• 2
  • 3
2018-09-22, 23:50
Medlem
Jag hade inte haft något emot att betala för själva lysröret (som förövrigt är värt 50kr). Det är inte problemet här.

Jag vill bara förtydliga att jag gjorde alltså bara en felanmälan via ett standardformulär på nätet. Jag har inte gått med på ett skit. Dom skickade hit någon snubbe som gick in med huvudnyckel medans jag var på jobbet. Dom tog helt & hållet för givet att jag var redo att betala, oavsett summa för att få ärendet åtgärdat.

Så jag ringde hyresvärden häromdagen och sa att jag tyckte priset var orimligt & att dom borde informera mig innan dom bara skickar hit någon. Hon sa att hon skulle iväg på semester men ska kolla på det om en vecka.
Citera
2018-09-23, 09:49
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
Det blir svårt att hitta nåt som stödjer det.

"hyreslagen (12 kap. jordabalken).
Hyresvärden är skyldig att hålla lägenheten i fullt brukbart skick för det avsedda ändamålet under hyrestiden, om inte något annat har avtalats. Hyresvärden ska när det gäller bostäder med skäliga tidsmellanrum ombesörja med tapetsering, målning och andra sedvanliga reparationer med anledning av lägenhetens försämring genom ålder och bruk (12 kap. 9 och 15 § hyreslagen). Hyresvärdens underhållsskyldighet omfattar dock inte alla typer av underhåll. Byte av glödlampor och lysrör omfattas inte av detta underhåll, utan det är sedvanligt att hyresgästen ansvarar för detta själv. Byte av lysrör kräver oftast inte en elektriker, utan kan bytas av hyresgästen själv."

Citat:
Ursprungligen postat av EttLivEttVal
Jag hade inte haft något emot att betala för själva lysröret (som förövrigt är värt 50kr). Det är inte problemet här.

Jag vill bara förtydliga att jag gjorde alltså bara en felanmälan via ett standardformulär på nätet. Jag har inte gått med på ett skit. Dom skickade hit någon snubbe som gick in med huvudnyckel medans jag var på jobbet. Dom tog helt & hållet för givet att jag var redo att betala, oavsett summa för att få ärendet åtgärdat.

Så jag ringde hyresvärden häromdagen och sa att jag tyckte priset var orimligt & att dom borde informera mig innan dom bara skickar hit någon. Hon sa att hon skulle iväg på semester men ska kolla på det om en vecka.

Det är, främst sett till lagtexten ovan, samt givetvis information som finns överallt och är kutym i alla hyreslägenheter rent logiskt att det kostar dig en del när du ber om hantverkare.

Givetvis kan man felanmäla precis allt. Dock finns det som sagt ALLTID sådan här info om kostnader för icke-underhåll men som kan utföras av vaktmästare/utomstående hantverkare i dels informationen man får när man flyttar in och/eller på företagets hemsida.

Sedan är det som flera skrivit inte någon megakostnad sett till allt som ska göras.

Enda chansen att få ner summan är att värden ser mellan fingrarna på att du inte läst den infon/inte vetat hur det fungerar i en vanlig hyresrätt. D.v.s. att dom är "snälla".
Citera
2018-10-01, 17:00
Medlem
Update:
Många här verkade tro att det var kört, men är glad att jag inte bara blint betalade. Dom strök nämligen fakturan helt & hållet. Ringde bara & lugnt förklarade att jag tycker att dom har ett ansvar att informera/fråga mig innan dom skickar hit en firma & tar för givet att jag är redo att betala den summan pengar för ett felanmält lysrör. Det handlar fan inte bara om pengarna, det är en principsak.
Citera
2018-10-02, 11:12
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Update:
Många här verkade tro att det var kört, men är glad att jag inte bara blint betalade. Dom strök nämligen fakturan helt & hållet. Ringde bara & lugnt förklarade att jag tycker att dom har ett ansvar att informera/fråga mig innan dom skickar hit en firma & tar för givet att jag är redo att betala den summan pengar för ett felanmält lysrör. Det handlar fan inte bara om pengarna, det är en principsak.

Som sagt, du hade tur att värden var snäll.
Grejen är fortsatt att det inte är ett orimligt pris och att det är din skyldighet att ta reda på den infon innan du beställer det hela.

Gött att du slapp betala dock men det gör det inte till mer än tur med en snäll värd och en läxa för framtiden att lära dig undersöka grejer innan du beställer...
Citera
2019-04-25, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Som sagt, du hade tur att värden var snäll.
Grejen är fortsatt att det inte är ett orimligt pris och att det är din skyldighet att ta reda på den infon innan du beställer det hela.

Gött att du slapp betala dock men det gör det inte till mer än tur med en snäll värd och en läxa för framtiden att lära dig undersöka grejer innan du beställer...

Absolut, min hyresvärd var shysst, men det var även det mest logiska beslutet.
I min värld så är det en markant skillnad på att göra en beställning och att fylla i en felanmälan där man beskriver ett ganska litet problem man stött på. Jag ser liksom vaktmästare & dylikt med hyresvärdens logga på kläderna springa runt på gården titt som tätt. Dessa har hjälpt mig med ett par problem tidigare utan några massiva avgifter, t.ex så var ett av problemen tidigare ett lysrör i köket som inte fungerade precis när jag flyttade in. No problems!

Det är skillnad på detta:
"Hej min badrumslampa har slutat fungera & jag har försökt öppna upp skåpet för att komma åt lysröret men lyckas tyvärr inte lista ut hur & vill ju inte råka ha sönder något. Lite hjälp vore uppskattat!"

och detta:
Tjena, mitt lysrör fungerar inte så skicka gärna hit någon random hantverkare från en extern firma som byter ut detta åt mig snarast. Jag betalar vad ni än vill ha, sålänge problemet blir löst. Jag bryr mig inte om hanterverkaren sätter upp 2 timmar för ett 10 minuters jobb & jag vet att lysröret är värt typ 60 spänn men fan... ni bestämmer! Skicka fakturan bara.
Citera
2019-04-26, 09:29
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Absolut, min hyresvärd var shysst, men det var även det mest logiska beslutet.
I min värld så är det en markant skillnad på att göra en beställning och att fylla i en felanmälan där man beskriver ett ganska litet problem man stött på. Jag ser liksom vaktmästare & dylikt med hyresvärdens logga på kläderna springa runt på gården titt som tätt. Dessa har hjälpt mig med ett par problem tidigare utan några massiva avgifter, t.ex så var ett av problemen tidigare ett lysrör i köket som inte fungerade precis när jag flyttade in. No problems!

Det är skillnad på detta:
"Hej min badrumslampa har slutat fungera & jag har försökt öppna upp skåpet för att komma åt lysröret men lyckas tyvärr inte lista ut hur & vill ju inte råka ha sönder något. Lite hjälp vore uppskattat!"

och detta:
Tjena, mitt lysrör fungerar inte så skicka gärna hit någon random hantverkare från en extern firma som byter ut detta åt mig snarast. Jag betalar vad ni än vill ha, sålänge problemet blir löst. Jag bryr mig inte om hanterverkaren sätter upp 2 timmar för ett 10 minuters jobb & jag vet att lysröret är värt typ 60 spänn men fan... ni bestämmer! Skicka fakturan bara.

Jo, man kan ju tycka att det ska informeras om kostnader etc men det görs ju inte vid dylika jobb.
Antagligen så var detta ett jobb vaktmästarna visste med sig var något för någon annan än honom att fixa och då eftersom du ville ha det fixat är det bara att betala egentligen.
Hårt kanske om man är ovan men det är ju bara så det fungerar.

Se det som en lärdom inför framtiden.
Citera
2019-04-30, 05:05
Medlem
Schysst hyresvärd må jag säga!
Citera
2019-04-30, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Se det som en lärdom inför framtiden.

Jag tycker lärdomen är att det nästan alltid lönar sig att lyfta luren och ta kontakt när man inte är nöjd. Det uppstår en massa onödiga konflikter för att folk hellre sitter och googlar fram paragrafer istället för att helt enkelt lyfta telefonluren och se om man kan lösa problemet. Ofta handlar det bara om missförstånd och går att lösa.

Kostymnisse, din inställning från början var att det bara var att acceptera och betala. TS däremot tog kontakt med sin hyresvärd och slapp betala. Där finns en lärdom att dra.
Citera
2019-05-01, 11:13
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibsonSG
Jag tycker lärdomen är att det nästan alltid lönar sig att lyfta luren och ta kontakt när man inte är nöjd. Det uppstår en massa onödiga konflikter för att folk hellre sitter och googlar fram paragrafer istället för att helt enkelt lyfta telefonluren och se om man kan lösa problemet. Ofta handlar det bara om missförstånd och går att lösa.

Kostymnisse, din inställning från början var att det bara var att acceptera och betala. TS däremot tog kontakt med sin hyresvärd och slapp betala. Där finns en lärdom att dra.

Grundfrågan var ju om värden gjort fel som krävt betalning/inte informerat om att det skulle kosta? Nej, det kan man inte säga.

Sedan är det givetvis alltid bra att kolla upp saker och ting. DET är lärdomen.
I grunden är det bara en alltför välvillig hyresvärd- Tänk om alla dylika arbeten skulle göras gratis av värden, det skulle till slut leda till dyrare hyror för alla hyresgäster för att någon/några inte kan reglerna.
Dessutom var en del i grundfrågan om det var för dyrt vilket det självfallet inte var, men hela den storyn har redan dragits i tråden och slutsatsen är att det givetvis inte var för dyr räkning sett till arbetet.

Saker och ting kostar pengar helt enkelt.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in