Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-06-26, 14:10
Medlem
PissBusss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Kunskapen i CV verkar inte vara problemet, för jag har sällan fått språkspecifika frågor. Personlighet verkar vara en svårighet. Jag gillar inte sociala aktiviteter, pratar inte mycket och har inga fina fritidsintresse. Finns det fortfarande något chans? Alla rekryterare sa att jag kommer att bli en duktig utvecklare men jag vet att de säger det till alla sökande.

Nej, det vanliga är att de hittat någon som är billigare och de säger då i vaga termer att de gått vidare med en annan kandidat.

Poängterar de att du _kommer_ att bli en duktig utvecklare har du antagligen visat i processen att du inte är självgående än och de har inte folk över som kan hålla dig i handen första året.
Citera
2023-06-26, 14:57
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rejsawgjn
Personlighet verkar vara en svårighet.
Tyvärr är personligheten det som är allra svårast att ändra på, om det ens går. Men lite kan man allt slipa på den.
Citera
2023-06-26, 18:27
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?

Citat:
Nej. Det är samma förbannade snyftande som vanligt. "Vi vill så gärna anställa juniorer men just nu så går det bara inte". Det som gjorde mig allra mest förbannad var att se hur företaget som gör klart för mig att de bara tar seniorer inte hade något problem att ta in juniorer när en av de sämst presterande tjejerna i klassen sökte. Fy f-n för it-branschen.

Om du varit arbetslös i flera år och söker jobb i en bransch där det under en stor del (eller hela) denna tid rått brist på arbetskraft så kommer ju det faktumet att göra att arbetsgivare undrar vad det är för "fel" på dig och även om de inte hittar något fel kommer de ändå att anta att det är något skumt med dig och chansen att få jobb minskar allt mer ju längre tiden går.

Nu har jag ju inte läst hela den här tråden men jag får känslan att det inte primärt är kompetensen som är problemet utan att det härrör till din personlighet.
Om du frekvent fått svar liknande det du säger i ts "passar inte in i gruppdynamiken" så kanske det är så att du har en personlighet som flertalet uppfattar som svår eller t.o.m olämplig på en arbetsplats.
Det är ju självklart inte kul att höra men man har ju den personlighet man har och man får göra det bästa man kan av de förutsättningar man har.

Risken är ju att du kommer att ha samma problem även i andra branscher om det är din personlighet som ställer till dina bekymmer.

Du kanske borde fokusera på jobb där du kan jobba självständigt (och kanske på distans) snarare än att ingå i ett team.

Om det fortfarande finns en arbetsförmedling så kan jag tycka att du borde kunna få hjälp därifrån att reda ut var just du inte får jobb i en bransch där det råder arbetskraftsbrist. Att gå in i en bubbla skylla på att det beror på att du är en vit man kommer inte att hjälpa dig på något sätt och att spy galla över it-branchen bidrar inte heller till att öka dina chanser.
Citera
2023-06-26, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilvio
Om du varit arbetslös i flera år och söker jobb i en bransch där det under en stor del (eller hela) denna tid rått brist på arbetskraft så kommer ju det faktumet att göra att arbetsgivare undrar vad det är för "fel" på dig och även om de inte hittar något fel kommer de ändå att anta att det är något skumt med dig och chansen att få jobb minskar allt mer ju längre tiden går.

Nu har jag ju inte läst hela den här tråden men jag får känslan att det inte primärt är kompetensen som är problemet utan att det härrör till din personlighet.
Om du frekvent fått svar liknande det du säger i ts "passar inte in i gruppdynamiken" så kanske det är så att du har en personlighet som flertalet uppfattar som svår eller t.o.m olämplig på en arbetsplats.
Det är ju självklart inte kul att höra men man har ju den personlighet man har och man får göra det bästa man kan av de förutsättningar man har.

Risken är ju att du kommer att ha samma problem även i andra branscher om det är din personlighet som ställer till dina bekymmer.

Du kanske borde fokusera på jobb där du kan jobba självständigt (och kanske på distans) snarare än att ingå i ett team.

Om det fortfarande finns en arbetsförmedling så kan jag tycka att du borde kunna få hjälp därifrån att reda ut var just du inte får jobb i en bransch där det råder arbetskraftsbrist. Att gå in i en bubbla skylla på att det beror på att du är en vit man kommer inte att hjälpa dig på något sätt och att spy galla över it-branchen bidrar inte heller till att öka dina chanser.

Det finns ingen "arbetskraftsbrist" inom Svensk IT. Det är någonting de har hittat på för att ingen ska ifrågasätta deras import av indier, pakistanier och bangladeshier. Jag lovar att när den här lågkonjunkturen har lagt sig så kommer det att heta att företagen inte vet vad som kommer att hända med "Generativ AI" så därför kan de inte anställa juniorer, förutom kvinnor som inte kan något för det ser bra ut att anställa fler kvinnor.
Citera
2023-06-26, 18:42
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Det finns ingen "arbetskraftsbrist" inom Svensk IT. Det är någonting de har hittat på för att ingen ska ifrågasätta deras import av indier, pakistanier och bangladeshier. Jag lovar att när den här lågkonjunkturen har lagt sig så kommer det att heta att företagen inte vet vad som kommer att hända med "Generativ AI" så därför kan de inte anställa juniorer, förutom kvinnor som inte kan något för det ser bra ut att anställa fler kvinnor.

Du har helt fel. Företaget jag jobbar på har i princip haft lediga it-jobb hela tiden under de senaste åren och en av anledningarna är personalomsättning orsakad av att det är så lätt att byta jobb och få högre lön. Företaget jag jobbar på importerar inga indier, pakistanier eller bangladeshier men däremot tvingas vi mot vår egen vilja hyra in ett antal (dyra) konsulter pga att vi har svårt att rekrytera.

Om du tror att du har rätt och hela branschen fel så kanske du i första hand behöver hjälp av en psykolog.
Citera
2023-06-26, 18:46
Medlem
Citat:
Du har helt fel. Företaget jag jobbar på har i princip haft lediga it-jobb hela tiden under de senaste åren och en av anledningarna är personalomsättning orsakad av att det är så lätt att byta jobb och få högre lön. Företaget jag jobbar på importerar inga indier, pakistanier eller bangladeshier men däremot tvingas vi mot vår egen vilja hyra in ett antal (dyra) konsulter pga att vi har svårt att rekrytera.

Om du tror att du har rätt och hela branschen fel så kanske du i första hand behöver hjälp av en psykolog.

Jag har sökt uppåt 100 jobb. Det har bara slutat med snyftgråthistorier om att de så gärna vill anställa juniorer men det går bara inte "just nu". "Just nu" har varat i ungefär 15 år.
Citera
2023-06-26, 18:49
Medlem
Citat:

Amen!

Exakt så ser det ut på alla stora företag i Stockholm inom IT.

De flesta har också junior-program där de tar in mängder av löst folk som bytt jobb från snickare och allt möjligt.
Alltså man måste ta folk som aldrig ens varit intresserad av datorer alls…
Citera
2023-06-26, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Amen!

Exakt så ser det ut på alla stora företag i Stockholm inom IT.

De flesta har också junior-program där de tar in mängder av löst folk som bytt jobb från snickare och allt möjligt.
Alltså man måste ta folk som aldrig ens varit intresserad av datorer alls…

Skitsnack. Ta och titta på vad de här talangprogramen faktiskt kräver idag, inte för 5 år sedan.

Det här kräver Nexer
Citat:
Vem kan söka till talangprogram?

Du som precis har tagit/tar en kandidat- eller masterexamen under våren 2023 inom IT/teknik.
Du är driven, engagerad och passionerad inom ditt område.
Du har goda kunskaper i svenska och engelska.

Det här kräver Consid

Citat:
Har du tagit eller är snart klar med din kandidat- eller masterexamen inom områden som framförallt systemutveckling eller datavetenskap? Har du lätt för att kommunicera och samarbeta med många olika typer av människor? Brinner du för kod och vill vara en del av ett sammanhang? Då är vårt program något för dig!

Det här kräver Perstorp för en tjänst som backendutvecklare
Citat:
To qualify for the trainee program, we believe that you are newly graduated and holding a Master´s Degree of Science in Data and AI, Data Analyst, Business Design, Software Engineering and Management, Interaction Design, Chemical Engineering or similar.
Senast redigerad av IngetNick2 2023-06-26 kl. 19:52.
Citera
2023-06-26, 18:57
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Jag har sökt uppåt 100 jobb. Det har bara slutat med snyftgråthistorier om att de så gärna vill anställa juniorer men det går bara inte "just nu". "Just nu" har varat i ungefär 15 år.
Ja det var just det jag baserade mitt svar på.
Citera
2023-06-26, 19:01
Medlem
Citat:
Ja det var just det jag baserade mitt svar på.

Och nu blir nästa steg att du påstår att de kan känna av personlighet från ett CV.
Citera
2023-06-26, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PissBuss
Nej, det vanliga är att de hittat någon som är billigare och de säger då i vaga termer att de gått vidare med en annan kandidat.

Poängterar de att du _kommer_ att bli en duktig utvecklare har du antagligen visat i processen att du inte är självgående än och de har inte folk över som kan hålla dig i handen första året.

Det verkar vara lite missförstånd. Jag har endast sökt jobb riktad til nyexaminerade.
Citera
2023-06-28, 00:03
Medlem
Zilvios avatar
Citat:
Och nu blir nästa steg att du påstår att de kan känna av personlighet från ett CV.
Självklart kan ditt sätt att uttrycka dig i ditt CV påverka vilken bild företaget får av dig men som jag sa tidigare så tror jag att luckan du verkar ha tidsmässigt gör att många direkt kommer att sålla bort dig då de (rätt eller fel) kommer att tro att det är något skumt med en person som inte lyckats få ett it-jobb under flera år med stor arbetskraftsbrist inom branschen. Du borde söka hjälp från arbetsförmedlingen om du inte redan gjort det. De kanske kan hjälpa dig analysera varför du inte får jobb och ge en välunderbyggd rekommendation angående om det är värt att fortsätta söka dessa jobb eller ej. De borde även kunna hjälpa dig att skriva bättre CV om det behövs.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in