USAs president Donald Trump kommer under tisdagen att beska Pennsylvania, medan hans demokratiska utmanare, frre vice presidenten Joe Biden, kommer att beska Florida. Dessa r tv av de strsta delstater dr det r jmnt, s.k battleground states, mellan de tv kandidaterna.
Trump ska under mndagen ha terupptagit sin valkampanj, med ett stopp i Florida under mndagskvllen, vilket var hans frsta kampanjmte, rally, sedan han meddelade att han hade coronaviruset. Han ska ha kastat ut munskydd till sina anhngare, men inte sjlv haft ett medan ha talade om sitt tillfrisknande.
"Jag gick igenom det nu. De sger att jag r immun. Jag knner mig s full av energi," ska Trump ha sagt till sin publik, som stod ttt inp varandra, och dr de flesta enligt artikeln inte hade ngot munskydd p sig. "Jag vill kyssa alla i publiken. Jag vill kyssa mnnen och de vackra kvinnorna. Jag tnker ge er en stor smllkyss."
Kampanjmtet, rallyt, kom bara timmar efter det att Vita huset hade meddelat att Trump hade testat negativt fr COVID-19, sedan flera dagar tillbaka, och att han inte kunde fra smittan vidare till andra.
Det var presidentens frsta negativa provsvar vad gller COVID-19, som Vita huset gtt ut med sedan Trump den 2:a oktober meddelade att han hade ftt corona. I ett meme, kort skrivftligt uttalande, s ska lkaren (Dr.) Sean Conley, dock inte sagt nr testerna hade genomfrts.
Man skriver att Biden har varit kritisk ver hur Trump har hantertat pandemin. Trump har under flera mnader arbetat fr att flytta fokuset frn coronaviruset, vilket har infekterat mer n 7,8 miljoner mnniskor i USA, och ddat mer n 214,000. Miljontals mnniskor har ven frlorat sina arbeten.
Men Trumps sjukdom har gjort att sluttampen av valkampanjen infr presidentvalet den 3:e november har kommit att handla om hur Trump har hanterat coronaviruset, och opinionsunderskningar ska visa att Biden har kat sin ledning.
En opinionsunderskning som Reuters/Ipsos har gjort, som publicerades under mndagen, s ska Biden leda med 7% ver Trump i Pennsylvania, och en majoritet av vljarna ska ha sagt att Biden skulle gra ett bttre jobb n Trump vad gller hanteringen av pandemin.
Biden kommer som sagt under tisdagen att resa till Florida, dr en vinst fr honom ver Trump kraftigt skulle frsvra presidentens frsk till att bli tervald. Biden kommer att hlla ett tal i Pembroke Pines, dr han kommer att beskriva sin vision vad gller USAs pensinrer. Han kommer ven att nrvara vid ett event i Miramar, dr han kommer att uppmana de boende att organisera sig s att s mnga som mjligt verkligen rstar.
Man skriver vidare att de flesta nyligen genomfrda opinionsunderskningarna visar att Biden leder knappt i delstaten, och att han har std frn viktiga demokragiska gruppen, speciellt bland de ldre. Man nmner att Trump vann Florida med 1,25% marginal 2016.
Trump kommer under tisdagen att beska Johnstown, Pennsylvania, fr ett kampanjmte vid en flyghangar. Han ska ha vunnit delstaten 2016 med mindre n 1%, och opinionsunderskningar ska visa att Biden leder med en god marginal dr.
Trump planerar drefter att under veckan hlla kampanjmten, rallies, i Pennsylvania, Iowa, North Carolina, Georgia och Florida. Det hela r en del av att genomfra ett antal snabba kampanjstopp, s.k barnstorms, i en rad viktiga delstater infr valet.
https://in.reuters.com/article/usa-e...-idINKBN26Y1AN