• 1
  • 2
2025-01-20, 12:19
Medlem
Nu när vi nu vadar runt i en lågkonjuktur-pool år 2025 så är det bästa tipset för konsulter att försöka bredda sina kompetenser. Att lära sig nya skills är avgörande snarare än att måla in sig i ett litet hörn.
Därtill är det också viktigt att ha igång multipla dialoger med potentiella kunder samtidigt, gärna 10-20 st.

Frilansar du tex inom bygg/snickeri/entreprenad kan Offerta eller Servicefinder vara ett bra sätt att hitta uppdrag. Om du håller på med IT och marketing kan Partna var ett alternativ. Ta dig helt enkelt an projekt som du kan utveckla dina färdigheter inom, det är avgörande.
Citera
2025-01-20, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Givetvis kan och bör man skära ner på sina kostnader i samband med arbetslöshet, men jag tror det är bättre att tråden diskuterar vad man kan göra för att komma in i värmen igen. Här kan vi ju anta att man redan är erfaren med några år i IT-branchen och sen fått sparken.

Man ska absolut inte fokusera på att skära ned kostnader, det är loserbeteende som gör att man blir fast i arbetslöshet.
Citera
2025-01-20, 21:19
Medlem
Man brukar väl säga att det finns uppdrag även vid lågkonjunktur. Den stora skillnaden är att man behöver åka betydligt längre bort. Framförallt om det är uppdrag som man fysiskt måste vara på plats så är det jobbigt om det är 3 timmars resa enkel väg istället för det vanliga under timmen. Blir olidligt långa dagar och alternativet med hotellövernattning tar bort vinsten från uppdraget.
Citera
2025-01-21, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Man ska absolut inte fokusera på att skära ned kostnader, det är loserbeteende som gör att man blir fast i arbetslöshet.
Jasså. Man bör ALLTID hålla ned kostnader, som inte ökar inkomsterna - utom om man har idioter som kunder, som ser flotta bilar och kontor som plus, medan jag ser det som minus , tecken på att de tar för mycket betalt...

Jfr Kamprad, IKEA.
Själv körde jag billiga bra fungerande men fula bilar och ledde jag 70 (vid arbetstoppar 115) anställda från en 2x4meter skrubb i bostaden
Citera
2025-01-21, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lunkan531
Jasså. Man bör ALLTID hålla ned kostnader, som inte ökar inkomsterna - utom om man har idioter som kunder, som ser flotta bilar och kontor som plus, medan jag ser det som minus , tecken på att de tar för mycket betalt...

Jfr Kamprad, IKEA.
Själv körde jag billiga bra fungerande men fula bilar och ledde jag 70 (vid arbetstoppar 115) anställda från en 2x4meter skrubb i bostaden

Nu nämnde personen arbetslöshet, det rör alltså ens privatekonomi.
Citera
2025-01-21, 14:35
Medlem
Citat:

Det beror såklart på vilken typ av kostnader, men generellt sett gäller ju att hålla näsan över vattenytan och inte i onödan drunkna.

Annars så håller jag med dig om att tidsmässigt ska man absolut fokusera på att maximera sina inkomster och inte bli fast i sysslolöshet.
Citera
2025-01-21, 15:27
Medlem
Citat:
Nu nämnde personen arbetslöshet, det rör alltså ens privatekonomi.
ok.
Då säger jag: Ha som vana att hålla nere kostnaderna både privat och för egna företaget, så har man inga problem att "övervintra" dåliga tider eftersom man behöver bara existensminimum
((I andra trådar har jag skrivit om vad - mycket - man kan för lite pengar om man är ekonomisk. En idiot hävdar att det jag skrev är sagor, fastän jag har gjort det och talat om hur man kan göra det...))
Citera
2025-01-22, 16:31
Medlem
Jag har inte märkt av någon minskning i förfrågningar. Men jag är senior konsult, och mina anställda konsulter är alla seniora. Kan tänka mig det är värre om man är Junior
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in