• 2
  • 3
2025-03-18, 20:24
Bannlyst
Det är ditt ansvar att komma in i samhället igen
Citera
2025-03-18, 22:31
Medlem
KSOEskribents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortalitet
Det är ditt ansvar att komma in i samhället igen

Och om individen inte är välkommen in i samhället? Eller av annan anledning inte får plats?
Citera
2025-03-19, 04:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KSOEskribent
Och om individen inte är välkommen in i samhället? Eller av annan anledning inte får plats?
Jag finner TS vara ett troll, så det är nog ossnnolikt
Citera
2025-03-20, 14:33
Medlem
engammalfisks avatar
LPT psykiatrisk tvångsvård öppenvården jag gick på i södra Stockholm kallade sig rehabilitering någonting där fick jag injektion med antiknäppsås regelbundet mot min "skizofrenni" men de facto finns det ingen "hjälp", psykiatrins psykologer är inte till för prat, de är till för att utreda & sätta diagnos utöver de som läkare sätter, adhd, bipolär, autist och så. De har också arbetsterapeuter som utreder/bedömer ens arbetsförmåga, den titta på när jag koka ägg.

Bland det dummaste man kan göra i livet är att bli psykpatient frivilligt, det är risk att de aldrig släpper taget plus att hjärnan är allt man har när det kommer till kritan & den kan man kyssa hej då.
Citera
2025-03-20, 15:49
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Du får kolla in Fontänhusen i Sverige eller utomlands. De är klubbhus med självbestämmande rätt. Partipolitisk, religiöst och stat/kommun obundet.

Medlemskap kostar inget och du har möjlighet att studera och arbeta i och utanför huset. Åka på resor till andra hus. Tex. Moderhuset i New York eller Rejkavik på Island. Himla trevliga ställen.

http://www.fountainhouse.se/ Du får kolla vilket av de 12 husen som ligger närmast dig.

http://www.fountainhouse.se/var-orga...ternationellt/
Finns inte i min stad. För liten stad. Man måste bo i samma stad läste jag.
Citera
2025-03-20, 15:50
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Beak
Jag vet att det finns en sk. ”flitpeng” som går till en slags dagtidssysselsättning kallad ”daglig verksamhet” för personer med nedsatt intelligens/NPF/utvecklingsstörningar/autism mm.

Dvs. för personer som inte har en chans i livet och hade förr i tiden tvångssteriliserats då dessa ansågs vara ”odugliga”.

Huruvida rimligheten av att man borde sätta psyksjuka i samma fack som dessa människor ifrågasätter jag.
Dom vanligaste psykiska problemen man stöter på är defintivt GAD/depression..

Tror inte dessa patienter hade mått bättre av att sättas i samma fack som människor som ligger på en 2årings mentala nivå.

Edit: annars har jag ju hört talas om en viss sida på internet som går under domänen ”Flashback.org”.. den sidan kanske skulle vara något TS.
Ja du verkar ligga på en 3-årings nivå så du kanske ligger lite högre.
Citera
2025-03-23, 01:12
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Finns inte i min stad. För liten stad. Man måste bo i samma stad läste jag.

Det är värt en flytt. Du kan välja var du vill bli medlem åk och kolla in ett av husen. Men ring först.
Citera
2025-04-02, 18:43
Medlem
Milford.Cubicles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza
Det är värt en flytt. Du kan välja var du vill bli medlem åk och kolla in ett av husen. Men ring först.
Jag har något annat nu, och jag skulle inte flytta för ett vuxendagis.
Det känns jobbigt att jag kanske förmodligen aldrig kommer kunna klara av att ha ett vanligt jobb, jag vill det så gärna. Jag är bra på många saker men min psykiska sjukdom gör att det inte går i vissa perioder, även fast jag har medicin så är det problem även fast det är bättre med medicin. Och man får leva med biverkningar som inte är kul.

Och vad ska man säga när någon undrar "vad jobbar du med då", att behöva berätta att man är psykiskt sjuk är inte så kul.
Senast redigerad av Milford.Cubicle 2025-04-02 kl. 18:45.
Citera
2025-04-03, 01:00
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milford.Cubicle
Jag har något annat nu, och jag skulle inte flytta för ett vuxendagis.
Det känns jobbigt att jag kanske förmodligen aldrig kommer kunna klara av att ha ett vanligt jobb, jag vill det så gärna. Jag är bra på många saker men min psykiska sjukdom gör att det inte går i vissa perioder, även fast jag har medicin så är det problem även fast det är bättre med medicin. Och man får leva med biverkningar som inte är kul.

Och vad ska man säga när någon undrar "vad jobbar du med då", att behöva berätta att man är psykiskt sjuk är inte så kul.

Med stöd från Fontänhuset kan du gå ut och arbeta på en vanlig arbetsplats. Eller studera. Eller vara på klubbhuset och studera dator, ekonomi mm på plats. jobba på tidningen. Det finns mycket att göra där. Det är inget vuxendagis. Å psyksjuk finns det massor av människor som är. Man jobbar ibland och är sjuk ibland. Går på säsongsjobb eller är långtidssjuk. Eller har förtidspension. Finns alla varianter. Om du pratar med folk så känner de allra flesta någon som är sjuk. Själv har jag provat allt. Å är nu pensionär. Men utan Fontänhuset hade jag inte levt. Ibland är livet ett helvete. Å då är det bra att de finns. Hoppas du hittar din väg i livet.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in