Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-05, 16:31
Medlem
Hej

Min bror ska åka till USA nu i sommar (LA) i en månad. Han är 15 men ska åka med ett sällskap med personer över 18 (ej målsman). Hur funkar detta? Något han bör tänka på?
Citera
2018-10-05, 17:03
Medlem
Jernmaskens avatar
Finns visum som reglerar detta.
Citera
2018-10-05, 18:27
Medlem
MrChows avatar
Så länge vederbörande har målsmans tillåtelse ska det inte vara några problem.
Citera
2018-10-06, 10:31
Medlem
Floridasidans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahej123
Hej

Min bror ska åka till USA nu i sommar (LA) i en månad. Han är 15 men ska åka med ett sällskap med personer över 18 (ej målsman). Hur funkar detta? Något han bör tänka på?

Ingen i sällskapet är alltså vuxen, över 21 eller är det blandat, även vuxna?

Är det inga vuxna med så finns det massor att tänka på, de får ju i princip inte göra någonting, t.ex. kräver de flesta hotell 21 eller 25 år för att bo.
Det enda vettiga är att resa med målsman/annan vuxen eller vänta tills man är 21.

Är någon vuxen med och tar ansvar så är det inga konstigheter.
Citera
2018-10-06, 11:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenahej123
Hej

Han bör låta bli att ha sex med sina äldre kompisar. USA's byxmyndighetslagar är ibland lite knepiga, vilket innebär att hans äldre kamrater kan åka dit för barnvåldtäkt om de har sex med din bror.
Citera
2018-10-08, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Floridasidan
Ingen i sällskapet är alltså vuxen, över 21 eller är det blandat, även vuxna?

Är det inga vuxna med så finns det massor att tänka på, de får ju i princip inte göra någonting, t.ex. kräver de flesta hotell 21 eller 25 år för att bo.
Det enda vettiga är att resa med målsman/annan vuxen eller vänta tills man är 21.

Är någon vuxen med och tar ansvar så är det inga konstigheter.

Boende är redan fixat då vi har vänner i USA som skall hjälpa till med detta. Han åker med en vän som är 19 under resan, han själv är 16 då resan genomförs (behövs inga diskussioner om han är tillräckligt gammal för att åka, vi i familjen har redan pratat igenom detta och behöver inte er åsikt).
Citera
2018-10-08, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Han bör låta bli att ha sex med sina äldre kompisar. USA's byxmyndighetslagar är ibland lite knepiga, vilket innebär att hans äldre kamrater kan åka dit för barnvåldtäkt om de har sex med din bror.
Det är vi båda medvetna om och har pratat igenom!
Citera
2019-08-21, 00:59
Medlem
JackSm1ths avatar
Gammal tråd.
Hur gick det?

Jag åkte i somras med min minderåriga dotter. Vi har inte samma efternamn och dessutom har vi olika pass! Jag ringde till amerikanska ambassaden i Stockholm och de rekommenderade att vi hade ett letter of consent. När vi kom till Los Angeles var det ingen som frågade. Gränskontrollen frågade hur länge vi skulle stanna och hur mycket cash vi hade.

-39 days, $700.
-Welcome to USA!
Citera
2020-02-01, 22:12
Medlem
Bum1s avatar
Vet att tråden är gammal men kan lika gärna bidra.

Jag åkte till USA själv när jag var fjorton. Inga problem alls.
Citera
2020-04-27, 22:53
Medlem
asdqs avatar
Gör inte det om t ex du inte har familj och vänner (you understand?-scenario).
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2982498

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in