Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-05-05, 12:15
Medlem
IT-snubbens avatar
Det vore intressant om fler juniorer/nyutexaminerade kunde göra sin röst hörd här i tråden och berätta om era erfarenheter och om ni delar samma verklighet som IngetNick2. För nu är det i stort sett bara han som skriver om sina upplevelser. Tror det skulle ge en mer rättvis bild än att bara en person skriver om sina erfarenheter.
Citera
2024-05-05, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Just indier har verkligen förstört sig som grupp vad det verkar. Har ju haft med dem att gör på jobbet och alltså, enligt deras ord, kan de allt, men när det kommer till kritan så faller de.

Svenskar har ju ett sätt att förminska sina kunskaper, medan indierna är astronauter innan de föddes. Men nu verkar då ryktet kring dem nått VOLVO mm.

"som grupp" verkar det gå ganska bra för Indier, Google-Sundar skickade precis 100-tals jobb till sitt hemland och fler lär det bli:
https://www.nbcnews.com/business/bus...ico-rcna150297

Om Volvos äventyr med indier inte fungerar som de ska, är det mer troligt att de har någon PM som lyckas övertyga dem om en double-down strategi där allt arbete skickas direkt till Indien istället för att de skulle anställa fler svenskar.
Citera
2024-05-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
Nu bör jag dock nämna att jag har nästan 15 års erfarenhet vid denna tidpunkten och känner många stora spelare i industrin som litar på mig och min kunskap. Dessa gubbar har tagit sig långt fram i diverse organisationer och ringer mig personligen då de känner mig.

Hur bra tror du att det skulle gå utan de kontakterna? Om du skulle rå-söka jobb vid din ålder?

Citat:
Ursprungligen postat av BalkanBurek
ps. jag studerade mekanik - är till en stor grad självlärd men bör tillägga att jag på mitt första jobb blev inkastad mer eller mindre som en elingenjör "sink or swim" var mantrat.

Tror du inte att det var anledningen till att du fick arbete från första början? Jag har en känsla av att klassiskt ingenjörsarbete åtnjuter mer respekt än IT som är lite av en trams-examen oavsett vilket universitet den kommer från.
Citera
2024-05-05, 12:20
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av membrrr
"som grupp" verkar det gå ganska bra för Indier, Google-Sundar skickade precis 100-tals jobb till sitt hemland och fler lär det bli:
https://www.nbcnews.com/business/bus...ico-rcna150297

Om Volvos äventyr med indier inte fungerar som de ska, är det mer troligt att de har någon PM som lyckas övertyga dem om en double-down strategi där allt arbete skickas direkt till Indien istället för att de skulle anställa fler svenskar.
Jag har indier på mitt jobb. De är inte skarpa. Det är rice and curry.

Sedan finns det 1,4 miljarder indier. Att vissa är skarpa är klart, men vad jag varit med om och vad polaren säger, så är de hälften så bra som de tror. Rent generellt.
Citera
2024-05-05, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag har indier på mitt jobb. De är inte skarpa. Det är rice and curry.

Sedan finns det 1,4 miljarder indier. Att vissa är skarpa är klart, men vad jag varit med om och vad polaren säger, så är de hälften så bra som de tror. Rent generellt.

Vad jag menar är att det finns tillräckligt med "skarpa" indier för att alla västerländska jobb ska kunna absorberas i Indien, så IT är därmed en skitkarriär.
Citera
2024-05-05, 12:26
Medlem
SoberZealots avatar
Citat:
Vad jag menar är att det finns tillräckligt med "skarpa" indier för att alla västerländska jobb ska kunna absorberas i Indien, så IT är därmed en skitkarriär.
Ok, där kan jag hålla med. Det finns fler IT gubbar i indien än vad det finns Svenskar. Så ja, plugga inte IT.

En av mina söner jobbar på volvo. Hans lön är nästan bättre än en IT gubbe. Utan att behöva plugga och ha stressen utav att behöva lära sig massor av nya teknologier varje dag.

Jag jobbar ju inom IT och det är det tråkigaste jag gjort i mitt liv. Så håller med dig.
Citera
2024-05-05, 12:37
Medlem
Citat:

Här är vad som skrivs i en kommentar på Reddit angående outsourcing till Indien:

Citat:
It comes in waves. They did the same in the early 2000's. Lots of mistakes and miss communication happens intill the had to bring the jobs back. But the old generation that did these mistakes is retired now, so a new batch needs to learn.

This happened so much so that a sit-com was made about it. I think the name was "outsourced".

From an outsiders perspective, I think it will take a lot longer than it did for the accounting companies to bring back jobs, due to the HCOL pay for IT people and that it isn't country specific rules related to IT.

https://www.reddit.com/r/jobs/commen...y_ai_but_india

Det behöver inte betyda döden för karriärer inom IT i väst.
Citera
2024-05-05, 12:43
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Har väl letat jobb nu i ca 4 månader, inga interviews ens so far...

problemet för mig är väl att jag är genuint dålig på att koda trots att jag försökt mitt bästa i över ett år.. kan knappt fixa static webpages i React, åtminstone inget som ser decent ut.

Är så jävla fucking trött på den här skiten, hatar koda, min hjärna är så jävla utmattad varje dag 8 timmar försöker banka huvvet mot koden men jag gör inga framsteg öht. kan inte ens fixa diamantprintern i C# heller. Kan inte se mig själv jobba i denna branschen men samtidigt är det min enda utbildning och jag kan inte få jobb på t.ex mcdonalds eller ICA heller, så low skill arbeten är också bortom min grasp.
Senast redigerad av randomdudeReloaded 2024-05-05 kl. 12:47.
Citera
2024-05-05, 12:55
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Har väl letat jobb nu i ca 4 månader, inga interviews ens so far...

problemet för mig är väl att jag är genuint dålig på att koda trots att jag försökt mitt bästa i över ett år.. kan knappt fixa static webpages i React, åtminstone inget som ser decent ut.

Är så jävla fucking trött på den här skiten, hatar koda, min hjärna är så jävla utmattad varje dag 8 timmar försöker banka huvvet mot koden men jag gör inga framsteg öht. kan inte ens fixa diamantprintern i C# heller. Kan inte se mig själv jobba i denna branschen men samtidigt är det min enda utbildning och jag kan inte få jobb på t.ex mcdonalds eller ICA heller, så low skill arbeten är också bortom min grasp.
Menar du att du saknar intresse för programmering? Är det därför du är less på det? Eller är du less för att det inte går framåt? Jag skulle säga att det är nästan ett måste att man tycker om att programmera för att jobba med detta. Visst kan man jobba med det även om man inte känner ett intresse men jag tror det kan bli rejält jobbigt i längden, eftersom man hela tiden måste lära sig nya saker för att lösa problem.
Citera
2024-05-05, 13:00
Medlem
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Menar du att du saknar intresse för programmering? Är det därför du är less på det? Eller är du less för att det inte går framåt? Jag skulle säga att det är nästan ett måste att man tycker om att programmera för att jobba med detta. Visst kan man jobba med det även om man inte känner ett intresse men jag tror det kan bli rejält jobbigt i längden, eftersom man hela tiden måste lära sig nya saker för att lösa problem.
Det är både för att jag är less på det och för att det inte går framåt, men mest det senare. Jag tror att kodandet skulle vara helt ok bara jag fick se att saker faktiskt går framåt för mig, men det gör det inte.
Citera
2024-05-05, 13:07
Medlem
IT-snubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Det är både för att jag är less på det och för att det inte går framåt, men mest det senare. Jag tror att kodandet skulle vara helt ok bara jag fick se att saker faktiskt går framåt för mig, men det gör det inte.
Du kanske skulle kolla på Udemy eller PluralSight, lär finnas kurser där i både C# och React om du behöver vässa dina kunskaper. Sen gällande ditt arbetssökande är 4 månader ändå inte superlång tid. Prova också att skicka in spontanansökningar till företag du tycker är intressanta och inte bara svara på jobbannonser.
Citera
2024-05-05, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohanZzZ
Här är vad som skrivs i en kommentar på Reddit angående outsourcing till Indien:

https://www.reddit.com/r/jobs/commen...y_ai_but_india

Det behöver inte betyda döden för karriärer inom IT i väst.

Indien hade mindre befolkning på den tiden, den var dessutom lägre utbildad. Ibland är det verkligen "annorlunda nu", det är inte bara en klyscha.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in