Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Jag har nu fått avslag från ännu en ansökan till ett juniort jobb, där rekryteringspersonalen verkade jätteangelägen och kommenterade att jag gjorde jättebra ifrån mig på kodningsproven och att alla mina tidigare projekt såg imponerande ut. Ett par dagar efter intervjun så meddelar de att de letar efter någon mer erfaren och att jag nog inte skulle passa in i gruppdynamiken. Det här är långt från första gången jag får avslag av skäl som att jag saknar erfarenhet till en junior tjänst, eller att jag inte passar in i gruppdynamiken. Är det dags att sadla om och satsa på något annat?
Citat:
Ursprungligen postat av
IngetNick2
Nej. Det är samma förbannade snyftande som vanligt. "Vi vill så gärna anställa juniorer men just nu så går det bara inte". Det som gjorde mig allra mest förbannad var att se hur företaget som gör klart för mig att de bara tar seniorer inte hade något problem att ta in juniorer när en av de sämst presterande tjejerna i klassen sökte. Fy f-n för it-branschen.
Om du varit arbetslös i flera år och söker jobb i en bransch där det under en stor del (eller hela) denna tid rått brist på arbetskraft så kommer ju det faktumet att göra att arbetsgivare undrar vad det är för "fel" på dig och även om de inte hittar något fel kommer de ändå att anta att det är något skumt med dig och chansen att få jobb minskar allt mer ju längre tiden går.
Nu har jag ju inte läst hela den här tråden men jag får känslan att det inte primärt är kompetensen som är problemet utan att det härrör till din personlighet.
Om du frekvent fått svar liknande det du säger i ts "passar inte in i gruppdynamiken" så kanske det är så att du har en personlighet som flertalet uppfattar som svår eller t.o.m olämplig på en arbetsplats.
Det är ju självklart inte kul att höra men man har ju den personlighet man har och man får göra det bästa man kan av de förutsättningar man har.
Risken är ju att du kommer att ha samma problem även i andra branscher om det är din personlighet som ställer till dina bekymmer.
Du kanske borde fokusera på jobb där du kan jobba självständigt (och kanske på distans) snarare än att ingå i ett team.
Om det fortfarande finns en arbetsförmedling så kan jag tycka att du borde kunna få hjälp därifrån att reda ut var just du inte får jobb i en bransch där det råder arbetskraftsbrist. Att gå in i en bubbla skylla på att det beror på att du är en vit man kommer inte att hjälpa dig på något sätt och att spy galla över it-branchen bidrar inte heller till att öka dina chanser.