Citat:
Ursprungligen postat av
Surtruten
Biden kan man vl knappast f in i betydelsen absurd.
Torr, trist och trkig passar bttre.
Trump dremot passar bra in p absurd med synonymerna; orimlig, frnuftsvidrig, frnuftsstridig, ofrnuftig, mot frnuftet, ologisk, paradoxal, omjlig, besynnerlig, galen, befngd, grotesk, barock, bisarr, snurrig, ljlig, idiotisk, otnkbar, sjuk, stollig enligt
www.synonymer.se
Frgan r vad som gr hem hos amerikanska vljare?
Enligt min magknsla s r det den absurda, d.v.s., Trump. Jag skulle bedmma hans chanser fr en andra period som 90 - 95%. Dremot tror jag inte p ngot "landslides" - Biden kan nog ha en 50% chans att ta
popular vote, men det r ju elektorerna som vljer president. Ett misstag som mnga i Europa gr r att tro att det framfr allt r "white trash" - lgutbildade vita som rstar Trump. Tvrtom finns det gott om hgutbildade inklusive mnga asiater och svarta som kommer att rsta rtt i presidentvalet.
Men det r att beklaga: Trump r inte sitt mbete vuxet. Inte fr att han har fel i allt och demokraterna uteslutande har rtt. Tvrt om r inte hela Trumps politik orimlig, men presidenten frsker inte ens vara en samlande kraft fr landet; han har genom sitt agerande dragit mbetet i smutsen; respekten fr USA har sjunkigt internationellt; de lngsiktiga konsekvenserna av en missriktat ekonomisk- och handelspolitik riskerar att bli allvarliga, och miljpolitiken skall vi bara intetala om...
Det bsta vore drfr att Biden, ehuru frgls, vann. Faktum r att frglsa politiker ofta i sak varit bra ledare fr landet. Ta exempelvis Attlee, en tmligen trkig debatr och talare, men samtidigt en av Storbrittaniens mest effektiva premirministrar.
Men, men... Chansen r tyvrr mycket liten.