Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-29, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bombastican
Tanken här är såklart inte att vara exkluderande pga värde, enbart för att skapa ett bättre samhälle för alla där de som faktiskt röstar har potentiell möjlighet att förstå handling och konsekvens bättre.

Nu anser jag personligen att det räcker med ca 100 IQ, för att kunna förstå vad man röstar på och varför. Det är givetvis lågt, men att ha en högre nivå skulle utesluta för många människor i det moderna samhället.

Vad tycker ni?
Jag har 138 i IQ.
Hur många på denna site anser att mina tankar o värderingar är sunda tror du?

Politik handlar inte om vad en elit vill utan vad folket vill. Att då låta olika eliter bestämma kommer försämra för den stora massan då jag, trots min höga IQ enbart röstar på det som är bra för mig som person.
Ett högt IQ har inte ett skit med att vara smart. Man kan till o med vara en komplett jubelidiot om man inte använder sin hjärna på rätt sätt. Jag som exempel har aldrig haft nytta av min IQ utan det är tvärtemot. Min IQ i kombination av ADHD har gjort att jag råkat illa ut i livet. Ändå är det människor som mig du vill ha för att bestämma vårt lands politik
Citera
2018-10-29, 11:33
Medlem
PappasNyaKilles avatar
Bra grundtanke, någon form av inkvalning för att rösta borde finnas. Själv tycker jag att man framförallt måste betala skatt för att få rösta. Bidragsparasiter och fuskare ska inte få bestämma över andras slantar.
Citera
2018-10-29, 11:38
Medlem
JanTalibans avatar
Om jag försöker ta tråden på allvar: Idén är att man ska klara ett prov för att få röstkort. Provet ska bestå av ett sedvanligt IQ-test (där man måste klara typ 100 poäng). Varför?

Det finns IQ-klubbar, tex Mensa. Får man intryck av att Mensa ”fungerar bättre” än tex lokala bandyklubben? Nej, tyvärr inte enligt vad jag har observerat.

Personer med hög IQ är naturligtvis bättre än andra på just IQ-test. Men i vilken grad är de också ”bättre” inom andra områden? Sånt borde vara buslätt att testa och bevisa (INNAN man uttalar sig); typ låta olika laguppställningar tävla om att ”fungera bättre”.

Min gissning är att tex erfarenhet är en långt viktigare faktor än IQ, när det gäller att ”fungera bättre” – i den mån erfarenhet går att mäta. Vilket i så fall talar för åldersgräns, hellre än IQ-gräns.
Citera
2018-10-29, 12:02
Medlem
blackpig1s avatar
Definitivt, föreslår även att man går snäppet längre och avrättade/fängslade folk baserat på IQ. För många imbecilla råttor som utnyttjar våra skattepengar.
Citera
2018-10-29, 12:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Jag har 138 i IQ.
Hur många på denna site anser att mina tankar o värderingar är sunda tror du?

Politik handlar inte om vad en elit vill utan vad folket vill. Att då låta olika eliter bestämma kommer försämra för den stora massan då jag, trots min höga IQ enbart röstar på det som är bra för mig som person.
Ett högt IQ har inte ett skit med att vara smart. Man kan till o med vara en komplett jubelidiot om man inte använder sin hjärna på rätt sätt. Jag som exempel har aldrig haft nytta av min IQ utan det är tvärtemot. Min IQ i kombination av ADHD har gjort att jag råkat illa ut i livet. Ändå är det människor som mig du vill ha för att bestämma vårt lands politik

Här har vi då ett exempel på https://sv.wikipedia.org/wiki/Dunnin...ruger-effekten
användaren ifråga tror att den är intelligent trots att den uppenbarligen inte vet vad IQ mäter eller har haft någon "nytta" av det. Samtidigt tror användaren att politik idag är inte vad en viss elit vill.

Skriv inte mer i tråden, tack.
Citera
2018-10-29, 12:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Knappast troligt. Det finns tämligen gott om högintelligenta personer som samtidigt är utrustade med ett påfallande svagt politiskt omdöme. Alla sådana sätt att sätta spärrar i det demokratiska systemet brukar fallera.

Så du menar att om man är mer intelligent har man samma eller sämre förutsättningar att förstå handling och konsekvens? Är det så vi skall tolka dig?
Citera
2018-10-29, 12:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JanTaliban
Om jag försöker ta tråden på allvar: Idén är att man ska klara ett prov för att få röstkort. Provet ska bestå av ett sedvanligt IQ-test (där man måste klara typ 100 poäng). Varför?

Det finns IQ-klubbar, tex Mensa. Får man intryck av att Mensa ”fungerar bättre” än tex lokala bandyklubben? Nej, tyvärr inte enligt vad jag har observerat.

Personer med hög IQ är naturligtvis bättre än andra på just IQ-test. Men i vilken grad är de också ”bättre” inom andra områden? Sånt borde vara buslätt att testa och bevisa (INNAN man uttalar sig); typ låta olika laguppställningar tävla om att ”fungera bättre”.

Min gissning är att tex erfarenhet är en långt viktigare faktor än IQ, när det gäller att ”fungera bättre” – i den mån erfarenhet går att mäta. Vilket i så fall talar för åldersgräns, hellre än IQ-gräns.

Hur tacklar du problemet att många pga sin "erfarenhet" drar fel slutsatser av den, och envist vägrar ändra åsikt? Jag tror du har helt fel här.
Citera
2018-10-29, 12:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jo, det gör du. Du hoppar från den ena slutsatsen till den andra i dina olika inlägg. Så min fråga är: ska vi ha kunskapstest eller IQ-test tycker du?

Hejsan, tråden handlar om de som röstar. Någon frågade vad som gällde för politiker, så då lade jag till en kunskapstest eller certifiering. Du får helt enkelt läsa bättre, även om kanske problemet är att du inte förstår vad du läser.
Citera
2018-10-29, 12:57
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Hejsan, tråden handlar om de som röstar. Någon frågade vad som gällde för politiker, så då lade jag till en kunskapstest eller certifiering. Du får helt enkelt läsa bättre, även om kanske problemet är att du inte förstår vad du läser.
Snäppet bättre än dig då du misslyckas med att besvara en enkel fråga. Antar att det innebär att jag får förmånen att rösta i ditt framtida Sverige men att du själv får stå vid sidan om.
Citera
2018-10-29, 12:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Snäppet bättre än dig då du misslyckas med att besvara en enkel fråga. Antar att det innebär att jag får förmånen att rösta i ditt framtida Sverige men att du själv får stå vid sidan om.

Jag bad om citat, och en slutsats. Du har misslyckats med att leverera, utan enbart replikerar trams. Tror det är dags att avfärda dig som det troll du är.
Citera
2018-10-29, 13:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Så du menar att om man är mer intelligent har man samma eller sämre förutsättningar att förstå handling och konsekvens? Är det så vi skall tolka dig?

Nej, man bör förstå mig som att det inte föreligger något självklart samband mellan hög intelligens och politiskt omdöme. Miljöpartiet torde vara det bästa (läs: värsta) exemplet härvid. MP har en tämligen hög andel högutbildade väljare, och hög utbildning korrelerar någorlunda med hög intelligens. För den skulle innebär det inte att MP-väljare kan sägas besitta något särskilt högt politiskt omdöme.
Citera
2018-10-29, 13:28
Medlem
Klosss avatar
Nej eftersom IQ och gott förstånd är olika saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in