Citat:
Ursprungligen postat av
Roerlig
PKK, 33-åringen och Sollentuna-alkisen låter inte helt orimliga, eftersom omständigheter och tillvägagångssätt vid mordet talar om en en tafflig och resurssvag GM och som är tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.
Den typ av kvalificerad insats man kunde vänta sig av ett attentat organiserat av främmande makt finns inte i det som faktiskt utspelar sig.
Jag betvivlar inte att Sydafrika hade "exekutiva funktioner" och regimen var inga dunungar.
Men den var knappast en "ensam galning". Att avrätta främmande makts regeringschef innebär givetvis en alldeles oerhörd insats.
Jag frågar därför vad som fanns i andra vågskålen för Sydafrikas del. Vad för relevant och tungt vägande i tillvaron kunde för Sydafrikas del tänkas bli radikalt annorlunda av att eliminera Olof Palme?
Och vad blev faktiskt annorlunda för Sydafrikas del av att Palme inte fanns?
De spår du nämner utreddes till botten. Samtliga avlyssnades, smygfilmades och PKK utsattes för en stor razzia. Men inget kom fram. Ingen av de tre gick att koppla till brottsplatsen. 33 åringen fick alibi och CP punktmarkerades utan resultat. PKK var ett helt år av slöseri. De hade dessutom inget intresse av att mörda Palme, han stöttade minoriteters kamp för frihet.
Inte? Walkie talkie spåret och det faktum att Palme förmodligen var skuggad redan från gamla stan, utreddes fram till 2020 och var en het potatis. Då hade man redan sållat bort den del från polisen som bedrev en knarkspaning samma kväll. Och Hans Ölvebro gav ganska tvetydiga svar om detta när Lars Borgnäs ställde honom mot väggen kring det i Norra magasinet.
Som någon skrev innan handlar det inte alltid om att uppnå något konkret resultat som ändrar hela Sydafrikas situation på 80-talet. Hur många fiender har inte Putin likviderat som snarare bekräftat västvärldens fördomar mer än gynnat Putin? Palme var en stor fiende till Sydafrika, i princip hela västvärldens lagkapten i motståndet mot apartheid. Att han dessutom står och pratar på en ANC konferens kort innan mordet gör det inte mildare. Det kan vara så enkelt som att få tyst på en jobbig jävel som belyste en situation flera andra västländer inte hade fokus på just då.
Jag tycker det är konstigt att Sydafrika var ett sådant uttalat mål innan presskonferensen 2020. Dessutom med tanke på att Palmegruppen åkte ner under våren för att mottaga en dossier från Sydafrikas säkerhetstjänst. Sådant kan tas över mejl om det inte är ytterst viktigt. Och att locket sen lades på och SE fick bära skuld. Jag tycker också det är konstigt att detta spår, med alla olika pjäser, arlandamannen och det uppenbara motivet inte diskuterats mer på ett forum som Flashback.
Tycker man CA är ett rimligt spår så finns det ännu mer att utreda kring Sydafrika och desto fler pjäser som kan ha spelat en roll.