Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-09-15, 16:32
Avstängd
Paris24s avatar
Från dagens P1-intervju med SD Mattias Karlsson:

Citat:
– Det politiska innehållet ligger inte ens på bordet när man diskuterar vem som ska regera med vem. Det är som politisk Tinder.

– Vi har inget att frukta i ett extraval. Det är bra för tilliten till våra valprocesser. Andra partier vägrar prata med ett parti som representerar en miljon människor. Våra förutsättningar för att gå framåt i ett extraval är väldigt goda, säger han.

– Vi har två block som inte vill samarbeta med oss. Antingen får de bilda en monsterkartell, eller så får man kliva upp ur sandlådan och ta fram ett program där man kan diskutera med oss.

– Vi utesluter inte att ge vårt stöd till en hel alliansregering, men Centerpartiet skulle behöva backa i sin migrationspolitik, säger Mattias Karlsson, som dock uttrycker stöd för Moderaternas politik i frågan.

Mattias Karlsson och SD verkar dock inte särskilt intresserade av talmansfrågan, och gruppledaren berättar i P1 att man inte kräver något i utbyte för att ge stöd i det valet.

Så otroligt mycket mer realism och klarspråk när en SD-politiker uttalar sig än när en 7klövare gör det. Något att drömma om från den kommande regeringen.
Senast redigerad av Paris24 2018-09-15 kl. 16:42.
Citera
2018-09-15, 16:45
Medlem
Jag är SD och jag hoppas på att SD inte får något inflytande i detta första läge. Låt en monsterkartell leda oss in i nästa lågkonjunktur. Låt kartellen spricka när en massa tuffa beslut som försämrar välfärden måste fattas. Tror inte ens svensken vaknar då men man kan ju fortfarande hoppas.
Citera
2018-09-15, 21:43
Moderator
Allaballawallas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Återigen värderar vi kanske ord olika? Jag anser att SD redan är vågmästare, utan att ett enda parti sagt att det är så. För det existerar ingen diskussion mellan olika partiledare om den nya regeringen utan att man talar om SD eller tänker in SD. Jag påstår tom att ALLT prat mellan politiker just nu väger in SD. Det är vad jag menar att de har all makt just nu. Alla måste förhålla sig till dem. Det finns ingen lösning utan dem. Och om man hittar den så är det inget förstahandsval utan framkrystat pga SD.

Det finns dock ingen våg för tillfället att vara mästare över...

SD sitter på låsta tillgångar och är snarare som ett farthinder än en vågmästare. Alla har med dem i beräkningarna och saktar in när de närmar sig dem, men likt förbannat körs SD över hela tiden...
Citera
2018-09-16, 03:15
Medlem
En monsterkartell kan väl knappast hålla i 4 år? Vet inte riktigt hur spelplanen ser ut då MK nu gått ut med sina fyra punkter? Kan alliansen vart på lite trevande men för att inte framstå som att dom tagit kontakten så får det se ut som att SD lägger ut sina krav?

Invandringsfrågan är ju ganska solklart att det inte kommer öppnas upp utan den kan man dra åt ytterligare utan att någon bryr sig.

Vårdköerna har väl samtliga partier som avsikt att korta.

Brottsligheten samma sak.

Fattigpensionärerna samma sak.

Antar att alliansen kommer prioritera dessa 4 saker först av allt och sen låta SD köra samma stuk som V gjort under S och MP då?

Se vad enkelt det kan vara egentligen. Känns som att alla kommer tjäna på detta scenario, så väl Sverige som partierna. Möjligen S som kan tappa eller stå kvar och stampa om vi skär ytterligare i invandringen förstås. Verkar ju som imamerna fattat att man inte behöver arbeta så länge S styr. Pengarna kommer ändå varje månad och i år skulle medlemmarna deras få lönehöjning också för sitt slit att rulla runt barnvagnarna i förorten.
Senast redigerad av Thure10 2018-09-16 kl. 03:17.
Citera
2018-09-16, 03:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stina1981
Jag är SD och jag hoppas på att SD inte får något inflytande i detta första läge. Låt en monsterkartell leda oss in i nästa lågkonjunktur. Låt kartellen spricka när en massa tuffa beslut som försämrar välfärden måste fattas. Tror inte ens svensken vaknar då men man kan ju fortfarande hoppas.

Helt rätt. Skulle vara njutbart att se de övriga partier göra bort sig när tuffa beslut ska avgöras. Fram tills dessa hoppas jag SD ställer till ett helvete vid omröstningen de närmaste veckorna. Något inflytande kanske de kan få för att markera mot övriga.
Senast redigerad av -YNC- 2018-09-16 kl. 04:00.
Citera
2018-09-16, 09:53
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
En monsterkartell kan väl knappast hålla i 4 år? Vet inte riktigt hur spelplanen ser ut då MK nu gått ut med sina fyra punkter? Kan alliansen vart på lite trevande men för att inte framstå som att dom tagit kontakten så får det se ut som att SD lägger ut sina krav?

Invandringsfrågan är ju ganska solklart att det inte kommer öppnas upp utan den kan man dra åt ytterligare utan att någon bryr sig.
...
Antar att alliansen kommer prioritera dessa 4 saker först av allt och sen låta SD köra samma stuk som V gjort under S och MP då?

Man måste notera att det är skillnad på vad en politiker säger och vad en politiker gör. Och den skillnaden växer. Det räcker inte längre med att säga att "vårdköerna ska minska". Vårdköerna måste minska, annars växer missnöjet. SD har för mig varit det enda parti med vett de senaste 4 åren, det är därför övriga partier kopierat dem. Visst kan jag acceptera att en monsterallians sitter i 4 år, gör bort sig, och SD får 26% i nästa val. Men "gör bort sig" innebär ju en oerhört massa lidande människor i vårdköer också. Vore det inte bättre om Originalet fick något att säga till om redan nu?
Citera
2018-09-16, 10:44
Medlem
pinger99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paris24
Man måste notera att det är skillnad på vad en politiker säger och vad en politiker gör. Och den skillnaden växer. Det räcker inte längre med att säga att "vårdköerna ska minska". Vårdköerna måste minska, annars växer missnöjet. SD har för mig varit det enda parti med vett de senaste 4 åren, det är därför övriga partier kopierat dem. Visst kan jag acceptera att en monsterallians sitter i 4 år, gör bort sig, och SD får 26% i nästa val. Men "gör bort sig" innebär ju en oerhört massa lidande människor i vårdköer också. Vore det inte bättre om Originalet fick något att säga till om redan nu?

Om SD "bara" gick fram 4.7% enheter i den här mandatperioden så finns det inte mycket som talar om att det går så starkt framåt i nästa val.

SD kommer säkert gå framåt, men jag tvivlar på att man fångar upp så mycket fler Moderater om man driver folkhemsretoriken och behåller EU motståndet.
(Hur mycket man förlorar på att släppa samma retorik är svårt att sia om)

Abortfrågan ser jag som en icke-fråga... De som gjort stor sak av den frågan är sådana som aldrig ens övervägt att rösta på SD.
Citera
2018-09-16, 13:25
Avstängd
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinger99
Om SD "bara" gick fram 4.7% enheter i den här mandatperioden så finns det inte mycket som talar om att det går så starkt framåt i nästa val.

SD kommer säkert gå framåt, men jag tvivlar på att man fångar upp så mycket fler Moderater om man driver folkhemsretoriken och behåller EU motståndet.
(Hur mycket man förlorar på att släppa samma retorik är svårt att sia om)

Abortfrågan ser jag som en icke-fråga... De som gjort stor sak av den frågan är sådana som aldrig ens övervägt att rösta på SD.
Det är riktigt att redan 17% är en oerhört hög siffra. Men en sittande regering tappar alltid i Sverige, om Alliansen blir regerande så kommer de att tappa till S och SD. Svårt att sia om hur mycket och åt vilket håll, men det räcker med att gängbrottsligheten eller bilbränderna växer, eller sjukhusköerna, eller att det blir lågkonjunktur och en massa bidrag måste bort, för att SD ska ligga bra till för att öka.

Notera att SD har 25-35% av rösterna i hälften av Skåne-kommunerna. Det är ett rimligt utfall i resten av landet också, om problemen från Malmö sprider sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in