Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2024-10-28, 09:14
Medlem
A-Good-Mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngetNick2
Jag håller fast vid att svenska it-företag konkurrerar med svenska byggföretag om att vara den mest bortskämda branschen som existerar i Sverige. Hela tiden är det brasklappar om den enorma kompetensbristen. När det är dags att leverera så är det alltid ursäkter och undanflykter, förutom om det går att suga i sig bidrag. Då går det plötsligt bra.
Min uppfattning är att många företag idag är ganska kräsna när det gäller vem man anställer. Självklart vill man anställa någon som man tror kommer fungera bra men det känns ut som att ribban höjts och att kraven på de sökande hårdnat lite, både vad gäller juniora och seniora utvecklare om man jämför med hur det var förr.
Citera
2024-10-28, 09:54
Medlem
Kip.Kinkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du måste kunna sälja dig själv på intervjun om du vill ha en praktikplats eller ett sommarjobb.

Då är tröskeln betydligt lägre.
Citera
2024-10-28, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kip.Kinkel
Då är tröskeln betydligt lägre.

Inte särskilt mycket lägre enligt mig.
Citera
2024-11-14, 20:45
Medlem
Finns också orealistiska krav/förväntningar hos en del (men inte alla) studenter. Är inte realistiskt att tro att man direkt efter 2-årig YH-utbildning ska få jobb som senior utvecklare på Ericsson med 50k+ i månadslön...

Man måste vara beredd att göra hundåren, slava som tekniskt support eller knacka PHP-kod på någon sketen webbyrå. Arbeta upp sig.
Citera
2024-11-28, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av medelpunkt
Finns också orealistiska krav/förväntningar hos en del (men inte alla) studenter. Är inte realistiskt att tro att man direkt efter 2-årig YH-utbildning ska få jobb som senior utvecklare på Ericsson med 50k+ i månadslön...

Man måste vara beredd att göra hundåren, slava som tekniskt support eller knacka PHP-kod på någon sketen webbyrå. Arbeta upp sig.

Tror du på det här själv? Teknisk support är en karriärmässig återvändsgränd. Det har ingenting med programmering att göra och kommer inte att leda till någonting.
Knacka php-kod finns inte längre. Webbyråerna förväntar sig att kodaren också ska sköta SEO, copywriting, UX och helst också vara grafisk formgivare.
Citera
2024-11-28, 13:08
Medlem
Varför inte doktorera istället? Du verkar ju ha lätt för studierna, och det finns ändå inget intressant med arbetslivet (delar i stort din bild av det, och jag tycker att du ska sluta stånga dig blodig mot muren av "social kompetens är en objektiv egenskap ekvivalent med att fungera jättebra i exakt nuvarande form av produktionssystem"-människorna).

Rekommenderar också att du söker dig till någon politisk organisation på vänsterkanten, och (i mån av energi och tid) gräver ner dig i politisk teori, samhällsvetenskap och samhällsteori. Något ska du liksom ha fått ut av den här bisarra upplevelsen - varför inte ett uttömmande, koherent och detaljerat perspektiv på vad som är sjukt och fel med nuvarande samhällsform?
Senast redigerad av Kycklingspettet 2024-11-28 kl. 13:18.
Citera
2024-11-28, 16:27
Medlem
Ytterligare ett alternativ kanske skulle kunna vara att bli lärare i matematik? Lite kompletterande pedagogisk utbildning på distans och en termins praktik och du är klar. Fullt möjligt att genomföra det samtidigt med jobb.
Citera
2024-11-28, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingspettet
Ytterligare ett alternativ kanske skulle kunna vara att bli lärare i matematik? Lite kompletterande pedagogisk utbildning på distans och en termins praktik och du är klar. Fullt möjligt att genomföra det samtidigt med jobb.

Nej fy tusan. Aldrig att jag återvänder till skolan. Det valde jag bort när jag började YH. Jag vägde mellan gymnasielärare i matte/fysik/teknik och programmerare. Efter att ha jobbat ett år på högstadiet så kände jag bara "aldrig någonsin igen att jag sätter min fot här".
Citera
2024-11-29, 10:28
Medlem
Citat:
Nej fy tusan. Aldrig att jag återvänder till skolan. Det valde jag bort när jag började YH. Jag vägde mellan gymnasielärare i matte/fysik/teknik och programmerare. Efter att ha jobbat ett år på högstadiet så kände jag bara "aldrig någonsin igen att jag sätter min fot här".

begripligt, skulle själv tänka likadant (men man gör iaf potentiellt större nytta än som, jag vet inte, teknisk support?). tycker att du borde överväga mitt första förslag, dock. hemsk kapitalförstöring att låta tidigare toppstudent pyssla med rutingrejer på lägre nivå, utöver då att det sannolikt måste vara själsligt utarmande och allmänt otäckt för dig själv.

har man lite så här konformismhatande och envist temperament är det nog lätt att börja värdera att motbevisa sina tvivlare på flashback och inom HR irrationellt högt, och därför dröja sig kvar vid det ursprungliga projektet lite för länge. är du ens klar över vad du skulle vilja få ut av karriär inom IT? för min del framstår det som att om motivationen är kopplad till arbetets karaktär bör du kunna hitta motsvarande inom akademin, och är den istället kopplad till pengar bör du kunna hitta andra branscher i vilka dina matematikfärdigheter lönar sig bättre.
Senast redigerad av Kycklingspettet 2024-11-29 kl. 10:31.
Citera
2024-11-29, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kycklingspettet
Varför inte doktorera istället? Du verkar ju ha lätt för studierna, och det finns ändå inget intressant med arbetslivet (delar i stort din bild av det, och jag tycker att du ska sluta stånga dig blodig mot muren av "social kompetens är en objektiv egenskap ekvivalent med att fungera jättebra i exakt nuvarande form av produktionssystem"-människorna).
Nu kan jag ha fel, men som jag har uppfattat det så har inte TS någon fullständig examen från universitetet, så därför kan han inte doktorera.
Citera
2024-11-29, 12:40
Medlem
ChipAndDales avatar
Citat:

Du har missat jättemycket. Som legitimerad lärare i fysik, matematik och programmering behöver Du inte arbeta endast med små barn, utan också inom vuxenutbildningen och inom yrkeshögskolan samt som adjunkt inom universitets- och högskoleväsendet. Läs här:

Citat:
Grundläggande behörighet för att anställas som universitetsadjunkt vid Högskolan i Gävle har den som har avlagt kandidatexamen, yrkesexamen, eller motsvarande, om 180 högskolepoäng, samt har fullgjort högskolepedagogisk utbildning motsvarande 10 veckors heltidsstudier eller på annat sätt har förvärvat motsvarande kunskaper (se Anställningsordning för lärare vid Högskolan i Gävle HiG-STYR 2019/153).

Universitetsadjunkt i datavetenskap
Citera
2024-11-29, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChipAndDale
Du har missat jättemycket. Som legitimerad lärare i fysik, matematik och programmering behöver Du inte arbeta endast med små barn, utan också inom vuxenutbildningen och inom yrkeshögskolan samt som adjunkt inom universitets- och högskoleväsendet. Läs här:

Universitetsadjunkt i datavetenskap

Det hjälper väl inte att bli lärare när TS vill bli programmerare. Det är inte samma sak att stå i ett rum och undervisa folk som inte kan något. Och i TS fall se dem kliva ut i marknaden och ta de jobben han vill egentligen ha. Det låter mer som självtortyr än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in