Jag är 1.94 lång, har gjort minst ett par hundra flygningar bakom mig.
Många av dem har varit längre/långa, reste mycket till Usa med min förra firma.
Jag har flugit business på ca 10 av dessa resor och kan rekommendera det å det starkaste.
Det är ungefär som att borsta tänderna med en toaborste kontra reguljär tandborste.
Men hur som, mina tips är som följer.
Dagsflygning: Håll dig sysselsatt, jag försöker alltid jobba om det är tjänsteresa. Då är en 12 timmars flygning en baggis.
Annars, underhållning (bok,film osv), trevligt sällskap, ät och drick och ta regelbundna bensträckare.
Ha koll på tiden, har märkt att man alltid överskattar hur fort tiden går när man har tråkigt. Dvs kolla klockan lite då och då så man slipper överraskningar.
Min första 10 timmars resa kollade jag klockan för första gången efter ca 3 timmar, trodde det var max 1 timme kvar. Snacka om besvikelse...
Nattflyg: Sov. Förbered dig med sovglasögon, brusreducerande lurar och filt. Man förbereder givetvis genom att gå upp tidigt och ha hög aktivitet under dagen, så man blir riktigt sliten till flyget.
Den sämsta departuretime för mig är alltid förmiddag när man reser bakåt i tidszonerna.
Det kan bli riktigt galet med dygnsrytmen på sådana flygningar.
Samma sak om man flyger framåt på eftermiddagen och landar på morgonen.
Sover ma på fel tid efter sådana flyg så kan det ta ett par dagar att komma rätt igen.
Hur som, att flyga är fortfarande bättre än 12 i en bil 😴