Citat:
Ursprungligen postat av Dolgtrase
En personlig liten fundering hr.
Det frmsta motstndet till Sveriges monarki fr vl sgas komma frn de svenska republikanerna. Infr en sdan samhllsomstrtning hopar sig frgorna. Hur ska den tnkta republiken se ut? Hur ska den tnkte presidentens representativa och ceremoniella uppgifter hinnas med om denne r en politisk maktfaktor? Hur ska den tnkte presidenten styra, och s vidare, och s vidare. Vi har inte hrt mycket vettigt frn Den Republikanska Ligan* hittills och jag har tyckt att dess representanter som finns p detta forum brister i trovrdighet.
Men nr jag tnker efter brjar jag undra om jag inte krver fr mycket. Vi vet att Ligans egen tankesmedja vilar p hanen i den hr frgan. Hur ska d enskilda stackars republikaner kunna veta vad de vill? Ligans egen tidning, Reform, ser exempelvis ut som ett ovanligt taffligt punk-fanzine. Emellertid vore det en frolmpning mot vrldens alla punk-fanzines att jmfra deras textinnehll med Reforms trttsamma putslustigheter. Det r tnkt att tidningen ska hjlpa till att driva p arbetet med den svenska republiken. Ligan tycker att det gr fr sakta. Men trams och svvande mummel om en disig idealbild ngon gng i framtiden bygger inga republiker.
Om jag vore republikan skulle jag vara mycket missnjd med organisationens ledning och framfr allt med dess ordfrande. Den Republikanska Ligan leds som bekant av Peter Althin, en skicklig advokat som stndigt syns i media nr han effektivt frsvarar Sveriges mest namnkunniga drgg. Mrdare, vldtktsmn och terrorister, det spelar ingen roll. Den althinska moralen kunde inte vckas till liv ens nr advokatens riksdagskollega hggs ihjl av en vettvilling mitt i ett varuhus. Anna Lindhs mrdare frsvarades med samma bravur och lidelse som alltid. Om jag vore republikan skulle jag knna olust ver att Althins verksamhet bidrar till att utarma republikanernas trovrdighet. Klienternas falskhet och hot smetar av sig p herr advokaten sjlv. Tycker jag. Hll nu i minnet att detta r mina hgst personliga tankar och inte alls generella fr monarkister som grupp.
Den hr trden heter Avskaffa monarkin! Allts frgar jag er republikaner som vill avskaffa monarkin: r ni njda med er organisation? r ni njda med dess arbete? r ni njda med er ordfrande? Kan de gra ett bttre jobb? P vilket stt d?
*Det r inte jag som gett upphov till namnet. Men jag gillar det. Det fr mig att tnka p en annan Liga som en gng rafsades ihop frn alla hll och kanter och ville Sverige ont.
Saxat fn kungahuset.se. Mina kommentarer i kursiv stil:
Konungens uppgifter
Konungens uppgifter stadgas i 1974 rs regeringsform och riksdagsordning enligt fljande:
1. Konungen r rikets statschef (detta stadgas i regeringsformens 1 kapitel 5) och skall som sdan representera Sverige och vara en samlande symbol fr nationen.
Trams, en person kan aldrig samla en hel nation, vald eller ej.
2. Han leder den srskilda konselj som sammantrder vid regeringsskifte, liksom de regelbundna s kallade informationskonseljerna med regeringens ledamter.
Lter som ett jobb fr riksdagens talman att leda sammantrden vid regeringsskifte.
3. Han ppnar rligen riksmtet.
nnu ett talmansjobb.
4. Han r ordfrande vid sammantrde med Utrikesnmnden. Dess ledamter utses av riksdagen fr samrd med regeringen i utrikesfrgor.
Eftersom talmannen nu har ftt ta ver tv oerhrt betungande uppgifter s fr vl vice talmannen ta detta.
5. Han r frmste representant fr den svenska frsvarsmakten och innehar frsvarsgrenarnas hgsta grader. Dessutom r han hederschef fr vissa militra enheter.
Jag r helt sker p att en yrkesofficer skulle klara detta arbete betydligt bttre n en lekman som kungen.
6. I sin funktion som rikets frmste representant i frhllande till andra lnder ackrediterar Kungen utlndska ambassadrer. Han undertecknar ocks de svenska ambassadrernas kreditivbrev.
Visste inte att kungen sysslade med detta. Gissar att UD stter sm post-it lappar dr han ska signera. D kan tjnstemnnen lika grna be Calle Bildt skriva under.
Hur Republikanska Freningen (antar att du syftar p dem) skter sitt arbete har jag inga synpunkter p, jag r inte medlem och tnker inte bli. Inte heller bryr jag mig om vem som r deras ordfrande, lika lite som jag bryr mig om vem som r ordfrande i den lokala brukshundsklubben, eller fr den delen Sveriges kung.
Dremot hoppas jag verkligen att du som du skriver talar i egen sak nr du uppenbarligen inte vill knnas vid en av de mest grundlggande punkterna i det vsterlndska demokratiska rttssystemet dr varje talad har rtt till ett juridiskt ombud.