Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 4
  • 5
2018-09-11, 22:50
Medlem
Små partier missgynnas idag då valsedlar inte alltid når fram till alla med mera.

Särskilt hanteringen av de handskrivna rösterna i samband med röstande på små partier är en svaghet i det nuvarande röstsystemet. Detta eftersom det finns utrymme för godtycklighet vid avläsande av de sistnämnda valsedlarna och de som röstar på små partier vet inte alltid hur de ska göra för att rösta på rätt sätt. Någon skriver kalleankapartiet, någon annan särskriver Kalle Anka Partiet och den tredje stavar samma partis namn helt fel och lägger till komma eller punkt och då blir det kanske papperskorgade röster eller rösterna registreras inte under samma partinamn. Som paranoid kan man även få en känsla av att handskivna röster ganska lätt kan kopplas till väljare.

I och med procentspärren så har det ovan ofta ingen större betydelse för valets utgång i det stora men det här röstsystemet kan trots allt förbättras. En valsedel där väljaren kryssar i parti kanske skulle vara det bästa, som någon föreslog ovan. Alla småpartier bör finnas med där. Men jag vet inte hur det skulle bli med personrösteriet i så fall.

Personligen är jag dock lite trött på demokratin vid det här laget. Kanske vore det lika bra om kungen tog tillbaka makten.
Citera
2018-09-12, 03:29
Medlem
Föreslår att valmyndigheten köper in röstsedelsräknare (som skannar av och räknar respektive parti och personval). Som fungerar som sedelräknare. Då får man på några sekunder fram ett valresultat från ett distrikt. Finns ju sedelräknare som skiljer på olika valörer av sedlar och kontrollerar att de är godkända, så steget från sedelräknare till rösträknare borde vara minimal.
Senast redigerad av getz 2018-09-12 kl. 03:35.
Citera
2018-09-14, 18:35
Medlem
lillapaddingtons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av getz
Föreslår att valmyndigheten köper in röstsedelsräknare (som skannar av och räknar respektive parti och personval). Som fungerar som sedelräknare. Då får man på några sekunder fram ett valresultat från ett distrikt. Finns ju sedelräknare som skiljer på olika valörer av sedlar och kontrollerar att de är godkända, så steget från sedelräknare till rösträknare borde vara minimal.
Tror de använder det för att dubbelchecka att man har räknat rätt för hand.
Citera
2018-09-14, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillapaddington
Tror de använder det för att dubbelchecka att man har räknat rätt för hand.

Inte då troligt att de använt sådana. Hur f*n kan de ha fel på upp till 39% av rösterna i vissa fall i så fall?
Citera
2018-09-16, 12:47
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Enligt vad jag förstår av följande sida så är det lag på att valsedlarna ska vara avskärmade från insyn från och med den 1 oktober 2018.

Stärkt skydd för valhemligheten

Bra lagändring!

Men detta beslutades alltså så att lagen skulle äga kraft EFTER valet. Det brukar ju annars vara vanligt att lagändringar sker den 1:a september, men inte denna av någon anledning.
Citera
2018-09-16, 17:42
Medlem
Mike.Andersens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Bra lagändring!

Men detta beslutades alltså så att lagen skulle äga kraft EFTER valet. Det brukar ju annars vara vanligt att lagändringar sker den 1:a september, men inte denna av någon anledning.

Självklart så var detta utstuderat för att missgynna ett specifikt parti. Hur som helst så hade många valdistrikt i Stockholm redan infört detta. Jag besökte ett antal av dem för att kolla hur det såg ut och på många ställen så var insynen begränsad. Nu fattas det bara att den andra lagen om skynken också införs för att ytterligare stärka valhemligheten. Den enda nackdelen med skynken är att aktivister lättare kan avlägsna valsedlar för partier som de ogillar.
Citera
2018-09-17, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Psychedelicbird
Kom på ett säkert sätt med hjälp av exempelvis Bank-ID, rösta elektronisk, det skulle gissningsvis även öka valdeltagandet med någon procent, tror jag)

Nja. Det där med digitalt är bra - men att ha det uppkopplat (vilket krävs för BankID) gör att det genast blir föremål för hacking, ryska spioner o.s.v. Någon digital variant skulle dock vara att föredra.
Citera
2018-09-17, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosa Luxemburg
Om man kunde rösta med datormaskin, och om rådata kunde krypteras och lagras decentraliserat i blockchain, så att ingen kan manipulera rådatan. Tänk om det skulle kunna gå

Agree! Har aldrig förstått hela grejen med att det ska vara en massa jävla valsedlar, plock och att de som vill rösta på något "alternativt" ska behöva skriva, skriva tydligt, stava rätt o.s.v. Många problem som skulle elimineras genom en digital lösning!
Citera
2018-09-17, 10:29
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mike.Andersen
Enligt vad jag förstår av följande sida så är det lag på att valsedlarna ska vara avskärmade från insyn från och med den 1 oktober 2018.

Stärkt skydd för valhemligheten

Att notera är dock att detta inte löser problematiken med att t ex en aktivist kastar valsedlar från ett visst parti (nej, inte endast SD -- det kan lika gärna vara en moderat som kastar S-sedlar eller tvärt om).

Med denna avskärmning blir det trots allt betydligt enklare för enskilda individer att syssla med sabotage av det slaget då det hela som sagt är avskärmat. Vid det tidigare systemet där det inte var avskärmat kan andra se om någon gör något sådant.

En mer rimlig lösning är således att ha alla partier på en sedel. Om man utöver detta sedan vill personrösta får man göra det på separata valsedlar. Det viktigaste är trots allt att man kan rösta på det parti man vill utan att på något vis vara förhindrad att göra det.
Citera
2018-09-17, 16:24
Bannlyst
Kanske redan har föreslagits, men:

Citat:
Ursprungligen postat av a987
En lösning skulle kunna vara att alla väljare får ett hemligt nummer och en kod. Och sen kan man logga in på Valmyndighetens hemsida och ändra sin röst när som helst. Det hemliga numret och vad man har röstat på, det finns för vem som helst att se på Valmyndighetens hemsida. Så kan man själv kontrollera att det står rätt, genom att leta upp sitt nummer på Valmyndighetens hemsida. Och vem som helst kan sitta och räkna röster, när som helst och hur många gånger som helst.
Och ett sådant system innebär då också att partier kan förlora mandat när som helst i princip, om någon/några väljare ändrar sin röst.
Jag har dock förstås INTE tänkt igenom denna lösning så noga. Men så som det är nu med val och rösträkning, det är INTE bra alls.
Citera
2018-09-17, 18:14
Bannlyst
Jag gör om mitt förra inlägg, så att det går att citera:

En lösning skulle kunna vara att alla väljare får ett hemligt nummer och en kod. Och sen kan man logga in på Valmyndighetens hemsida och ändra sin röst när som helst. Det hemliga numret och vad man har röstat på, det finns för vem som helst att se på Valmyndighetens hemsida. Så kan man själv kontrollera att det står rätt, genom att leta upp sitt nummer på Valmyndighetens hemsida. Och vem som helst kan sitta och räkna röster, när som helst och hur många gånger som helst.
Och ett sådant system innebär då också att partier kan förlora mandat när som helst i princip, om någon/några väljare ändrar sin röst.
Jag har dock förstås INTE tänkt igenom denna lösning så noga. Men så som det är nu med val och rösträkning, det är INTE bra alls.
Citera
2018-09-18, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av a987
Jag gör om mitt förra inlägg, så att det går att citera:

Om ovanstående lösning skulle funka, då kan man låta väljarna skriva varningar när som helst på Valmyndighetens hemsida, alltså kopplat till väljarens hemliga nummer. Tex:

"Om ni INTE snarast gör något åt X, då ändrar jag min röst."

Vad tänker ni om det?
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här