De allra flesta breven sorteras via maskin. Skulle säga att en som jobbar som brevsorterare står vid maskinen 80% av tiden.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback