Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2018-11-04, 02:03
Medlem
Ska flyga med Pegasus airlines inom kort. De har bland annat 737-800 i sin flotta, vilket jag ska flyga med.

Jag tänker på Lion air flight JT 610 som kraschade nyligen.
Vad jag vet är att det var ett 737-800 Max, som ska vara en mer utvecklad maskin, (mest designmässigt om jag har förstått det rätt?)

Som jag har förstått det så handlar det mycket om säkerhetskulturen i olika bolag(länder, världsdelar), och jag har inte det minsta aning om var pegasus airlines befinner sig i den?

Vet att det finns många kunniga piloter här som säkert kan besvara den frågan. Så jag skulle verkligen uppskatta ett svar från er.
Citera
2018-11-04, 02:21
Medlem
Pegasus är lurre!
Tänk så här; får dom flyga inom EU så är det högsta möjliga säkerhet uppnått.
Max är ny och kanske om det händer nått nytt så groundar dom hela flottan. Nu är det inte det du ska flyga, utan det mest beprövade what so ever...
Citera
2018-11-04, 02:58
Medlem
Flög med Pegasus från Dubai via Istanbul till Stockholm i April. Kommer aldrig flyga med de igen. Det var trångt och stolarna gick knappt att fälla. Lågprisbolag delux!
Citera
2018-11-04, 04:47
Medlem
SMKs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajson82
Flög med Pegasus från Dubai via Istanbul till Stockholm i April. Kommer aldrig flyga med de igen. Det var trångt och stolarna gick knappt att fälla. Lågprisbolag delux!

Håller med!! Jag flög med dom från Istanbul - Stockholm...hur i helvete man kan beställa stolar i ett flygplan som inte går att fälla?!?! hur i helvete är man funtad då?...en av dom värsta flygresorna jag gjort...det brände och bultade i hela ryggen och jag hade ont i kroppen i flera dagar efter hemkomsten..nej en gång med Pegasus får allt räcka!
Citera
2018-11-04, 04:57
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svaine
Ska flyga med Pegasus airlines inom kort. De har bland annat 737-800 i sin flotta, vilket jag ska flyga med.

Jag tänker på Lion air flight JT 610 som kraschade nyligen.
Vad jag vet är att det var ett 737-800 Max, som ska vara en mer utvecklad maskin, (mest designmässigt om jag har förstått det rätt?)

Som jag har förstått det så handlar det mycket om säkerhetskulturen i olika bolag(länder, världsdelar), och jag har inte det minsta aning om var pegasus airlines befinner sig i den?

Vet att det finns många kunniga piloter här som säkert kan besvara den frågan. Så jag skulle verkligen uppskatta ett svar från er.

Jag är ingen pilot för fem öre, men flyger rätt mycket i jobbet ändå, som passagerare alltså.

På Tripadvisor står följande info:

Om Pegasus Airlines
Det turkiska lågprisbolaget Pegasus Airlines (PC) har sitt huvudkontor i Istanbul och sina flygnav på de internationella flygplatserna Sabiha Gökçen (SAW) och Ataturk (IST). Adanas flygplats (ADA), Adnan Menderes flygplats (ADB), Antalyas flygplats (AYT) och Esenboğa internationella flygplats (ESB) fungerar som mindre knutpunkter. Pegasus Airlines flyger till omkring 100 destinationer, inklusive fler än 30 platser runtom i Turkiet. De internationella destinationerna inkluderar flygplatser i omkring 40 olika länder i Mellanöstern, Europa, Asien och Afrika. Flygbolagets flotta av 64 plan består av flygplanstyperna Airbus A320-200 och Boeing 737-800, med ytterligare beställningar gjorda på Airbus A320neo och Airbus A321neo.
https://www.tripadvisor.se/Airline_R...gasus-Airlines

Har aldrig flugit med Pegasus, men det fetade ovan; "turkiska lågprisbolaget", låter inte som någon kvalitetsgaranti i mina öron.. Just kombinationen "turkisk"+"lågpris" alltså...

Men det kanske funkar bra?
Citera
2018-11-04, 11:01
Medlem
Suecotes avatar
Safety rating 7/7
Product rating 3/5

https://www.airlineratings.com/ratings/pegasus/
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f2990350

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera