Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-08-25, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
Det har genom alla tider publicerats akademiskt std fr en hel del dumheter och farligheter. r det verkligen bara att utfra allt som har std i en text skriven av en akademiker? Det r nog bst att tnka en gng till innan man upphjer en text till hgsta sanning bara fr att frfattaren r professor.

Det har du ju i och fr sig rtt i, men detta var en beskrivning av hur Sverige FAKTISKT skts. Och den beskrivningen r ju helt sann.

Men, nu lmnar jag er grabbar. Jag r inte s mkt fr att hlla p med helt ddsdmda diskussioner.

Det klarar ni s bra sjlva!

NER MED "MONARKIN"
Senast redigerad av Dramig 2012-08-25 kl. 19:20. Anledning: ngrade ordvalet
Citera
2012-08-25, 19:31
Medlem
Citat:
Sant! Detta r ngot som gemene man har frsttt genom alla tider. Fram till vra dagar. Den vxande historielsheten och rotlsheten r ett mycket allvarligt problem.

Just historielsheten r intressant. Varfr tar vi inte och upplyser medborgarna om monarkins alla historiska vergrepp p de svenska understarna s att vi fr mer kunskap om vad monarkin egentligen har inneburit i trar och blod?
Citera
2012-08-25, 20:09
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramig
Det har du ju i och fr sig rtt i, men detta var en beskrivning av hur Sverige FAKTISKT skts. Och den beskrivningen r ju helt sann.

Men, nu lmnar jag er grabbar. Jag r inte s mkt fr att hlla p med helt ddsdmda diskussioner.

Det klarar ni s bra sjlva!

NER MED "MONARKIN"

Ja. Det r sant att en diskussion knns ddsdmd nr man fr slut p argument. De andra republikanerna hr fr kmpa p utan ditt std. Lycka till med vad du n fretar dig framver.
Citera
2012-08-25, 20:10
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
Just historielsheten r intressant. Varfr tar vi inte och upplyser medborgarna om monarkins alla historiska vergrepp p de svenska understarna s att vi fr mer kunskap om vad monarkin egentligen har inneburit i trar och blod?

Ja det tycker jag Ni skall. Freslr en srskild trd om detta i historieforat. Meddela nr det finns en trdstart, s lovar jag komma och delta i debatten.
Citera
2012-08-25, 20:12
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman

Ja, varfr gr ni inte det? Du kan dra ditt str till stacken genom att starta en trd om saken i Flashbacks avdelning fr historia.

EDIT: Strix hann visst fre mig.
Senast redigerad av Dolgtrase 2012-08-25 kl. 20:13. Anledning: Tillgg.
Citera
2012-09-03, 13:47
Medlem
Dolgtrases avatar
En personlig liten fundering hr.

Det frmsta motstndet till Sveriges monarki fr vl sgas komma frn de svenska republikanerna. Infr en sdan samhllsomstrtning hopar sig frgorna. Hur ska den tnkta republiken se ut? Hur ska den tnkte presidentens representativa och ceremoniella uppgifter hinnas med om denne r en politisk maktfaktor? Hur ska den tnkte presidenten styra, och s vidare, och s vidare. Vi har inte hrt mycket vettigt frn Den Republikanska Ligan* hittills och jag har tyckt att dess representanter som finns p detta forum brister i trovrdighet.

Men nr jag tnker efter brjar jag undra om jag inte krver fr mycket. Vi vet att Ligans egen tankesmedja vilar p hanen i den hr frgan. Hur ska d enskilda stackars republikaner kunna veta vad de vill? Ligans egen tidning, Reform, ser exempelvis ut som ett ovanligt taffligt punk-fanzine. Emellertid vore det en frolmpning mot vrldens alla punk-fanzines att jmfra deras textinnehll med Reforms trttsamma putslustigheter. Det r tnkt att tidningen ska hjlpa till att driva p arbetet med den svenska republiken. Ligan tycker att det gr fr sakta. Men trams och svvande mummel om en disig idealbild ngon gng i framtiden bygger inga republiker.

Om jag vore republikan skulle jag vara mycket missnjd med organisationens ledning och framfr allt med dess ordfrande. Den Republikanska Ligan leds som bekant av Peter Althin, en skicklig advokat som stndigt syns i media nr han effektivt frsvarar Sveriges mest namnkunniga drgg. Mrdare, vldtktsmn och terrorister, det spelar ingen roll. Den althinska moralen kunde inte vckas till liv ens nr advokatens riksdagskollega hggs ihjl av en vettvilling mitt i ett varuhus. Anna Lindhs mrdare frsvarades med samma bravur och lidelse som alltid. Om jag vore republikan skulle jag knna olust ver att Althins verksamhet bidrar till att utarma republikanernas trovrdighet. Klienternas falskhet och hot smetar av sig p herr advokaten sjlv. Tycker jag. Hll nu i minnet att detta r mina hgst personliga tankar och inte alls generella fr monarkister som grupp.

Den hr trden heter Avskaffa monarkin! Allts frgar jag er republikaner som vill avskaffa monarkin: r ni njda med er organisation? r ni njda med dess arbete? r ni njda med er ordfrande? Kan de gra ett bttre jobb? P vilket stt d?

*Det r inte jag som gett upphov till namnet. Men jag gillar det. Det fr mig att tnka p en annan Liga som en gng rafsades ihop frn alla hll och kanter och ville Sverige ont.
Citera
2012-09-03, 14:51
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
En personlig liten fundering hr.

Det frmsta motstndet till Sveriges monarki fr vl sgas komma frn de svenska republikanerna. Infr en sdan samhllsomstrtning hopar sig frgorna. Hur ska den tnkta republiken se ut? Hur ska den tnkte presidentens representativa och ceremoniella uppgifter hinnas med om denne r en politisk maktfaktor? Hur ska den tnkte presidenten styra, och s vidare, och s vidare. Vi har inte hrt mycket vettigt frn Den Republikanska Ligan* hittills och jag har tyckt att dess representanter som finns p detta forum brister i trovrdighet.

Men nr jag tnker efter brjar jag undra om jag inte krver fr mycket. Vi vet att Ligans egen tankesmedja vilar p hanen i den hr frgan. Hur ska d enskilda stackars republikaner kunna veta vad de vill? Ligans egen tidning, Reform, ser exempelvis ut som ett ovanligt taffligt punk-fanzine. Emellertid vore det en frolmpning mot vrldens alla punk-fanzines att jmfra deras textinnehll med Reforms trttsamma putslustigheter. Det r tnkt att tidningen ska hjlpa till att driva p arbetet med den svenska republiken. Ligan tycker att det gr fr sakta. Men trams och svvande mummel om en disig idealbild ngon gng i framtiden bygger inga republiker.

Om jag vore republikan skulle jag vara mycket missnjd med organisationens ledning och framfr allt med dess ordfrande. Den Republikanska Ligan leds som bekant av Peter Althin, en skicklig advokat som stndigt syns i media nr han effektivt frsvarar Sveriges mest namnkunniga drgg. Mrdare, vldtktsmn och terrorister, det spelar ingen roll. Den althinska moralen kunde inte vckas till liv ens nr advokatens riksdagskollega hggs ihjl av en vettvilling mitt i ett varuhus. Anna Lindhs mrdare frsvarades med samma bravur och lidelse som alltid. Om jag vore republikan skulle jag knna olust ver att Althins verksamhet bidrar till att utarma republikanernas trovrdighet. Klienternas falskhet och hot smetar av sig p herr advokaten sjlv. Tycker jag. Hll nu i minnet att detta r mina hgst personliga tankar och inte alls generella fr monarkister som grupp.

Den hr trden heter Avskaffa monarkin! Allts frgar jag er republikaner som vill avskaffa monarkin: r ni njda med er organisation? r ni njda med dess arbete? r ni njda med er ordfrande? Kan de gra ett bttre jobb? P vilket stt d?

*Det r inte jag som gett upphov till namnet. Men jag gillar det. Det fr mig att tnka p en annan Liga som en gng rafsades ihop frn alla hll och kanter och ville Sverige ont.

Saxat fn kungahuset.se. Mina kommentarer i kursiv stil:

Konungens uppgifter
Konungens uppgifter stadgas i 1974 rs regeringsform och riksdagsordning enligt fljande:
1. Konungen r rikets statschef (detta stadgas i regeringsformens 1 kapitel 5) och skall som sdan representera Sverige och vara en samlande symbol fr nationen.
Trams, en person kan aldrig samla en hel nation, vald eller ej.
2. Han leder den srskilda konselj som sammantrder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna s kallade informationskonseljerna med regeringens ledamter.
Lter som ett jobb fr riksdagens talman att leda sammantrden vid regeringsskifte.
3. Han ppnar rligen riksmtet.
nnu ett talmansjobb.
4. Han r ordfrande vid sammantrde med Utrikesnmnden. Dess ledamter utses av riksdagen fr samrd med regeringen i utrikesfrgor.
Eftersom talmannen nu har ftt ta ver tv oerhrt betungande uppgifter s fr vl vice talmannen ta detta.
5. Han r frmste representant fr den svenska frsvarsmakten och innehar frsvarsgrenarnas hgsta grader. Dessutom r han hederschef fr vissa militra enheter.
Jag r helt sker p att en yrkesofficer skulle klara detta arbete betydligt bttre n en lekman som kungen.
6. I sin funktion som rikets frmste representant i frhllande till andra lnder ackrediterar Kungen utlndska ambassadrer. Han undertecknar ocks de svenska ambassadrernas kreditivbrev.
Visste inte att kungen sysslade med detta. Gissar att UD stter sm post-it lappar dr han ska signera. D kan tjnstemnnen lika grna be Calle Bildt skriva under.

Hur Republikanska Freningen (antar att du syftar p dem) skter sitt arbete har jag inga synpunkter p, jag r inte medlem och tnker inte bli. Inte heller bryr jag mig om vem som r deras ordfrande, lika lite som jag bryr mig om vem som r ordfrande i den lokala brukshundsklubben, eller fr den delen Sveriges kung.

Dremot hoppas jag verkligen att du som du skriver talar i egen sak nr du uppenbarligen inte vill knnas vid en av de mest grundlggande punkterna i det vsterlndska demokratiska rttssystemet dr varje talad har rtt till ett juridiskt ombud.
Citera
2012-09-03, 15:20
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Hur Republikanska Freningen (antar att du syftar p dem) skter sitt arbete har jag inga synpunkter p, jag r inte medlem och tnker inte bli. Inte heller bryr jag mig om vem som r deras ordfrande, lika lite som jag bryr mig om vem som r ordfrande i den lokala brukshundsklubben, eller fr den delen Sveriges kung.

Dremot hoppas jag verkligen att du som du skriver talar i egen sak nr du uppenbarligen inte vill knnas vid en av de mest grundlggande punkterna i det vsterlndska demokratiska rttssystemet dr varje talad har rtt till ett juridiskt ombud.

Ja. Jag skrev tv gnger att det var mina egna funderingar. Jag var mycket tydlig med detta. Sjlvklart erknner jag Sveriges demokratiska rttssystem. Men det betyder inte att jag inte kan knna obehag ver att mannen som vill riva Sveriges statsskick i bitar fretrder landets vrsta vldsverkare, mrdare och sektledare. Det kan frefalla motsgelsefullt. Men som privatperson i en demokrati har jag lyxen att f ha sdana funderingar (en annan av mina paradoxala sikter r att jag i princip r fr ddsstraff, men risken fr att en oskyldig skulle dmas gr att jag i praktiken r emot).

Du frstr sker hur jag menar. Du r nmligen nnu mer motsgelsefull. Du sger att du inte bryr dig om eller har synpunkter p vare sig Ligan, lokala brukshundsklubben eller kungen. nd tervnder du stndigt hit och gnller om kungen. Stryker du omkring utanfr hundklubben och blnger p de stackars hundarna ocks?
Senast redigerad av Dolgtrase 2012-09-03 kl. 15:35. Anledning: Ordbyte och rttstavning.
Citera
2012-09-03, 15:34
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ja. Jag skrev tv gnger att det var mina egna funderingar. Jag var mycket tydlig med detta. Sjlvklart knns jag vid Sveriges demokratiska rttssystem. Men det betyder inte att jag inte kan knna obehag ver att mannen som vill riva Sveriges statsskick i bitar fretrder landets vrsta vldsverkare, mrdare och sektledare. Det kan frefalla motsgelsefullt. Men som privatperson i en demokrati har jag lyxen att f ha sdana funderingar (en annan av mina paradoxala sikter r att jag i princip r fr ddsstraff, men risken fr att en oskyldig skulle dmas gr att jag i praktiken r emot).

Du frstr sker hur jag menar. Du r nmligen nnu mer motsgelsefull. Du sger att du inte bryr dig om eller har synpunkter p vare sig Ligan, lokala brukshundsklubben eller kungen. nd tervnder du stndigt hit och gnller om kungen. Stryker du omkring utanfr hundklubben och blnger p de stackars hundarna ocks?

Kungen r en intetsgande fjant, vill ni ha honom som idol s varsgoda. Jag r emot mbetet i sig, r det svrt att frst?

Undrar frresten vad han skulle sysslat med om han inte varit fdd till tronfljare. Karln verkar ju fullstndigt inkompetent i allt han fretar sig och utstrlar noll karisma.
Citera
2012-09-03, 15:44
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
Kungen r en intetsgande fjant, vill ni ha honom som idol s varsgoda. Jag r emot mbetet i sig, r det svrt att frst?

Ja. Det r svrt att frst hur ngon kan vara emot allt. Srskilt intetsgande r han vl inte. Du blir ju uppenbarligen arg nr han kommer p tal.

Citat:
Undrar frresten vad han skulle sysslat med om han inte varit fdd till tronfljare. Karln verkar ju fullstndigt inkompetent i allt han fretar sig och utstrlar noll karisma.

Meningsls att spekulera om. Och din karaktrsbeskrivning av kungen r felaktig.
Citera
2012-09-03, 16:33
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ja. Det r svrt att frst hur ngon kan vara emot allt. Srskilt intetsgande r han vl inte. Du blir ju uppenbarligen arg nr han kommer p tal.

Meningsls att spekulera om. Och din karaktrsbeskrivning av kungen r felaktig.

N jag blir inte arg. Dremot slutar jag aldrig att frvnas ver fjanteriet hos folk som fr ta del av Hrligheten. Moberg hade helt rtt.

Min karaktrsbeskrivning r subjektiv, inte felaktig.
Citera
2012-09-03, 17:19
Medlem
Dolgtrases avatar
Citat:
N jag blir inte arg. Dremot slutar jag aldrig att frvnas ver fjanteriet hos folk som fr ta del av Hrligheten. Moberg hade helt rtt.

Vilhelm Mobergs kritik av monarkin berrde monarkin som den sg ut efter 1809 rs regeringsform. Det var den som gllde nr Moberg var aktiv. Moberg gick ur tiden 1973. Varken du eller ngon annan ligamedlem vet skert vad Moberg skulle ha haft fr sikt om ngonting efter Torekovkompromissen och 1974 rs regeringsform. Sledes r det ganska meningslst att anvnda honom som ndlsning varje gng det ekar tomt i skallen.

Att du frvxlar vanlig hvlighet med fjsk br du nog ta med dina uppfostrare. ven presidenter bemts p ett visst stt i officiella och ceremoniella sammanhang, en blandning av kutym, skick och tradition helt enkelt. Svenska journalister r en kategori fr sig. Att mnga av dem blir oskra p hur de ska frhlla sig till kungen kan du knappast klandra honom fr. Efter mngden av skitsnack frn den yrkeskren r det nog svrt att agera professionellt nr man vl mter offret fr alla lgner och antydningar ga mot ga.

Citat:
Min karaktrsbeskrivning r subjektiv, inte felaktig.

Nej. Den r fel. Kungen r bevisligen kompetent nog att utfra sina plikter som statschef. Nsta r har han suttit 40 r p tronen. Det ska vi fira ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in