Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2018-12-29, 15:45
  #25
Medlem
Mullrets avatar
En annan variant jag provade häromnatten. Vaknade inslingrad i lakanen runt 0330. Gick upp, gjorde situps, armhävningar och liknande övningar tills man blev svettig och trött.

Somnade sedan direkt, och sov i fem timmar.
Citera
2019-01-01, 10:45
  #26
Medlem
Enmansdemos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Efter flera år med insomnia skulle mitt bästa tips vara att skita i alla tips och leva ungefär som vanligt.
Har man kronisk insomnia hjälper i regel inte sömnhygien som att inte dricka kaffe för sent eller avhållsamhet från skärmen. Problemet ligger i klassisk betingning som gör att din skalle förknippar sängen med oro och vakenhet. Ju fler regler och rutiner man rutar in sitt liv efter desto större blir traumat av att försöka somna. Min sömn förbättrades avsevärt när jag slängde alla råd och sömnpiller. Vi har alla våra individuella sätt att komma till sömn men jag tror att mina tips går att applicera på många. Själv blev jag deprimerad av ”sömnritualen” kvällstid när jag bara skulle meditera o läsa och fick anpassa mitt liv efter något jag upplevde som väldigt onaturligt för mig. Man får testa sig fram dock verkar det vara skitsvårt att helt komma till rätta med problemet.
Det låter troligt, med tanke på att jag tycks kompensera sömnlöshet...med en form av random daglig-trötthet där jag inte klarar av att läsa klart en text utan att skallen tar in avbrytande externa nonsens-röster/citat som fortsättning på inläsningen av meningarna...
varav enbart power naps tycks kunna återställa skallen ifrån att fortsätta göra.

Men får för mig att när jag ska genomlida nattlig läggning att det är tvärtom på nått sätt...att kroppen är piggare mens hjärnan är tröttare, och den för pigga kroppen orsakar insomnian
Eller har ni något annat förslag?

Jag är övertygad om att inga råd tråden kommer med hjälper, strumpor på...och låg volym avslappningsmusik har inte hjälpt, och resten tänker jag inte pröva ens..som att börja fysiska anstränga mig & träna för sömnens skull, jag tänker förbli en cerebral varelse & ta konsekvenserna av det, jag ska sitta framför datorn och läsa fram till som minst kl 3 på natten (2 timmars cirkadiskt avdrag kan jag överväga ifrån kl 5) & gå direkt till sängen, och det har funkat att göra så under flera år...alltså är det inget annat än en uppvarvat manisk livskris som gör livsstilen temp oförenlig där man blir immun mot att kunna somna i mörker är min själv-agnostisering

Eller kanske inte...
Citat:
Ursprungligen postat av DeepThroat007
Personligen har jag lärt mig att den bästa sömnmedicinen är att trötta ut sig fysiskt på dagen för sedan blir man trött framåt kvällen o somnar bra. Frisk luft o vara ute i dagsljus när man anstränger sig fysiskt hjälper också till. Av någon konstig anledning blir man särskilt trött av mycket havsluft, i vart fall på västkusten.
Jag kom just på att jag slutat min dagliga cykeltur för att ta mig till en annan byggnad på andra sidan stan, på senaste tiden har jag slutat med detta...kan det vara så simpelt att det leder till sömnlöshet, då jag är en nybörjare i insomnia svängen, då behöver jag inte oroa mig mer...jag ska inte ändra på mig nämligen..enbart få en förklaring så jag slipper vara orolig för mig själv

En gång i tiden var jag missnöjd med min sömn och köpte receptfri sömnmedicin, jag minns
att den innehöll humlekotte!, den skulle tas på ett omständligt vis..och föga förvånande var den ren placebo på mig
__________________
Senast redigerad av Enmansdemo 2019-01-01 kl. 11:13.
Citera
2019-05-17, 00:28
  #27
Medlem
Voglys avatar
Är det vanligt att sömnproblem kan skifta och ändras? Förut var det så att det var svårt med insomnandet och sova sammanhängande. Blev många uppvaknanden och svårt att somna om, så det blev inte så många timmar per vecka. Nu på sistone så är det så att om jag väl somnar så kan jag sova 8-10 timmar. Bara problem med att somna in vilket kan ta ett par timmar, om det ens går.
Citera
2019-07-01, 07:09
  #28
Medlem
Det kanske det kan göra för nu sover jag bättre utan theralen och imovane efter att jag har börjat jobba i vården, och det kanske beror på att rör mig jättemycket som vårdbiträde där jag går typ 1 mil per dag, pga detta så har jag också sökt in till programmet lärare inriktning mot fritidshem på gu för jag anser att fritidspedagogs yrket kommer att göra mig gott då jag rör mig mycket i yrket och skrattar och leker hela dagen med barnen för att bli glad och för att sova bra och må gott och leva i nuet. Orsaken till att jag valde yrket var också för att jag har en bakgrund av depression och ångest och behöver något yrke som hela tiden lyfter upp mig från det mörka för att må bra.
Citera
2019-07-01, 12:23
  #29
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vogly
Är det vanligt att sömnproblem kan skifta och ändras? Förut var det så att det var svårt med insomnandet och sova sammanhängande. Blev många uppvaknanden och svårt att somna om, så det blev inte så många timmar per vecka. Nu på sistone så är det så att om jag väl somnar så kan jag sova 8-10 timmar. Bara problem med att somna in vilket kan ta ett par timmar, om det ens går.
Vanligt vet jag inte men för mig skiftar det bla svårt att somna, vaknar tidigt och dålig sömnkvalité, ibland bara en av dom ibland alla tre.
Citera
2019-07-17, 02:44
  #30
Medlem
Läst igenom tråden och tänkte om ni har mer råd i combo med PTSD? Tror den ställer till min sömn rejält .

Läkarna vet inte vad de ska göra med mig längre . Provat det mesta i medicinskt väg och även varit inlagd men försök för att få mig att somna utan särskilt bra framgång .

Tror min kropp är i sådan stress för att somna för då kommer mardrömmarna. Går i psykoterapi sedan många år tillbaka men de har också svårt att veta hur de ska vägleda mig längre ...
Citera
2022-09-15, 08:24
  #31
Medlem
pastregretss avatar
Trodde aldrig att jag skulle bli av med min insomia. Otroligt nog är den botad och jag sover 8-9 timmar per natt. Vid 21 tiden orkar jag knappt vara vaken en halvtimme till och jag somnar på 10 minuter. Går upp kl 06:00 och är helt utvilad - något jag började bli när jag slutade med nikotin.

Hur gjorde jag?

Det primära jag gjorde var att packa ner datorn. Datorn överhettar min hjärna pga hur mycket som kan pågå i den, och jag har en tendens att ha mycket (!!) igång vilket resulterar i hög hjärnaktivitet. På TV händer det inte ens 10% av vad det gjorde vid datorn,

Jag slutade snusa. Många studier visar på att nikotinister har svårare att somna pga tre faktorer. Dessa tre ska vara låga vid sömnsags och höga när du vaknar. Alla tre är höga vid sömndags.

Jag köpte en cbd olja med melatonin i. Denna hjälper väldigt mycket. Jag käkar också ZMA 30 min innan det är dags att sova.

Fantastiskt. Är helt överlycklig. Det går att vända!

Såklart tränar jag under dagen. Caliathletics. Simmar på träningsfri dag vilket blir varannan dag.
__________________
Senast redigerad av pastregrets 2022-09-15 kl. 08:44.
Citera
2024-01-15, 20:57
  #32
Medlem
Har haft sömnproblem till och från hela livet men har nu kraftigt insomni sedan 3 månader. Körde tidigare propavan och amitryptilin för att insomning men de slutade fungera i höstas. Började i oktober med mycket splittrad nattsömn. Vaknade konstant under natten. Efter 2 månader fick jag Zopiklon av läkaren som jag först körde en vecka och det fungerade perfekt. Dock varnad för långtidsanvändning så har fått både Mirtazapin och Quetiapine utskrivet som mer långsiktiga alternativ, blir dåsig av båda men sover inte. Har därför tagit Zopiklon varannan/var tredje natt eftersom jag inte orkar vara utan sömn 3 dygn i sträck.Kan det varit ett misstag att jag började med Zopiklon innan Mirtazapin och Quetiapine? Funderar på om jag har ständig rebound-effekt av Zopiklon och att det gör att Mirtazapin och Quetiapine inte fungerar? Har testat 7.5mg och 15mg Mirtazapin samt 25g och 50g Quetiapine. Blir som sagt dåsig men somnar inte. Tycker det är konstigt då väldigt många verkar bli knockad av dessa mediciner.
Citera
2024-04-04, 01:10
  #33
Medlem
Chill.Pills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soulflash
Har haft sömnproblem till och från hela livet men har nu kraftigt insomni sedan 3 månader. Körde tidigare propavan och amitryptilin för att insomning men de slutade fungera i höstas. Började i oktober med mycket splittrad nattsömn. Vaknade konstant under natten. Efter 2 månader fick jag Zopiklon av läkaren som jag först körde en vecka och det fungerade perfekt. Dock varnad för långtidsanvändning så har fått både Mirtazapin och Quetiapine utskrivet som mer långsiktiga alternativ, blir dåsig av båda men sover inte. Har därför tagit Zopiklon varannan/var tredje natt eftersom jag inte orkar vara utan sömn 3 dygn i sträck.Kan det varit ett misstag att jag började med Zopiklon innan Mirtazapin och Quetiapine? Funderar på om jag har ständig rebound-effekt av Zopiklon och att det gör att Mirtazapin och Quetiapine inte fungerar? Har testat 7.5mg och 15mg Mirtazapin samt 25g och 50g Quetiapine. Blir som sagt dåsig men somnar inte. Tycker det är konstigt då väldigt många verkar bli knockad av dessa mediciner.
Zopiklon har en väldigt kort halveringstid. Meningen med Z-analogerna är ju att bara få hjälp med insomningen. Effekten går därför snabbt ur kroppen.

Men jag kollade i interaktionsdatabasen ändå: ingen känd interaktion mellan subtanserna
__________________
Senast redigerad av Chill.Pill 2024-04-04 kl. 01:15.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback