Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
Resultat: Vilket tror ni blir det troligaste regeringsalternativet?
Rödgröna bildar regering efter ha samtalet med SD.
1,27%
1 röster
Alliansen bildar regering efter ha samtalat med SD.
10,13%
8 röster
M och KD bildar regering efter ha samtalat med SD och passivt stöd av C och L
21,52%
17 röster
Rödgröna bildar regering med Centern.
29,11%
23 röster
S,M och KD bildar regering.
2,53%
2 röster
Annan regering än de ovanstående.
17,72%
14 röster
Vi får en ny decemberöverenskommelse, alliansen lägger ner sina röster och rödgröna bildar regering.
17,72%
14 röster
  • 1
  • 2
2018-09-16, 23:56
Medlem
Det kommer bli Alliansen + SD tids nog. Annie tvingas acceptera M:s integrationspolitik och Jimmie lovar att inte bråka i EU frågan.

Någon mittenregering tror jag inte på då dom borgerliga har för mycket att förlora på att spräcka alliansen.
Citera
2018-09-17, 00:09
Tror det blir C V Mp S och L tillsammans örkk
Citera
2018-09-17, 01:01
Medlem
Sir Dwains avatar
Jag tror på S, L & C, möjligtvis även Mp men definitivt inte V. Det skulle isåfall vara en regering jag kan trivas med även om de inte fått min röst. Antagligen med Annie Lööf som statsminister då för att locka in L & C i samarbetet.

Helst hade jag sett S + M, men de inbillar sig att de står för långt ifrån varann för att det skulle vara ett realistiskt alternativ.

Jag tror att vad det än blir så blir det nog ganska bra, vi får endera något blocköverskridande eller en minoritetsregering och i båda fallen måste man kompromissa kraftigt, vilket verkar lämpligt med tanke på att blocken är nästan exakt lika stora.

Men SD då? Om förhandlingarna bryter ihop flera gånger kan man väl till slut tänka sig en regering med SD, men hur skulle den vara? M, KD & SD? Om jag minns siffrorna rätt är även det en minoritet, men det är nog osannolikt att både L och C skulle vilja fälla en sån regering även om de knappast kan tänka sig att regera ihop med SD. Om så blir fallet får vi hoppas att SD bara får inflytande på invandringsfrågan, den lär de kräva att bestämma om om de ska vara med och förhoppningsvis skulle de nöja sig med det, så att vi slipper de mer bisarra inslagen i partiprogrammet.
Citera
2018-09-17, 11:15
Medlem
fd programledaren för disneyklubben har lösningen

"Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) vill inte utesluta att hennes parti skulle ingå i en borgerlig regering efter valet.
– Jag sitter i den regering som vill göra mest skillnad för klimatet och för mänskligheten, säger hon i en intervju med Expressen."

https://omni.se/bah-kuhnke-utesluter...ansen/a/J1Em3X

reinfeldts moderater brukar komma bra överens med mp när det gäller invandringen

fast vad gäller påverkan på klimatet så är det bättre om befolkningen i sverige minskar med 2 miljoner istället för att öka med 2 miljoner
Citera
2018-09-17, 11:38
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
fd programledaren för disneyklubben har lösningen

"Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke (MP) vill inte utesluta att hennes parti skulle ingå i en borgerlig regering efter valet.
– Jag sitter i den regering som vill göra mest skillnad för klimatet och för mänskligheten, säger hon i en intervju med Expressen."

https://omni.se/bah-kuhnke-utesluter...ansen/a/J1Em3X

reinfeldts moderater brukar komma bra överens med mp när det gäller invandringen

fast vad gäller påverkan på klimatet så är det bättre om befolkningen i sverige minskar med 2 miljoner istället för att öka med 2 miljoner

En sådan konstellation kan dock V+S+SD fälla då de har fler mandat och detta kan dessutom göras utan att de på något vis samarbetar med varandra.

Ditt sista stycke är festligt för visst är det så. Man kan undra varför t ex inte SD tagit upp den vinkeln i någon debatt; i logiken bakom att ta in fler människor till ett land som kräver betydligt mer enegi än de som dessa kommer från osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in