Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-03-08, 11:00
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Inte vad jag vet, men han tycker kanske att det ser spännande ut för det exponeras också i hans filmer. Och Alf Enerström finns med i diagrammet. Lite kul att diagrammet är spritt över hela världen. Enligt förlaget.

Den dyker upp i 4:e avsnittet av denna dokumentärserie, som jag tyckte var bra:
https://www.imdb.com/title/tt27991510/
The Man Who Played with Fire - Stieg Larssons Hunt for a Killer (Sky, 2023)

Inte samma som "Stieg Larsson: The Man Who Played with Fire" från 2018, lite förvirrande med likheten i titlarna
https://www.imdb.com/title/tt8581872/
Citera
2024-09-15, 08:27
Medlem
quggels avatar
Förvånande att detta spår inte har givits mer utrymme än så här. OP talade på en ANC-konferens bara någon vecka innan mordet och lovade mer pengar till organisationen. Samtidigt har man från sydfrikanskt håll sagt att man kan klara upp mordet tillsammans med Sverige men bara på villkoret att ingen sydafrikan får åtalas, de krävde alltså åtalsfrihet. Hade de gjort det om det inte funnits någon skuld?
Citera
2024-09-15, 22:14
Medlem
Jag håller med, det verkade som att de var beredda att avslöja något, men sedan lades locket på och SE pekades ut istället.
Jag tycker Sydafrika spåret låter rimligt men förmodligen i samarbete med tex Stay Behind och/eller CIA.
Citera
2024-10-31, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zebrima
Jag håller med, det verkade som att de var beredda att avslöja något, men sedan lades locket på och SE pekades ut istället.
Jag tycker Sydafrika spåret låter rimligt men förmodligen i samarbete med tex Stay Behind och/eller CIA.

Håller med. Hans Melander var ju dessutom väldigt mycket inne på Sydafrika spåret under presskonferensen, och gick dessutom ut i media i efterhand och sa att han tror att mordet fortfarande är olöst. En klar distansering från Krister Peterssons linje om SE. Sverige hade dessutom spaningsledning och åklagare för palmeutredningen nere i Sydafrika våren 2020. Skulle man gjort den resan om man redan då ”inte kommer runt” Stig Engström och bestämt sig att köra på det? Han blev en patsy, någon enkel att skylla med med tanke på omständigheterna att locket lades på kring Sydafrika. För jobbigt diplomatiskt och överlag att hantera den bomben.

Tycker också det är konstigt att detta spår inte ges mer utrymme. Har på FB finns det inte ens en tråd om Sydafrika spåret förutom denna (om jag ej missat). Att skandiamannen har en tråd som är större är ytterst märkligt när det blev totalt sågat innan och efter presskonferensen för att det saknas nånting att ta på. Det mesta är rena gissningar. CA är också lite märkligt, även om det diskuterats av utredare långt tillbaka i tiden. Någon tjomme hittar det spåret, kokar ned det till en oerhörd mystik och pang bom så tror allihopa på att han är mördaren.

Sydafrikaspåret är enligt mig mest konkret och spännande med många olika figuranter som dessutom befann sig i Stockholm vid tidpunkten för mordet. Tillsammans med Arlandamannen och walkie-talkie männen plus det faktum att Sydafrika vid tidpunkten hade dödspatruller så är det ett spår som borde ges större utrymme.

Men folk får fortsätta slösa sin tid på diverse gissningslekar i CA och SE tråden utifrån vad som redan kartlagts Ingen mer matnyttig information kommer komma fram där.
Citera
2024-11-02, 06:38
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Förvånande att detta spår inte har givits mer utrymme än så här. OP talade på en ANC-konferens bara någon vecka innan mordet och lovade mer pengar till organisationen. Samtidigt har man från sydfrikanskt håll sagt att man kan klara upp mordet tillsammans med Sverige men bara på villkoret att ingen sydafrikan får åtalas, de krävde alltså åtalsfrihet. Hade de gjort det om det inte funnits någon skuld?

Vad för relevant i tillvaron kan Sydafrika rimligen tänkt sig skulle bli radikalt annorlunda av att man lät avrätta den svenska statsministern? Kunde anslagen till ANC då förväntas att minska?

Vad jag kan se, så ökade dessa år för år efter 1986. Sverige kom att stå för halva ANC:s budget 1990.

Att avrätta en främmande makts regeringschef innebär en krigshandling. Vad, konkret, kan den sydafrikanska regimen ha väntat sig att uppnå med detta exceptionella tilltag?
Citera
2024-11-02, 10:19
Medlem
Så folk tror stay behind gör wet jobs för ett land i Afrika.. really.

Det här spåret är politiskt. Sossar får manipulera och ljuga hur mycket de vill om sina motståndare i Sverige hur jävla korkat det än är.

Sen kan ingen offentlig människa säga ifrån, då jävlas svinen med dig. Usch.
Citera
2024-11-03, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
Vad för relevant i tillvaron kan Sydafrika rimligen tänkt sig skulle bli radikalt annorlunda av att man lät avrätta den svenska statsministern? Kunde anslagen till ANC då förväntas att minska?

Vad jag kan se, så ökade dessa år för år efter 1986. Sverige kom att stå för halva ANC:s budget 1990.

Att avrätta en främmande makts regeringschef innebär en krigshandling. Vad, konkret, kan den sydafrikanska regimen ha väntat sig att uppnå med detta exceptionella tilltag?

Du tror Sydafrika, vid denna tidpunkt, bryr sig ett minsta dugg om att andra länder är tolkar det som en krigshandling? Uppenbarligen så tolkade Sverige det inte så eftersom man fastnade i lösaktiga spår som PKK, 33-åringen och tillslut en alkis från Sollentuna. Studerar man Sydafrika och deras dödspatruller vid 80 talet handlar det mer om att tysta meningsmotståndare än att uppnå något långsiktigt konkret.

Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Det här spåret är politiskt. Sossar får manipulera och ljuga hur mycket de vill om sina motståndare i Sverige hur jävla korkat det än är.

Varför skulle Stay Behind inte utföra något som gynnar de själva? Det gynnar de lika mycket politiskt som det gör Sydafrika 1986. Misstaget de gjorde var att inte plantera motiv längst vägen och göra det tydligt varför Palme mördades. Utan att för den skullen leda de direkt till gruppen som mördade honom. Istället fastnade folk vid en alkoholist och miserabel människa och trodde det berodde på skulder och pengar.
Citera
2024-11-03, 10:56
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila

Det där är ett mycket naivt uttalande. Du utgår från att allting alltid måste utgå från logik och mer specifikt den logik som vi tar för given här och nu.

Det har ingenting med "sosseri" att göra.

Man ser en hel del naivitet i denna härva. Ofta skribenter som exempelvis anser att polisen ju har ägnat massor av tid åt spår X eller Y och därför finns inget där. Utredningen är en katastrof och de flesta som var delaktiga i den gav inte, eller gavs inte möjligheten att, gräva så djupt som det bara går.

Skulle Putin mörda med Novitjok när det inte gör någon större skillnad, bara handlar om hämnd och alla begriper vem som står bakom? Ja, han gör det ändå. Samma analogi.
Citera
2024-11-05, 12:11
Medlem
Roerligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BattlestarValhalla
Du tror Sydafrika, vid denna tidpunkt, bryr sig ett minsta dugg om att andra länder är tolkar det som en krigshandling? Uppenbarligen så tolkade Sverige det inte så eftersom man fastnade i lösaktiga spår som PKK, 33-åringen och tillslut en alkis från Sollentuna. Studerar man Sydafrika och deras dödspatruller vid 80 talet handlar det mer om att tysta meningsmotståndare än att uppnå något långsiktigt konkret.

PKK, 33-åringen och Sollentuna-alkisen låter inte helt orimliga, eftersom omständigheter och tillvägagångssätt vid mordet talar om en en tafflig och resurssvag GM och som är tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.

Den typ av kvalificerad insats man kunde vänta sig av ett attentat organiserat av främmande makt finns inte i det som faktiskt utspelar sig.

Jag betvivlar inte att Sydafrika hade "exekutiva funktioner" och regimen var inga dunungar.

Men den var knappast en "ensam galning". Att avrätta främmande makts regeringschef innebär givetvis en alldeles oerhörd insats.

Jag frågar därför vad som fanns i andra vågskålen för Sydafrikas del. Vad för relevant och tungt vägande i tillvaron kunde för Sydafrikas del tänkas bli radikalt annorlunda av att eliminera Olof Palme?

Och vad blev faktiskt annorlunda för Sydafrikas del av att Palme inte fanns?
Citera
2024-11-21, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roerlig
PKK, 33-åringen och Sollentuna-alkisen låter inte helt orimliga, eftersom omständigheter och tillvägagångssätt vid mordet talar om en en tafflig och resurssvag GM och som är tämligen likgiltig inför sin personliga framtid.

Den typ av kvalificerad insats man kunde vänta sig av ett attentat organiserat av främmande makt finns inte i det som faktiskt utspelar sig.

Jag betvivlar inte att Sydafrika hade "exekutiva funktioner" och regimen var inga dunungar.

Men den var knappast en "ensam galning". Att avrätta främmande makts regeringschef innebär givetvis en alldeles oerhörd insats.

Jag frågar därför vad som fanns i andra vågskålen för Sydafrikas del. Vad för relevant och tungt vägande i tillvaron kunde för Sydafrikas del tänkas bli radikalt annorlunda av att eliminera Olof Palme?

Och vad blev faktiskt annorlunda för Sydafrikas del av att Palme inte fanns?

De spår du nämner utreddes till botten. Samtliga avlyssnades, smygfilmades och PKK utsattes för en stor razzia. Men inget kom fram. Ingen av de tre gick att koppla till brottsplatsen. 33 åringen fick alibi och CP punktmarkerades utan resultat. PKK var ett helt år av slöseri. De hade dessutom inget intresse av att mörda Palme, han stöttade minoriteters kamp för frihet.

Inte? Walkie talkie spåret och det faktum att Palme förmodligen var skuggad redan från gamla stan, utreddes fram till 2020 och var en het potatis. Då hade man redan sållat bort den del från polisen som bedrev en knarkspaning samma kväll. Och Hans Ölvebro gav ganska tvetydiga svar om detta när Lars Borgnäs ställde honom mot väggen kring det i Norra magasinet.

Som någon skrev innan handlar det inte alltid om att uppnå något konkret resultat som ändrar hela Sydafrikas situation på 80-talet. Hur många fiender har inte Putin likviderat som snarare bekräftat västvärldens fördomar mer än gynnat Putin? Palme var en stor fiende till Sydafrika, i princip hela västvärldens lagkapten i motståndet mot apartheid. Att han dessutom står och pratar på en ANC konferens kort innan mordet gör det inte mildare. Det kan vara så enkelt som att få tyst på en jobbig jävel som belyste en situation flera andra västländer inte hade fokus på just då.

Jag tycker det är konstigt att Sydafrika var ett sådant uttalat mål innan presskonferensen 2020. Dessutom med tanke på att Palmegruppen åkte ner under våren för att mottaga en dossier från Sydafrikas säkerhetstjänst. Sådant kan tas över mejl om det inte är ytterst viktigt. Och att locket sen lades på och SE fick bära skuld. Jag tycker också det är konstigt att detta spår, med alla olika pjäser, arlandamannen och det uppenbara motivet inte diskuterats mer på ett forum som Flashback.

Tycker man CA är ett rimligt spår så finns det ännu mer att utreda kring Sydafrika och desto fler pjäser som kan ha spelat en roll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in