2020-10-29, 13:53
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Om du d tror att lga siffror fr Trump skulle "gynna" Biden s kan det ju bli precis tvrt om, att demokraterna tror att det r klart och rstar i mindre utstrckning..

Fel, vljare fungerar s att de rstar i mindre utstrckning d de anser att slaget redan r frlorat.

Just drfr vnstermedier i USA beskriver den bla vgen, nr det i sjlva verket r den rda vgen som skljer ver USA.
Donald Trump knappar in fr varje dag som gr.
2020-10-29, 13:55
Medlem
Slottsherres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sirup
Ja det r ju vad jag tror ocks. Det r stor chans att han vinner. Mycket stor. S d fr man fyra r till av underhllning.

En freak show jag grna hade sluppit. Det var lnge sen jag slutade skratta t Trump. Han r otck p allvar.
2020-10-29, 13:56
Medlem
TextTvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
Precis som Trump var hon mer populr hos sin vldigt hgljudda bas n Biden. Men i breda lager av rstberttigade var hon oerhrt impopulr. Precis som Trump r. Biden r mellanmjlk och det finns mnga mitten vljare, demokrater, independents och republikaner, som r trtta p det aldrig upphrande kaoset som tycker det r sknt med en mellanmjlks kandidat.

Man ska tnka p att spannet inom amerikanska partier r vldigt stort. I Republikanerna skulle i Sverige AFS, Moderaterna, Kristdemokraterna, Hger centern och hger Sverigedemokraterna och hger liberaler ing. Hos Demokraterna skulle best av Socialdemokraterna, Vnsterpartiet, Miljpartiet, Vnster SD, Vnster Center, Vnster Liberalerna, FI samt KPMLr.

Att d AFS delen av det "svenska republikanska partiet" eller FI hos de "svenska demokraterna" r vldigt entusiastiska ver partiets kandidat talar inte s mycket fr hur den stora massa stller sig.

Biden lr inte tappa s mnga radikala demokrater, de hatar Trump fr mycket helt enkelt. Och ingen som inte redan har druckit Trump Cool-aiden kper pstendet att en rst p Biden r en rst p vnster radikala.

Dessutom var ju Trumplgrets frsta angrepps taktik mot Kamala att hon var fr tuff mot stackars kriminella afroamerikaner. Men nr det inte gick frskte de mla ut henne som vnster radikal.

Hur vill de ha det? Antingen r hon fr hrd mot svarta kriminella eller s r hon hngiven BLM upplopperska. Det r svrt att hvda att hon r bda.

Vad gller Kamala s ser jag henne som en cynisk oppurtunist och karririst. Om det gynnar henne s slnger hon grna svarta i fngelset som klagare fr att sedan st bakom BLM-rrelsens hrjningar. Glm inte att Biden-Harris inte sa ett ord om vldet frrens det brjade bli en blowback. P frgan om hon r vnsterradikal s kan du ju ta och titta p hur hon rstat i senate, det r inte fr inte som hon kallas fr "the most liberal person i the us senate".
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av USP89
P tal om cherrypicking. Finns en poll fr Texas dr Biden leder +10. P tal om att vlja ut enstaka polls som bevis fr sin tes.

Vad r det Nixter brukar skriva nr han kommer med en sdan? Poff?

Jag tror naturligtvis inte att Biden vinner Texas med 10% innan ngon frvirrad Trumpster brjar gorma. Med strsta sannolikhet vinner Trumpen Texas.
Jag sg ocks den mtningen det institutet hade en del resultat i andra stater som lg mer i linje med vad resten sger men Texas mtningen r ju en klar outlier. Man mrker vldigt tydligt att till skillnad frn Trumpers s kan Demokrater iallafall medge nr en mtning r lite fr bra fr att vara sann.
Medlem
BaronVonHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Ja, det brukar knneteckna varje politiker som stller upp i ett demokratiskt val.
Ja, men i sammanhanget finns det inte direkt ngonting som tyder p att han har ngot vertag i vljarstd.
2020-10-29, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slottsherre
En freak show jag grna hade sluppit. Det var lnge sen jag slutade skratta t Trump. Han r otck p allvar.

Det r han. Det blir ju inte rtt p det sttet. Det finns frsts en mjlighet att demokrater gr och rstar fler den hr gngen. Att skillnaden i pollarna var att demokrater helt enkelt inte gick och rstade vid frra valet.
2020-10-29, 14:05
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Fel, opinionsunderskningar vill alltid pricka s rtt som mjligt. Det r ju deras existens och det som de sjlva mts p. Nr en ny kraft kommer fram s kan den underskattas dock. Som SD 2010-2014, Obama, Trump 2016. Detta frsker man d kompensera fr, vilket kan leda till verkompensation, som SD 2018.

Skulle sga att i dagslget r det precis lika sannolikt att Trumps siffror verskattas som att de underskattas.

Enda anledningen till att inte redovisa sina bsta estimat skulle ju vara om opionsfretaget vill "pverka". Om du d tror att lga siffror fr Trump skulle "gynna" Biden s kan det ju bli precis tvrt om, att demokraterna tror att det r klart och rstar i mindre utstrckning. Om man vill gynna en sida i ett s polariserat och laddat val som detta s r det nog bst att underskatta den man vill gynna (vilket du allts hvdar r Trump).

Nu sger jag inte detta fr att retoriskt gynna Trump (kan likvl sl mot honom) men de behver ju bara sl rtt infr valdagen och knslan r ju att de alltid reviderar och detta ganska mycket de sista dagarna.

Och hade de haft rtt, s hade vi inte behvt 100 kllor som alla sger olika under 11 mnader och 29 dagar.
Senast redigerad av Seemve 2020-10-29 kl. 14:08.
2020-10-29, 14:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Var r dina listor ver demokrater som motstter sig Joe Biden?
Listor p demokrater som motstter sig Biden finns vl ocks p internet gissar jag, men mitt inlgg var ett svar p ditt inlgg om Trumps impopularitet gllde Sverige eller USA.
Du menar att Donald J Trump inte r populr?
Syftar du p hemma i Sverige eller i USA?
Eftersom jag viste att ngot liknande din frga skulle komma s lade jag tv minuter p att googla bde p
typ Democrats against Biden
och
typ Republicans agasinst Trump.

P 10 sekunder hittade jag flera listor och vldigt mycket annat p Republicans agasinst Trump och liknande, men inga listor p Democrats against Biden.
Jag hittade en facebookgrupp, Democrat Voters Against Joe Biden

Fr mig och Sverige har det vldigt liten betydelse vem som vinner valet, summan av det som pverkar Sverige kommer att bli ganska lika oavsett om Trump eller Biden blir USA:s nsta president.
2020-10-29, 14:20
Medlem
Citat:
Fel, vljare fungerar s att de rstar i mindre utstrckning d de anser att slaget redan r frlorat.

Just drfr vnstermedier i USA beskriver den bla vgen, nr det i sjlva verket r den rda vgen som skljer ver USA.
Donald Trump knappar in fr varje dag som gr.
Du har rtt. Dessutom har det stor pverkan p doners. Ingen vill ge pengar till en frlorare.
2020-10-29, 14:29
Medlem
Nu s r nra inp valdagen s lr det nog behvas ngot riktig galet avsljanden om presidentkandidaterna fr att frndra den politiska spelplanen. Visst kan Trump vinna om han vinner i rtt delstater men n r ju det scenariot ganska oskert liksom hur rstbengna och motiverade dom republikanska vljare faktiskt r p valdagen.
Som det r fr tillfllet s r de ju Trumps som frst och frmst behver vertyga vljare och n har ju inte Trump och hans kampanjteam lyckas srskilt vl med det. Att varna fr Bidens politik i stllet fr att presentera den egna tror jag r ett stort misstag av Trump. Biden har ju de fakto redan under Obama visat sin politiska kapacitet som vicepresident med en frd politik som var bde jobbskapande och tillvxtfrmjande fr USA.
2020-10-29, 14:30
Medlem
Davys avatar
Trump gr ju emot hela etablissemanget. ven republikaner. Debatterna i primarys 2016 var ju fantastiska.

Drfr familjen Bush gick ut offentligt och sa att de rstade p Hillary.

Etablissemanget ser ju Trump, med all rtt, som ett hot mot deras maktmonopol och politik. Oavsett partitillhrighet.

-Republikaner har ju gtt p val I decennier att skra grnsen mot Mexico, men ingen har vgat ta i det. Trump vgade.
-Media har varit vnster, men det har varit en del av spelet. Trump gick emot det.
-Usa ska engagera sig i krig runtom i vrlden, vilket har varit en bipartisan verenskommelse. Trump gick emot det.
-De svarta ska sitta i fngelse eller vara missbrukare och fattiga. Trump gick emot det.
-Medicinpriserna ska vara skyhga s Big Pharma tjnar pengar. Ngot alla varit med p. Trump r emot det.
-Lovat att flytta ambassaden frn Tel Aviv till Jerusalem. Trump gjorde det istllet fr att backa som de tidigare presidenterna.

Detta bara fr att nmna ngra exempel. Trump r allts ett konkret hot mot den rdande ordningen i Washington. Drfr mste han bort med alla mjliga medel. Drav tex russia hoax.

Detta lockar vldigt mnga vljare. Inte just att vara pro Trump, utan mer att vara anti Washington.
Senast redigerad av Davy 2020-10-29 kl. 14:49.
2020-10-29, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lajjjban
Det fanns inget Trump TDS 2018...
Inte en urskt fr att Rasmussen ska f valet s tokfel som de fick. Shy-trump voter effekten r dessutom en myt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in